פרסום ראשון

ההסכם הקואליציוני בין ש"ס לליכוד • ההישגים

סיעת ש"ס חתמה היום על ההסכם הקואליציוני עם 'הליכוד' • ובהסכם, שורת הישגים מרשימה עבור החרדים והשכבות החלשות • בהישגים: 700 יחידות דיור לדיור הציבורי וכ-5,000 דירות למגזר החרדי מדי שנה, מע"מ אפס על מוצרי יסוד, תקציב מיוחד למבני דת, החזרת חוק נהרי ותקציב למכללות החרדיות (חרדים בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
אריאל אטיאס עם אריה דרעי (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

בחירות 2015 • מרכיבים ממשלה: יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו הגיעו בשבוע שעבר להסכמה על כניסת ש"ס לקואליציה, והצהריים (ראשון) חתמו על ההסכם הקואליציוני. במהלך המשא ומתן השיג דרעי את דרישותיו - הוא יכהן כשר הכלכלה, הנגב והגליל ובמקביל ש"ס תשלוט במשרד הדתות. כמו כן המפלגה תקבל שר נוסף, שני סגני שרים, יו"ר ועדת החינוך וסגן יו"ר הכנסת.

"כיכר השבת" חושף כעת את עיקרי ההסכם בין ש"ס לליכוד, מה שמסתמן כהישג ליהדות החרדית בפרט ולשכבות החלשות בישראל בכלל.

בש"ס טוענים כי רוב ההישגים שנרשמו ל'יהדות התורה' - ש"ס שותפה להם. מבחינת 'הליכוד' אומרים בש"ס התייחסו לדרישות של יהדות התורה וש"ס כדרישות של 13 חברי כנסת. כמקשה אחת. כך שלש"ס יש חלק מרכזי ולא מבוטל בהסכם של 'יהדות התורה'. את המשא ומתן מטעם ש"ס ניהל בפועל השר לשעבר אריאל אטיאס, שנפגש פעמים רבות עם צוות המו"מ של הליכוד בכדי להגיע להסכם שרק היום נחתם.

דיור

במרכז ההסכם של ש"ס נמצא נושא הדיור, אחד מהדגלים של ש"ס בבחירות.

על פי ההסכם בין 'הליכוד' לש"ס, הוסכם כי הממשלה מתחייבת להגדיל את הדיור הציבורי ב-700 יחידות דיור בשנה. יחידות הדיור הולכות למשפחות קשות יכולת. הם מקבלות את הדירות לכל חייהם בתשלום סמלי שנע בין 200 ל-800 שקל. כעת יש במאגר כ-40,000 יחידות דיור, וההמתנה לקבלת דירה נמשך גם מספר שנים, כעת - על פי ההסכם וההתחייבות של דרעי במהלך הבחירות - הממשלה תשווק 700 יחידות דיור נוספות מדי שנה.

באשר לציבור החרדי, הממשלה תנחה את ועדות התכנון ומנהל מקרקעי ישראל לאשר תכניות בהיקף של - 5,000 יחידות דיור בשנה המתאימות לציבור החרדי. מספרים דומים שהיו בתקופתו של אריאל אטיאס בימיו כשר הבינוי והשיכון. המספרים עונים על הגידול טבעי של הציבור החרדי ועשויים לצמצם את הפער האדיר שקיים כיום. עם זאת, ההצלחה בנושא תלויה בנציגי ש"ס בכנסת וכיצד יפעלו במהלך הקדנציה הקרובה.

חותמים על עיקרי ההסכם, בשבוע שעבר (צילום: כיכר השבת)

בנוסף, הממשלה מתחייבת להעניק 'הסכמי גג' לעיריות ולרשויות המקומיות כדי שיעמדו ביעדי הדיור למגזר החרדי.

בשנתיים האחרונות ספג הציבור החרדי מכה לאחר שהשר אורי אריאל ביטל את ההגדרה של 'אזור עדיפות לאומית' לאזורים חרדיים כדוגמת העיר ביתר עילית ונתיבות. כעת המצב יחזור לקדמותו והממשלה מתחייבת שלא תפלה את החרדים לרעה.

מע"מ אפס

דגל נוסף של דרעי במערכת הבחירות הוא מע"מ אפס על מוצרי יסוד. על פי ההסכם, בתקציב 2015/2016, הממשלה תקדם מע"מ על מוצרי יסוד בפיקוח, כך שהוועדה שתוקם לא תדון בנושא עצמו אלא רק ביישום שלו ובבעיות המשפטיות שבו בעקבות ההסכם של ישראל עם מדינות אירופה.

החוק יטיב במיוחד עם משפחות ברוכות ילדים ומוסדות חינוך. העלות מוערכת בכמיליארד שקל לשנה.

שכר מינימום

על פי ההסכם, הממשלה מתחייבת לתמוך בהעלאת השכר המדורגת, שקבעו המעסיקים וההסתדרות. היעד להגיע עד שנת 2018 ל - 30 שקל לשעה. מה שאומר שעובד ירוויח בשכר המינימום 5,700 שקל לחודש לעומת 4,300 שקל כיום.

משרד הדתות

אל משרד הדתות שחוזר לשיטה מלאה של ש"ס יצורפו בתי הדין הרבניים לאחר שהיו בשליטת משרד המשפטים. כך גם השליטה על הר מירון תעבור למשרד הדתות. מה שאומר שמחזירים את משרד הדתות לימיו הטובים. עם זאת, השליטה על מוסדות החינוך תישאר במשרד החינוך, וזאת לאחר התייעצות עם גדולי ישראל.

צפו: ש"ס והליכוד חותמים על ההסכם (צילום: רונן כץ)

מקוואות ובתי כנסת - מבני דת

בממשלה הקודמת תקציב מבנה דת עמד על 0 שקלים. כעת, על פי ההסכם עם ש"ס, התקציב יעמוד על 70 מיליון שקלים. הכסף ילך לבנייה ושיפוץ מקוואות ושיפוץ בתי כנסת. התקציב יושקע יותר בפריפריה, מקומות שלולי הכסף הזה - לא יוקמו שם מקוואות ובתי כנסת.

חוק נהרי

חוק נהרי חוזר בשלמותו. החוק שהתקבל בממשלת אולמרט בוטל בממשלת נתניהו - לפיד. כעת הוא חוזר חזרה. החוק מחייב את הרשויות המקומיות לתקצב את בתי הספר היסודיים - חרדים בדומה לבתי הספר הממלכתיים. מדובר בחוק שמחייב את הרשויות המקומיות ולא את משרד החינוך.

תקציב למכללות

עוד סעיף בהסכם בין ש"ס לליכוד קובע כי המדינה תעביר תקציב של שמונה מיליון שקלים למכללות החרדיות.

לסיום, בהסכם סעיפים רבים ונוספים שמחזירים את מצב הציבור החרדי למצב שהיה קודם הקמת ממשלת נתניהו-לפיד - בנט, אז ניתחו בזה אחר זה גזרות קשות על הציבור החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר