ארבעה בנים? כולם בן אחד

כולנו מחפשים לקרב את הבן החמישי שלא מגיע לשולחן הסדר, ואין לנו תקשורת עמו, אולם אל לנו לשכוח את ארבעת הבנים שכן סמוכים לשולחן הסדר ומחכים לתשובות (חינוך)

הרב ישראל כהן רוזובסקי (באדיבות המצלם)

אין בן נושר יש בן מתמודד

תפקידנו בדור הזה לתת כלים נכונים לבן המתמודד החשוף לקדמה ועובר, לעתים תכופות, את ארבעת המצבים "חכם, רשע, תם, ושאינו יודע לשאול". כולנו עדיין מחפשים לקרב את הבן החמישי שלא מגיע לשולחן הסדר, ואין לנו תקשורת עמו, אולם אל לנו לשכוח את ארבעת הבנים שכן סמוכים לשולחן הסדר שלנו ומחכים בלילה הזה לסדר ולתשובות.

פה-סח: את פתח לו

אנו, כהורים, צריכים לקרב את בנינו המתמודדים עם ארבעת המצבים שעוברים עליהם בתקופת ההתבגרות, טרם יציאתם לעולם הגדול המציע אתגרים בכל כיוון - לטוב ולמוטב. בחג הפסח, עלינו להגיע למצב של פה-סח ו"את פתח לו" ובעמל רב לתת תשובות לשאלות הנשאלות. עמלנו, אלו הבנים: ככל שנעמול ונהיה איתם, ונהיה שם בשבילם בכל המצבים, נראה תוצאות טובות יותר בילדים.

קופת הלב - לילדים שלנו

מובא בהלכות צדקה ובהלכות פסח ש"עניי עירך קודמים", קופת הלב שלנו מחויבת לעזור קודם כל לבנינו שהם בשר מבשרנו, בני משפחתנו, ובני הקהילה הקרובה.

יציאת מצרים והגדת לבנך / טוב-ענות (טוב לענות)

כבוגרים וכהורים אנו יודעים שבני האדם מעדיפים חירות ללא נטילת אחריות. רק בן אדם שעבר את מכות מצרים ואת מסעות המדבר יודע להעריך ולהוקיר את טעם החירות ולשמור עליו מכל משמר, ויחד עם זאת לקחת אחריות על עתידו לבלתי ישוב מצרימה. על כן, עלינו לשמור על ילדינו גם בתקופות הקשות שהם עוברים, לתת להם את הביטחון של "אחד ויחיד". בכל מצב – גם אם הוא חכם, רשע, תם או שאינו יודע לשאול – הוא תמיד הבן שלנו, האחד והיחיד.

אנו מצווים במצוות "והגדת לבנך" - לענות לו על שאלותיו המורכבות החל מה-"מה" הראשון, "מה העבודה הזאת לכם?", ועלינו לאתגרו וללמדו את ה"מה" השני: "מה השם אלוקיך שואל מעמך", ולהביאו ל"מה" השלישי שהוא "מה אהבתי תורתך כל היום היא שיחתי" (ע"פ בעל הסולם).

כלים לבן שעובר את ארבעת המצבים / יציאה לחירות

באמצעות הדרכים הללו, הבן הצעיר מקבל כלים להתמודדות, ידע, תובנות והפנמה שאין מקום בו ניתן להיות חופשי מבלי לקחת אחריות על עתידו כי אדם לעמל יולד, וההליכה במדבר היא בלתי נמנעת (ככור ההיתוך). אך ורק בדרך זו ישלים את יציאת מצרים הפרטית שלו, ויצא ממיצריו אל המקום בו ימצא את חירותו ואת תחומי העניין הקרובים ללבו וממיצר זה יצא למרחב ושם ימצא את סיפוקו הרוחני והגשמי.

האישה קורסת תחת מטלות הפסח!

הצדיק ר' חצק'ל לוינשטיין זצוק"ל, המשגיח המיתולוגי של ישיבת מיר, נכנס פעם לאולם הישיבה בערב פסח, בזמן שבית המדרש היה מלא מפה לפה. הוא דפק על בימת בית המדרש וביקש עזרה דחופה עבור "אישה מסכנה שקורסת תחת ההכנות והניקיונות המרובים לקראת החג".

מיד נרתמו לקריאתו הנרגשת מרבית מהאברכים, ואז בקול חם ואוהב, קרא ר' חצקל את קריאתו המפורסמת: "לכל אחד מכם ממתינה בבית אישה שקורסת תחת הנטל והמטלות לקראת החג הקרב – עזבו עכשיו את בית המדרש ולכו לעזור לה".

פסח כשר ושמח!

מי ייתן ויזכה כל אחד לחירותו האישית בדרכו שלו ועל פי שורש נשמתו ימצא את דרכו לעבודת השם, ונזכה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים בבית המקדש.

הרב ישראל כהן רוזובסקי הוא ראש ישיבת דרכי חיים ומייסד קמפוס עין חמד העוסק במתן כלים תורניים, טכנולוגיים ותעסוקתיים לצעיר החרדי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר