חרדים ומדינה • נחמיה שטרסלר:

'מתהדקת ההכרה ההדדית של הציבור החרדי והחילוני'

האם יש חשש שהחרדים ישתלטו על המדינה? האם החרדים התקרבו לציונות ולישראליות והיכן נמצאים כיום יחסי חרדים - חילונים? • במסגרת פרויקט מיוחד ב"כיכר השבת" לאורך יום העצמאות מתייחסות דמויות בולטות לסוגיה • נחמיה שטרסלר: "החרדים כלל לא מתכננים להשתלט על המדינה" (חרדים ומדינה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
נחמיה שטרסלר (צילום: באדיבות המצלם)

מהו יום העצמאות בשבילך, האם מדינת ישראל יהודית יותר או ישראלית יותר ואיך אתה מזהה את עצמך בסקאלה הזאת?

"אני רואה ביום העצמאות את יום ההצלה של העם היהודי. כאשר לא היתה לנו מדינה ולא צבא ולא כוח - היכו בנו, רצחו בנו והתעללו בנו וביצעו את הפשע הנורא של השואה. אבל היום כל זה בלתי אפשרי כאשר יש לנו מדינה עצמאית עם צבא עם מעמד ולכן הדם היהודי לא יכול להיות עוד הפקר.

"באופן אישי אינני רואה הבדל בין שני המושגים הללו ישראלי ויהודי. אני מרגיש יהודי וישראלי במשותף. יהודי זה ברור כל הרקע, כל המסורת מבית אבא, התנ"ך, התפילות, החגים ואפילו אם אינני מקיים את כל תרי"ג המצוות אני חש כיהודי שלם ובמקביל אני חש גם כישראלי שלם עם התרבות והספרות הישראלית שהתפתחו כאן. עם התעשייה והחקלאות שצמחו כאן ב-67 שנים. זה בעצם אחד. יהודי וישראלי".

יחסי החרדים והאוכלוסיה הכללית עברו שינוי לטובה במהלך השנים או להיפך?

"נראה לי שאנו הולכים לכיוון החיובי. היחסים מתקדמים לשם. יש יותר פתיחות בשני הצדדים. נכון שעדיין יש ויכוחים על תקציבים ועל קיצבאות ועל שירות בצבא ועל יציאה לעבודה אבל מאידך ההכרה ההדדית של שתי האוכלוסיות גם החרדית וגם החילונית זו בזו הולכת ומתהדקת.

"חבל לי מאוד שהציבור החרדי לא חוגג את יום העצמאות כמו הציבור הכללי ולא מברך בחג שמח ולא אומר את ההלל, ועוד יותר כואב לי שאין הוא מציין את יום הזיכרון לחללי צה"ל. אני מקווה שהדברים הללו גם ישתנו. אני דווקא רואה עתיד חיובי של שיתוף פעולה והיווצרות עם אחד - יהודי וישראלי, בדורות הקרובים".

האם יש חשש מוצדק שהדתיים ישתלטו על המדינה ובסופו של דבר תוקם מדינת הלכה?

"אני לא חושש מזה. נראה לי שמדובר באגדת עם שהחרדים כלל לא מתכננים להשתלט על המדינה. יש לי פה סיפור נחמד על ח"כ לשעבר אלי ישי שכאשר הויכוח והסכסוך בין האוכלוסיה החרדית לחילונית בבית שמש הגיע לשיאו ועלתה ההצעה להפריד את העיר לשניים הוא הזדעק ואמר: 'השתגעתם? איך נוכל להסתדר בלי החילונים'. ואידך זיל גמור".

האם לדעתך החרדים נהיו ציוניים יותר ומשתלבים בישראליות, גם בתחומי התעסוקה גם באקדמיה ואפילו בצבא?

"התשובה היא חיובית. המספרים מוכיחים שיש יותר יציאה לעבודה. יש יותר לימודים באקדמיה ויש קצת יותר שירות בצבא. כלומר החרדים כן משתלבים יותר בציונות והישראליות ואיך שאני רואה את היהדות האמיתית - יהודי אמיתי הוא זה שעובד את השם לצד עבודתו לפרנסתו ומשרת בצבא ואם מישהו מפקפק בכך שיקרא את דברי הרמב"ם בנושאים הללו בדיוק".

עוד עשרים שנה איפה אתה רואה את מדינת ישראל?

"התשובה היא חדה וברורה. אם נשכיל להגיע להסכם שלום עם העם הפלסטיני וכהמשך לכך תקום מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל הרי שבכך ניפתר מן הגיבנת המסוכנת הזו. ישראל תצמח ותפרח ותנאי המחייה והחיים בה יעלו וישתפרו מאוד. אבל אם נמשיך לחשוב שאנחנו יכולים לשלוט באותם מיליונים והעולם ישתוק הרי שאנחנו עלולים להידרדר למצב מדיני קשה של חרמות ונידויים ואולי אף חלילה מלחמות ואז העתיד נראה הרבה פחות טוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר