לאחר דיון סוער

אושרה הגדלת מס' השרים; 'הפכו את החרדים לקרדום'

120 חברי הכנסת הצביעו על בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגדיל את מספר שרי הממשלה. 61 ח"כים תמכו ו-59 התנגדו. קודם ההצבעה, תקף ח"כ אופיר אקוניס את ההסתה של "יש עתיד" נגד המגזר החרדי: "הפכתם את החרדים לקרדום לחפור בו, בדיוק כמו שעשו בסיעת האם שלכם 'שינוי'" (ארץ, פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בחירות 2015 • ממשלת 61: 120 חברי הכנסת הגיעו הערב (שני) למשכן בכדי להצביע בקריאה ראשונה על בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגדיל את הממשלה מ-18 שרים ל-20 שרים ולאפשר לו למנות שרים בלי תיק. ההצעה אושרה ברוב של 61 חברי כנסת ו-59 מתנגדים.

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר קודם ההצבעה: "לפני שנה ישבתי ליד שולחן הממשלה מול ראש הממשלה והצבענו על החוק לצמצום הממשלה וראש הממשלה הניף את ידו באוויר. אחר כך ירדנו הנה למליאה והצבענו פעם ראשונה שנייה ושלישית, אני אמנם ח"כ חדש יחסית אבל לקחתי את זה ברצינות. ואז אומר הציבור לעצמו שהחוקים זה משחק ואף אחד לא צריך לקחת ברצינות שום חוק שעובר".

"לא מדובר על העלאת מספר השרים ל-20 אלא העלאה ללא שום הגבלה וככה גם מוחבא לו בסעיף פנימי החזרת השרים ללא תיק. לשר ללא תיק יש הכל רק דבר אחד אין לו – עבודה. כי הכל לגמרי משועבד לנוחות הפוליטית, זה מבזה את הדמוקרטיה הישראלית. בין האזרחים למדינתם יש חוזה שאומר שהאזרחים עובדים ומשלמים מיסים והממשלה עובדת בשבילם. החוזה הזה מופר היום."

יו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג אמר: "הבית היהודי קיבלו 160 מיליון ₪ בשנה לטובת מטרות שחברי הכנסת שלהם יראו לנכון, וכך גם יהדות התורה וש"ס. 20 מיליון ₪ לכל ח"כ. אתם יודעים איזה תרופות היה אפשר לממן בכספים הללו וכמה חיים היו ניצלים עם הכסף הזה? במקום להעביר את הכסף למעיל רוח להצלת חיים בנגמ"שים, לרבש"צים בעוטף עזה או לסייעות לגנים. 20 מיליון ₪ לכל ח"כ זה לבזבוזים פוליטיים ושובר את כל שיאי הציניות שניתן לדמיין. כל זה כדי שנתניהו ישרוד בבית ראש הממשלה ויעמוד ברשות הממשלה הכי חלשה שהייתה פה".

"הפכתם את החרדים לקרדום לחפור בו"

סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד) הציג את הצעת החוק ואמר: "אני שומע את זעקות האופוזיציה ומבקש טלו קורה מבין עינכם. זהו שיא הגיחוך לשמוע זאת מסיעות בבית הזה, שישבו בממשלות גדולות מן הממשלה שאנחנו מציעים כעת. אין סיעה מהצד של האופוזיציה באולם, שלא ישבה בממשלות מנופחות. כשאתם ניצחתם אותנו בבחירות ב99, אנחנו לא התבכיינו על התוצאות".

לדברי אקוניס: "אביה הרוחני של יש עתיד - טומי לפיד, התנגד להצעה להגביל את מספר השרים ואכן איש חכם נבון ומנוסה היה מר לפיד. אם זה כל כך חשוב ליש עתיד, למה לא דרשתם 18 שרים בממשלה הקודמת? זה מכיוון שלסיעת יש עתיד היה מאוד נח לשבת בממשלה הקודמת עם חמישה שרים. בחישוב שלי 20 שרים זה מספר נמוך מ22 שרים שיש עתיד ישבו בממשלה הקודמת. גם יאיר לפיד יודע שהעלויות של ממשלה לא יציבה, יקרה בהרבה ממשלה לא יציבה שהולכת לבחירות כל שנתיים".

הוא הוסיף ותקף את לפיד על השתלחותו בחרדים: "הפכו את החרדים לקרדום לחפור בו, בדיוק כמו שעשתה סיעת האם שלכם 'שינוי', 'יש עתיד' הפכה את החרדים לקרדום לחפור בו".

"אנחנו עוסקים כעת לא בחרדים, אלא בצביעות על התנהגות נגד החרדים. אני שומע אותך, לפיד, מדבר נגד הציבור החרדי. הבוקר אני רואה בתדהמה ידיעה ב'הארץ', הכותרת של הידיעה 'התקציב שהגיש לפיד ל-2015, כספי המוסדות החרדים זינקו ב-145 מיליון שקל, מדובר בשר האוצר לפיד, עליו מדובר", אקוניס אמר את הדברים ועורר סערה במליאה.

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון אמרה בדיון: "זה לא משנה אם בממשלה יהיו 18, 20 או 22 שרים כי אלה שרים מיותרים לענייני כלום. הדיון שצריך להתקיים הוא לאיזו ממשלה אנחנו הולכים, ממשלה שנותנת שוחד פוליטי והשרים שלה שותפים לדבר עבירה. רק לפני שנה הכנסת הזו והממשלה הקודמת של הליכוד ויש עתיד, שינו חוקי ייסוד כדי שתהיה כאן משילות ובסוף זה הוביל לממשלה של 61".

הישיבה האחרונה של ממשלת נתניהו השלישית (צילום: רועי אברהם, לע"מ)

"היום יש עתיד הולכים לבג"ץ נגד הרחבת הממשלה? טלו קורה מבין עיניכם. זה מחפיר שאנחנו עוסקים בפרוצדורה כשעל השולחן סוגיות כל כך מהותיות לחברה הישראלית".

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה הערבית המשותפת אמר: "כשהעלו את אחוז החסימה אמרו שזה ישפר את כוחה של הממשלה למשול, כאילו הסיעות הערביות והקטנות היו הסיבה להעדר משילות. מה שמתרחש היום הוא ההוכחה לכך שהפגם נמצא אצל אלה שהיד שלהם על ההגה. אלה נוהגים ולא מתנצלים גם כשהם עושים תאונות.

"אין ספק שהם לחוצים כי 61 מול 59 זה תיקו וכל תוצאה היא אפשרית. אם לא נצליח בהצבעה הזו נצליח הצבעה אחרת. אתם תתחננו לקיזוזים ואנחנו כבר עכשיו מודיעים לא יהיו קיזוזים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר