הערכה בישראל

מוחמד דף ניצל מהחיסול; החמאס נערך לסבב הבא

תשעה חודשים לאחר 'צוק איתן': מוחמד דף ניצל מניסיון החיסול וחזר לפעילות בזרוע הצבאית של החמאס • ארגון החמאס חזר לפעילות ומתכונן לסבב הבא מול ישראל באמצעות חפירת מנהרות התקפיות חדשות וחידוש כל מלאי הרקטות • מתיחות רבה בין הזרוע הצבאית להנהגה המדינית בארגון (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

מוחמד דף ניצל מניסיון החיסול, הוא חי וחזר לפעילות בזרוע הצבאית של ארגון החמאס בראשו הוא עמד, בנוסף, ארגון החמאס חזר לפעילות ומתכונן לסבב הבא מול ישראל, כך מעריכים גורמים בישראל, תשעה חודשים לאחר סיום מבצע 'צוק איתן' ברצועת עזה.

במקביל, אומרים אותם גורמים כי בחודשים האחרונים מורגש מתח גדול בארגון החמאס, בין הזרוע המדינית של הארגון לבין הזרוע הצבאית, שחשה כי ההנהגה המדינית הכשילה את המהלך הצבאי שהם תכננו שיכל לשנות לטענתם את פני המבצע ותוצאותיו.

אנשי הזרוע הצבאית הכינו במשך שנים את פרויקט המנהרות אותו הגה מוחמד דף, שדרכו תכננו לתת מכת פתיחה רצינית שלאחריה ייפתח מבצע גדול ברצועה.

התכנון היה להזרים עשרות לוחמים לתוך שטח ישראל באזור כרם שלום, לפשוט על מספר יישובים, לבצע טבח המוני ולשוב עם בני ערובה לרצועת עזה. אלא שההנהגה המדינית לא אשירה לזרוע הצבאית לבצע את המהלך.

בנוסף קיימת מתיחות בין הצדדים מאחר ומוחמד דף פועל להתקרב לאיראן ולקבל תקציבים ונשק ולעומתו חאלד משעל והזרוע המדינית פועלים להתקרבות לסעודיה - האויבת הגדולה של איראן.

בזרוע הצבאית קיים חוסר הערכה וזלזול כלפי ההנהגה המדינית של הארגון והחשש הוא שהמתיות הזו תוביל את אנשי הרוע הצבאית לקבל החלטות לבד.

יצוין כי למרות המתיחות הזרוע המדינית מתקצבת את הזרוע הצבאית שמקבלת כספים גם מאיראן. הכסף מתגלגל בדרך ארוכה, דרך חלפנים למצרים ומשם לסיני ואז דרך מנהרות הברחה לרצועה.

זמן קצר לאחר סיום בצע 'צוק איתן' ברצועה, החמאס חזר לחפור מנהרות התקפיות והגנתיות, במקומות חדשים ברצועה, מתוך הבנה שלישראל אין עדיין מענה לכך ומשקיע בכך כספים רבים - יותר מהעבר. לפי הערכות, למעלה מאלף חופרים עובדים מסביב לשעון בשלוש משמרות, שישה ימים בשבוע.

החמאס משתמש בבטון, בעצים ובפלסטיק שנקנים בשוק השחור בעזה לצורך דיפון המנהרות. היעד שקבע לעצמו הארגון הוא לשוב לקודה בה היה ערב מבצע 'צוק איתן', שבסיומו ישראל חשפה 32 מנהרות התקפיות.

לצד חפירת המנהרות החמאס פועל לייצר רקטות חדשות ולהשלים את המלאי כפי שהחזיק בערב המבצע. המאמץ העיקרי הוא ייצור רקטות קצרות טווח שיפגעו בעוטף עזה וזאת כלקח שהם למדו מהמערכה האחרונה וההתמודדות מול כיפת ברזל, אך עם זאת הארגון פועל לייצר רקטות לטווחים אורכים יותר של 75 ק"מ, המגיעות לירושלים ולגוש דן לצד רקטות לטווח של 150 ק"מ המגיעות לפאתי חיפה.

בחמאס מתכננים במבצע הבא לירות בו זמנית מטחי רקטות ממספר מקומות ברצועה לעבר מטרה אחת בישראל מתוך תקווה שכך יצליחו לעבור את המחסום שמציבה בפניהם כיפת ברזל.

החמאס לא מזניח את בניית הכוח ההתקפי של הקומנדו הימי והיבשתי לצד ניסיון להעצים את מעך כלי הטייס הבלתי מאוישים.

לאחר המבצע בתחקירים שביצע החמאס הוחלט שיש צורך לפתוח חזית נוספת במהלך לחימה עם ישראל ולכן החמאס החל בבניית תשתית בסיני שיטרידו את צה"ל בירי מזירה נוספת. במקרה של מלחמה בצפון עם חיזבאללה החמאס ישקול להצטרף כזירה שנייה.

לצד כל זאת, בימים אלו החמאס מחויב לרגיעה מול ישראל ואינו מעוניין להסלים את המצב בטרם השלים את בניית הכוח שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר