מחקר: ההשפעות החיוביות של האחים על החיים שלכם

יש לכם אחים ואחיות? זכיתם. אם הם גדולים מכם, אז הרווחתם פעמיים: מחקר חדש מגלה את ההשפעה הרבה שיש לאחים זה על זה וכיצד הם משפרים את החיים שלכם (משפחה)

חיה כהן | כיכר השבת |
יש לה אחות גדולה - החיים שלה עומדים להיות ממש טובים (צילום: shutterstock)

אם גם אתם הייתם מקשקשים על המחברת של אחותכם הגדולה, ועדיין היא הייתה מתיישבת לספר לכם את הסיפור האהוב עליכם לפני השינה, אם גם הבובה שחיבבתם במיוחד קיבלה תספורת עגומה מהאח הקטן, אם אתם לא יכולים לשכוח איך אחיכם לימד אתכם לרכוב על אופניים או את הפעם ההיא שהכנתם להורים

ארוחת גורמה לרגל יום נישואיהם, כלומר פסטה - הרווחתם.

מחקר חדש של Johnson & Johnson מגלה עד כמה הקשר בין האחים משפיע לטובה על המשך החיים, וקובע כי ללא ספק זוהי מערכת היחסים המשמעותית והארוכה ביותר שאנו חווים. בשלב כזה או אחר, ההורים מתבגרים ואת המקום המרכזי תופסים האחים הגדולים, אך גם הקטנים.

הנה שלוש דרכים בהן מתבטאת בעיקר השפעת האחים:

1. חיים מאושרים

אנשים שגדלו וחוו את גיל ההתבגרות ואף מעבר לצד אחים, יפתחו גישה חיובית יותר. במובן מסוים, אחים נשארים שותפים לנצח ומספקים תמיכה לאורך כל הדרך, ללא שיפוטיות.

מחקרים קודמים מדווחים כי אנשים בגיל הזהב חוו פחות דיכאון, ככל שהיו בקשר קרוב עם בני משפחתם.

במשפחות חד הוריות או כאשר אחד ההורים או שניהם מוגבלים נפשית, תפקיד האח מקבל חשיבות מיוחדת. מומחים מצאו כי ילדים צעירים במשפחות כאלה הפגינו התנהגות חיובית ותחושת ערך עצמי גבוה יותר, ככל שהקשר שלהם עם אחיהם היה טוב יותר.

מחקר נוסף מצא כי אחים יהיו במקום שני (אפילו לפני האבא), עבור ילדים שזקוקים לתמיכה נקודתית. "בזמנים של מעבר גיל או שינוי בדינמיקה המשפחתית, אחים, לעתים קרובות, לוקחים על עצמם את תפקיד האחראי התומך, כאשר האם/האב מתקשים, מכל סיבה, להעניק זאת לבנם/בתם" מסבירה הפסיכותרפיסטית הקלינית מישל אמבלו להפינגטון-פוסט.

2. גיבוש זהות

מחקרים רבים הראו כי לאחיות יכולה להיות השפעה גדולה יותר על אחיהם. לדוגמא, אנשים שיש להם אחיות נטו להיות בעלי "בטחון רגשי" גבוה יותר, ונשים עם אחיות "עודדו והיוו השראה בתפקידים חברתיים שביצעו". בנים, סליחה, אבל בתחרות הזו אתם לא מנצחים.

חלק גדול מהאחים מאמצים הרגלים והתנהגויות של אחיהם הגדולים. במחקר שנערך על ידי ריצ'רד מקרה רנדה, פרופסור באוניברסיטת בראון, התבקשו זוגות של אחים לדווח מה עושים כעת מספר פעמים ביום. מסקנות המחקר העלו כי אחים רבים 'משקפים' באופן התנהלותם את אחיהם הגדולים.

מצד השני, יש אחים שדווקא מתנהגים כמו שני מגנטים זהים ובוחרים בנתיבי חיים הפוכים לחלוטין, ומפתחים אישיות שונה בתכלית. מקרים כאלה מתרחשים בדרך כלל אצל אחים הקרובים אחד לשני בגיל.

3. פיתוח כישורים חברתיים

אחיות עם אחים, ולהפך, ירגישו נינוחים יותר בתקופת השידוכים, כיוון שלאורך חייהם ניהלו אינטראקציה קרובה עם בני המין השני.

המריבות הבלתי נגמרות בתקופת הילדות, מתגלות דווקא כדבר חיובי: מחקר מצא כי קטטות בין אחים בבית, סייעו לתלמידים לפתור טוב יותר את סכסוכיהם עם חבריהם לכיתה, כיוון שאחים מבינים שהם "תקועים אחד עם השני לנצח" ומפתחים יכולת טובה יותר ליישוב מחלוקות.

לדברי הפסיכותרפיסטית אמבלו, אחים שמתגרים באחיהם, מקניטים ועוקצים אותם, דווקא מסייעים להם בהמשך לפתח מערכות יחסים וקשרי חברות עם בני גיל אחרים, בלי לפחד או לחוש מאוימים מכך.

בין אם יש לכם רק אח אחד, או שאתם ילדי סנדוויץ' במשפחה עם 14 נפשות, תדעו להעריך. וכהורים, שקלו שנית לפני שאתם מתערבים במריבה ותנו לטבע לעשות את שלו. רוב הסיכויים שזה רק ישתלם לכם.

ומה יעשו ילדים ללא אחים? הם לא אבודים לחלוטין, מסתבר, ואת הכישורים החברתיים שלהם יפתחו בעזרת חבריהם לגן ולבית הספר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר