מרכיבים ממשלה

בכירים ב"יהדות התורה": הליכוד מפלה אותנו לרעה

בכירים במפלגת "יהדות התורה" מביעים כעס על מפלגת "הליכוד" בעקבות אי החלת סעיף חקיקת 'החוק הנורבגי' בהסכם הקואליציוני גם על סגני שרים - כדרישתם, מה שהיה מאפשר לסגן שר מיהדות התורה להתפטר לטובת יעקב אשר שיכהן כחבר כנסת • "מדובר באפליה ובגרימת נזק למפלגה החרדית" (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
יהדות התורה חותמים על ההסכם (צילום: מתוך ynet)

בכירים ביהדות התורה זועמים על ההסכם הקואליציוני עם הליכוד: במשך שבועות ארוכים ניהלו חברי צוות המשא ומתן של 'יהדות התורה' חברי הכנסת יעקב ליצמן, משה גפני ומאיר פרוש משא ומתן עיקש מול אנשי ראש הממשלה ותנועת הליכוד במטרה למקסם את הישגי הציבור החרדי ולבטל את הגזירות שהתקבלו בשנתיים האחרונות כנגד עולם התורה.

במהלך ימי המו''מ הארוכים של יהדות התורה עם הליכוד, הציגו במפלגה דרישה כי יחוקק 'חוק נורבגי' שיאפשר גם לח''כ שמונה לסגן שר להתפטר מן הכנסת, ובמידה ויתפטר מן הממשלה, יחזור אוטומטית לתפקידו כח''כ מה שכונה כ"חוק יעקב אש"ר זאת על מנת לאפשר לו לכהן בתפקיד נציג ציבור לאחר שלא נבחר לכנסת ה-20.

כידוע, כיום החוק אינו מאפשר למי שאינו ח''כ לכהן כסגן שר, ובנוסף, לפי החוק הקיים כיום, ח''כ שמונה לשר והתפטר מן הכנסת, אינו חוזר לתפקידו בכנסת במידה והתפטר מן הממשלה.

כאמור, ביהדות התורה דרשו מן הליכוד כי יחוקק 'החוק הנורבגי' לפיו ח''כ שהתפטר מן הכנסת בעקבות מינויו לשר, יחזור לתפקידו בכנסת במידה ויתפטר מן הממשלה. ויוחל מעתה ואילך גם על תפקיד סגן שר.

הדרישה קיבלה גיבוי משמעותי מביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שם רצו מאוד לראות את אשר מכהן בתפקיד ציבורי נכבד ומשפיע.

מנגד בליכוד התנגדו נחרצות לכל המהלך וטענו כי החלת ה'חוק הנורבגי' תגרום להם ל'כאב ראש' בלתי נגמר, לפיו כל מי שלא נבחר לכנסת יבקש מחבריו השרים להתפטר מן הכנסת ולאפשר לו להתמנות לח"כ במקומם.

בעקבות התנגדותו הנחרצת של הליכוד, ירדו ביהדות התורה מן הדרישה ואכן הסעיף שהוצג בטיוטה הראשונית שנחשפה בתקשורת הוסר מהמסמך בסופו של דבר.

אלא, שביום האחרון שלפני החתימה על ההסכם הקואליציוני, גילו גורמים בכירים ביהדות התורה או יותר נכון בסיעה הליטאית דגל התורה כי בהסכם מופיע סעיף ולפיו הממשלה תפעל לחקיקת 'חוק נורבגי מוקטן' אשר במסגרתו יתאפשר לח''כ אחד בלבד מסיעה של עד שנים עשר ח"כי'ם, אשר מונה כשר, להתפטר מן הכנסת ולכהן כשר שאינו ח''כ.

חוק זה חל רק על שרים ולא לגבי סגני שרים. בליכוד הסבירו את הכנסת הסעיף הנ''ל וטענו כי החוק במתכונת מצומצמת זו יפתור את בעיית הלחצים, וכן לא יגרום להגדלת הוצאות הממשלה באופן משמעותי.

לשאלת צוות המו''מ של המפלגה החרדית אשכנזית לפשר אי הכנסת הסעיף הנ''ל לגבי סגני שרים נענו נציגי הליכוד בתגובה כי דבר זה יגרום לדרישה של מקורבים שאינם ח"כים לכהן כסגני שרים.

כעת, בעקבות הסעיף שהוכנס שורר כעס רב בקרב גורמים בכירים ביהדות התורה הזועמים בעיקר על נציגי הליכוד שטמנו להם פח מאחר ולדבריהם לאחר שהוכנס ממילא החוק הנורבגי באופן זה להסכם הקואליציוני היה ניתן להוסיף שינוי קטן, כי רק מי שהתפטר מן הכנסת לטובת תפקיד סגן שר, יוכל לכהן כסגן שר ולא כל אזרח אחר שלא היה ח''כ והתפטר לצורך כך.

"באופן זה", טוענים הגורמים, "יכול היה הליכוד לענות על דרישתם מבלי להיות נתון ללחצים של כאלו שאינם ח"כים וכך הדבר היה מסייע ליעקב אשר לחזור לכנסת מהדלת האחורית".

"נוצר מצב אבסורדי לפיו כל המפלגות יוכלו לעשות שימוש בחוק הנורבגי ולקדם ח"כים שנותרו מחוץ לכנסת מהספסלים האחוריים לאחר התפטרות השרים ורק על יהדות התורה זה לא יחול ולא יוכלו לעשות זאת", מוסיפים הגורמים.

לדבריהם: "מדובר באפליה ובגרימת נזק למפלגה החרדית, בפרט שיהדות התורה הינה סיעה קטנה יחסית וחבריה שרובם מכהנים בתפקידים נוספים כסגנים וכיו"ר ועדות ולא יוכלו עקב עומס הזמן הנגזר מתפקידיהם הנוספים, להשתתף בכל ישיבות הוועדות המתקיימות בו זמנית להגן על הנושאים החשובים לציבור החרדי הנידונים בהן ולקדם אותם".

הבכירים מבהירים כי בכוונת המפלגה להפעיל לחץ לשינוי ההסכם בנקודה זו על מנת לתקן את העוול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר