"אין מפקד לאירוע"

לקראת ל"ג בעומר במירון: נערכים ומגלגלים אחריות

מאות אלפי בני אדם צפויים להשתתף בהילולת רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר במירון, אולם נראה כי אין מפקד אחראי לאירוע, מה שמביא לגלגול האחריות מאחד לשני • כיכר השבת יצא ובדק מי מקבל החלטות, מי מתנער מהאחריות ומי בפועל מארגן את העניינים • וגם: מתי ידליקו האדמו"רים וחסימות הכבישים (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: Sarah Schuman/ Flash90)

מאות אלפי בני אדם צפויים להשתתף בסוף השבוע, החל מיום רביעי ועד ליום חמישי בלילה, יום ל"ג בעומר, בחגיגות הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון. בשנים האחרונות אירעו לא מעט כשלים בשינוע הרבבות, שבאו לידי ביטוי בעיקר בקריסות במערך התחבורה, הן בכבישים המובילים למירון וממנה והן במערך התחבורה הציבורית.

אך נראה כי למרות זאת, הלקחים לא הופקו ולא נלמדו, ולמרות הדיונים והכותרות, משיחות שערכנו עם הגורמים המארגנים את האירוע, נדמה כי אין מפקד אחד שאחראי על הכל מה שעלול חלילה לעלות ביוקר.

יו"ר היישוב מירון, מרדכי הלפרין, תוקף בשיחה עם "כיכר השבת" את העובדה שלאירועי ל"ג בעומר במירון אין רמטכ"ל אחד שאחראי לאירוע כולו. לטוב ולרע. "אין רמטכ"ל, אין בעל הבית אחד שלוקח אחריות ומנווט את כולם. אנחנו עובדים כאן עם כמה ראשי גופים. המשטרה מנהלת את הנושא וזה לא תקין. הם בעצמם אומרים זאת".

(צילומים: מאיר אלפסי, שלומי כהן, פלאש 90, יהודה פרקוביץ, א. בליק, שוקי לרר, באדיבות המצלם, יהודה פרקוביץ וכיכר השבת)

"לכן הרבה עניינים נופלים בין הכיסאות וזה מאוד חבל", מוסיף הלפרין ומגלה כי הנהלת היישוב הגישה עתירה לבית המשפט העליון בנושא "אך השנה המצב יישאר על כנו ולא יהיה רמטכ"ל".

"אנחנו מקווים שבית המשפט יקבל החלטה שסוף סוף יהיה אדם אחד שינהל את העניינים", אומר הלפרין ומוסיף כי "מי שבאמת רוצה להיות בטוח שהוא יגיע לל"ג בעומר במירון כדאי לו להגיע כבר היום".

"כבר היום אנחנו מרגישים בלגן בדרכים. היישוב עצמו נסגר כבר ויש כניסה מאוד מבוקרת. בגלל שאין אירוע ובגלל שאין רמטכ"ל ואין תקציבים מספיקים כדי לסדר את הכול, המשטרה בצדק תהיה מעוניינת שיגיעו כמה שפחות אנשים והיא יכולה לעשות זאת", אמר לסיום.

לו"ז ההדלקות שונה

יוסף שווינגר, מנכ"ל המקומות הקדושים, אומר ל"כיכר השבת" כי "הכול מוכן פחות או יותר. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל וכוחות ההצלה האחרים. אנחנו ברגע האחרון של סגירת הפערים הסופיים ומקווים שהכול יעבור בשלום".

בעקבות לקחים שהופקו משנה שעברה ולאחר מותם של שניים בהלוויית פוסק הדור מרן הגר"ש וואזנר זצוק"ל, הוחלט לשנות את לוח הזמנים של ההדלקות בהר.

חוסר סדר ביציאה ממירון, בשנה שעברה (צילום: יענקי אריה)

"תמיד היו עושים את ההדלקות יותר צמוד האחת לשנייה והשנה בכדי למנוע לחצים מיותרים וכלקח מהאירוע הקשה שהתרחש בהלוויית הרב וואזנר, יש שינויים בלוח הזמנים של ההדלקות. המטרה היא למנוע לחץ מהציבור", מעדכן שווינגר.

באשר להגעת הנוסעים מכל רחבי הארץ וההיערכות בהר עצמו הוא מסביר כי "השנה הוכפלה כמות הסדרנים על מנת למנוע דוחק ופגיעה בחיי אדם. יש השנה שינוי במסלולים, כל אחד בצבע מסוים. כל אחד שיקבל כרטיס בצבע נניח אדום מובל הלוך וחזור לדרך עם אותו צבע על מנת שהוא ימצא את הדרך המהירה לאוטובוס".

באשר לטענות של גורמים שונים כי אין רמטכ"ל לאירוע הוא אומר כי דווקא יש כזה. "משטרת ישראל היא הרמטכ"ל". לדבריו, "מחפשים רמטכ"ל כדי שיהיה את מי להאשים במקרה ויהיה חלילה אסון".

"אמר לי פעם שר תיירות לשעבר", מספר שווינגר, "שהאירוע הזה קם ונופל על סדר, תנועה ואבטחה ולכן לא המקומות הקדושים צריכים להיות הרמטכ"לים של האירוע. מה שמתברר הוא שמי שהיה אותו שר תיירות הוא יצחק אהרונוביץ' שמכהן כיום כשר לביטחון פנים. אני חושב שאותם דברים שאמר אז נכונים גם להיום".

"אנחנו גוף אזרחי שמתאם את הכול אבל לקחת אחריות על תנועה וביטחון בזמן שאין לנו שיניים זה בלבול מוח", מבהיר מנכ"ל המקומות הקדושים.

דובר המשטרה: "מקווים שהכל יעבור בשלום"

דובר המשטרה למגזר החרדי שבתי גרברציק אומר ל"כיכר השבת" כי העולים למירון יכולים להיות רגועים. "אנחנו השלמנו את ההיערכויות על פי התוכנית הסדורה שלנו ואנחנו מקווים שהכול יעבור על מקומו בשלום".

כל העוסקים בהיערכות להילולה מותחים ביקורת נוקבת על כך שאין רמטכ"ל לאירוע, האם גם המשטרה סבורה כך?

"את הטענה הזאת אנחנו משמיעים שנים רבות. מעבר למשרד הדתות וכל מי שמטפל בעניין הזה, ישנם הרבה גופים אזרחיים שנמצאים בתוך מירון ולא תמיד למשרדים הממשלתיים ולמשרד הדתות יש אמירה ויכולת לאשר או לא לאשר תוכנית מסוימת ולכן אנחנו תמיד ממליצים ונמשיך להמליץ עד שהנושא ייפתר שאותו גוף אזרחי של משרד הדתות או משרד אחר יקבל את כל הסמכויות".

גרברציק מוסיף כי "בכל מקרה האחריות הכוללת של כל האישורים למיניהם הם של המשטרה. למשל הפרנצ'ס, הם צריכים לעמוד לפי התקנים של המשטרה. משרד הדתות פונה למומחים ורק לאחר מכן אנחנו חותמים על האישור".

באשר לסגירת היישוב לכניסת כלי רכב פרטיים ימים אחדים קודם ההילולה, אומר גרברציק כי כך היה גם בשנים עברו. "גם בשנה שעברה היישוב נסגר בזמן הזה. הסגירה היא סלקטיבית. הרכבים שמגיעים עוברים בדיקה ורק לאחר בדיקה משמעותית הם נכנסים. צריך להשאיר מקומות חנייה למשאיות לעבודות במקום".

"בנוסף", אומר גרברציק, "אנחנו לא רוצים שיהיו באסטות ולכן אנחנו נתחיל לפנות את הכול כך שלקראת יום רביעי לא יהיו כאלה במתחם".

ומה עם הניקיון וההיגיינה?

מאות אלפי בני אדם יעלו למירון, מלבד הלוגיסטיקה והדאגה שהתחבורה למקום תזרום, הרי שעל מארגני ההילולה במקום ישנה מטלה נוספת וחשובה לא פחות - שמירה על הניקיון מההיבט הבריאותי והרפואי.

הדלקת מדורה על הר מירון, בשנה שעברה (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

למשימה הזו בדיוק נועד יהודה ממן, יועץ תברואי בחגיגות ל"ג בעומר מטעם המקומות הקדושים ומשרד הבריאות. ממן אומר כי ימים קודם ההילולה מרבית הנושאים כבר פתורים.

