מחקר: כדי ללמוד מהר יותר, צריך לחשוב פחות

שינון וחזרה בלתי פוסקת על החומר, מעכבים את תהליך הלמידה וגורמים לנו לזכור פחות, כך לפי מחקר חדש • זה אומר שעד היום למדנו למבחן בדרך שגויה לחלוטין? (אימון אישי)

חיה כהן | כיכר השבת |
תחשבו פחות, תלמדו יותר (צילום: shutterstock)

המוח מתפקד כאוסף עצום של כלים ומערכות המשתלבים זה בזה ויחד בונים את תהליך הלמידה. התפיסה המקובלת היא שכדי ללמוד משהו חדש, יש לשנן ולחזור עליו כמה שיותר פעמים וכך, כמובן, לזכור אותו טוב יותר. אך מחקר חדש קובע כי זו תפיסה שגויה ולא הגיונית. ולמעשה, לחשוב ולשנן הרבה את החומר הנלמד או פעולה חדשה, דווקא מעכב את תהליך הלמידה.

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה, אוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת ג'ון הופקינס, ערכו ניסוי במסגרתו נדרשו המשתתפים לרכוש מיומנות חזותית-מוטורית פשוטה תוך שישה שבועות, כשהחוקרים עוקבים אחר התהליך.

כיוון שהמחקר התפרס על משך זמן ארוך יותר ממחקרים אחרים בנושא למידה ורכישת מיומנויות, אחד ממחברי המחקר אמר כי המחקר הנוכחי "השיג תובנות על שינויים במוח שלא נצפו מעולם".

החוקרים בחנו את מוחותיהם של משתתפי המחקר באמצעות הדמיה מגנטית-תפקודית של המוח כולו, ולא של אזור אחד במוח (בניגוד למחקרים אחרים), ועקבו אחר נקודות השקה וקשרים בין האזורים השונים במוח הנוצרים בעת תהליך הלמידה.

לאחר הניסוי, מיפו החוקרים את הקשרים במפת גרפים מפורטת, וזיהו הבדלים בין אנשים שלומדים לאט, לאלה שתופסים מהר יותר מיומנות או חומר חדש.

ממצאי המחקר הראו כי במוחם של אלה שלומדים מהר רשמת הפחתת פעילות בקליפת המוח הקדמית - החלק האחראי על המחשבה והתכנון. לעומת זאת, במוחם של הלומדים האיטיים יותר, קליפת המוח הקדמית פעלה יתר על המידה, עובדה שהאטה משמעותית את תהליך הלמידה.

למעשה, תוצאות המחקר הגיוניות לחלוטין. כיוון שכדי לרכוש מיומנות חדשה, המוח מגייס כלים קוגניטיביים ללמידה, בהתאם לרמת האתגר שדורשת הפעולה. לאחר מספר פעמים שביצעתם את הפעולה, המוח אינו זקוק לכל הכלים, אך אינו יכול להיפטר מהם וכך הם מעכבים את תהליך הלמידה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר