אאא

מחקרים רבים מצאו קשר בין עישון סיגריות לפיתוח מגוון סוגי סרטן קשים, מחלות לב, דלקות, חרדה ודיכאון. בעוד כימיקלים רעילים ומתכות כבדות שנמצאות בסיגריה אשמים בתוצאות הרסניות אלו, הניקוטין - החומר הגורם לעישון להיות ממכר כל כך - אשם בגרימת נזק להיבט בריאותי שונה לחלוטין: השינה. עישון קבוע יכול להמיט הרס, בחלקו בלתי הפיך, על שגרת השינה הטבעית של הגוף.

עישון משנה את קצב היממה הטבעי שלך

חוקרים מהמרכז רפואי של אוניברסיטת רוצ'סטר גילו כי עישון טבק יכול לשנות את קצב שעון הגנים בריאות ובמוח, וכך הופך את שנת הלילה לנינוח הרבה פחות. באמצעות חשיפת עכברים לעשן סיגריות כרוני, הבחינו החוקרים בשיבוש משמעותי בשעוני היממה הטבעיים, שרק החמירו ככל שהחשיפה לעשן גדלה. מלבד שנת לילה לא נוחה, ההשלכות של אי נוחות זו כוללות סיכון לפתח דיכאון, חרדה והפרעות במצב הרוח.

עישון מגביר את הסיכון להתפתחות דום נשימה בשינה

על פי מחקר שנערך ב-2011, אנשים שמעשנים נמצאים בסיכון של פי 2.5 יותר לסבול מדום נשימה בשינה חסימתי, הסוג הנפוץ ביותר של דום נשימה בשינה שנגרם על ידי הקריסה של שרירים בחלק האחורי של הגרון בזמן השינה. מעשנים חווים הפסקה חוזרת ונשנית של נשימה לעתים קרובות יותר כיוון שהעשן שהם שואפים מגרה את הרקמות באף ובגרון, וגורם לנפיחות המגבילה את זרימת אוויר נוסף.

מעשנים מתעוררים לעתים קרובות יותר במהלך הלילה

בשנת 2008, מדענים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס חקרו את דפוסי השינה של 40 מעשנים ו-40 לא מעשנים. 5 אחוזים מהמשתתפים המעשנים הודו שהם בדרך כלל חווים שינה חסרת מנוחה, ואילו 22.5 אחוזים מהמעשנים אמרו שהם מתמודדים מידי פעם בשינה חסרת מנוחה. לאחר מכן, באמצעות אא"ג שהוצמד למשתתפי המחקר בעת השינה, מצאו החוקרים שהמעשנים סובלים משינה קלה, לעומת הלא-מעשנים שחווים שינה עמוקה הרבה יותר. 

חלק מהמעשנים מתקשים להירדם, ומרגישים חסרי מנוחה בבוקר

בדומה לקפאין, ניקוטין הוא גורם ממריץ שיכול להשפיע באופן משמעותי על איכות השינה אם הוא נצרך בכמויות גבוהות וקרוב לשעת שינה. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת פלורידה ב-2013, המעשן הממוצע מאבד 1.2 דקות של שינה על כל סיגריה שעישן, בשל ההשפעות הממריצות של הניקוטין. מחזור השינה הטבעית שלהם נפגע,ובבוקר הם סובלים מחוסר מנוחה ועצבנות.