עם תחילת ההכנות לל"ג בעומר, יוצא יהודה ממן אל השטח ובודק יחד עם נציגים של משרד הבריאות את האוכל טרם הגשתו. "מי שבודק את האוכל זה אני וגם משרד הבריאות. משרד הבריאות עושה בקרה מקדמת ובקרה במהלך החגיגות. אני בקשר עם כל האחראים להכנסות אורחים וברגע שכל הם מתחילים בהקמת המקום, הם קוראים ואני מגיע למקום ובודק את המתחם, הקמת האוהלים, הקמת המטבח ומסירת הדרכה לגבי צורת קבלת המזונות כדי להבטיח שכל התהליך מההגעה ועד הכנתם והגשתם תהיה בצורה תקינה ושלא יהיו תקלות".

אתמול, כאמור, הודיעה המשטרה כי עד לאחר ההילולה לא תותר כניסה לכלי רכב. הרכבים הפרטיים לא יוכלו להיכנס אל המושב, וזאת על פי החלטת משטרת התנועה. כמו בכל שנה, כניסת רכבים תותר אך ורק עם הצגת אישור מסודר מטעם משטרת התנועה כאשר הרכבים יחנו בחניון שהוקצה לכך.

באבטחת האירוע ישתתפו השנה כ-5,000 שוטרים - 1,000 יותר מהשנה שעברה, ובסיוע של מאות סדרנים. השנה ייעשה מאמץ מיוחד לייחד שוטרות וסדרניות עד כמה שניתן למתחמי הנשים.

שיטת החניונים החדשה - בצבעים

לגבי מערך ההיסעים, לראשונה משרד התחבורה קיבל את האחריות על ניהולו של כלל המערך במקום ומי שתכנן את החניונים וטרמינלים הם מהנדסי תחבורה ציבורית.

קצין במשטרה מפרט על שיטת החניונים הצבועים בצבעים אדום, צהוב וכחול והסביר את שיטת ההיסעים אל מירון וממנה. מדובר, לדבריו, בשיטה מהפכנית בה כלל האוטובוסים הציבוריים המגיעים ממקומות מרוחקים לאחר הורדת הנוסעים במעגל התנועה שבכניסה לישוב מירון ינועו לחניון בצבע צהוב. השבילים לחניון יוארו ויסומנו בדגלים בצבע הצהוב, וכמו כן כרטיסי הנסיעה יהיו בצבע זהה.

הילולת רבי שמעון בר יוחאי, בשנה שעברה (צילום: יענקי אריה)

למגיעים למירון מישובים קרובים כמו כרמיאל, חצור, ראש פינה וצפת יוקצה צבע כחול והחניון יהיה בצבע זהה וכך גם כרטיס הנסיעה. לאותם אלו שיגיעו באוטובוסים פרטיים לחניון עין הוזים ופרוד ואשר יגיעו למירון בשאטלים הוקצה צבע אדום, כולל הכרטיסים שיהיו בצבע הזה.

לראשונה השנה, המגיעים לשאטלים ירדו במעגל התנועה בכניסה לישוב מירון וגם יחזרו מהמקום הזה אל החניונים. השנה צפויים ליטול חלק במערך התחבורה כ-3,400 אוטובוסים.

גם במגן דוד אדום מתכוננים לל"ג בעומר לקראת אלפי המדורות שיודלקו ברחבי הארץ. כוחות רבים של מד"א יעמדו בכוננות גבוהה ויעניקו מענה רפואי מיידי לכל צורך שעלול להתעורר. מנכ"ל מד"א הנחה לתגבר את התחנות בחובשים, פרמדיקים ובאמבולנסים.

שיטת הצבעים בחניונים (צילום: משטרת ישראל)

גם השנה, מבקשים במד"א מההורים להיצמד למדורות הנוער והילדים, על מנת להשגיח גם על האש וגם על מנת למנוע מקרים של אלימות בין בני נוער שעלולים לעלות בחיי אדם.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין אומר כי "מדי שנה נפגעים חוגגים רבים עקב שימוש לא זהיר בחומרי בעירה ובנוזלים דליקים ובילדים שנפצעים במהלך איסוף הקרשים למדורה. אני מבקש מהציבור להקפיד למנות אדם מבוגר כאחראי בכל מדורה, לרכז מיכלי מים בסמוך למוקד האש ולהזעיק מיידית את מד"א בכל מקרה של פגיעה. אני מאחל לכל בית ישראל ל"ג בעומר שמח ובטוח".

(בהכנת הידיעה סייע ישראל כהן)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר