קרב מאסף

מתווכחים: 'דגל' ו'אגודה' בקרב על חלוקת התפקידים

שעות להכרעה, ביהדות התורה עדיין נלחמים על חלוקת התפקדים בין דגל התורה לאגודת ישראל. בדגל דורשים חלוקה שווה, אך באגודה מסרבים. ויכוח נוסף סביב דרישתו של ישראל אייכלר לקבל את ראשות ועדת פניות הציבור, במחיר נציג יהדות התורה בוועדה למינוי דיינים. טרם נקבעה ישיבת סיעה (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מי יהיה סגן יו"ר הכנסת? (צילום: משה גולדשטיין)

בחירות 2015 • ממשלה חדשה: שעות ספורות, לפני ההשבעה הצפויה של הממשלה החדשה, הויכוח הפנימי בתוכי מפלגת יהדות התורה עליו דיווח "כיכר השבת" אמש מתעצם הבוקר (חמישי).

שורשי הויכוח החלו מדרישתה הנחרצת של סיעת דגל התורה לייצוג של 50 אחוזים חברים בוועדות הכנסת השונות, זאת עקב הייצוג השווה שלטענתם מגיעה להם לאור הקיפוח במספר החברים ובתפקידים השונים. באגודת ישראל מסרבים ומבהירים כי על פי החלוקה הפנימית אין לדגל התורה יותר מזכויות לשליש מהתפקידים על פי מפתח חברי הכנסת 4 של אגודת ישראל מול 2 לדגל התורה. "במקסימום ניתן להם 40 אחוז", אומרים באגו״י בתגובה.

במקביל התעורר ויכוח פנימי האם יש לתת לראש הממשלה אור ירוק לניסיונות לצירופו של לפיד לקואליציה. בעוד בדגל התורה לא שוללים זאת על הסף ואף רומזים כי הדבר ייתכן ומקובל עליהם, כפי שהתבטא אתמול ח"כ אורי מקלב, הרי שח״כ יעקב ליצמן הודיע כבר מפורשות ואף אישר אמש בשיחה ל"כיכר השבת", כי למרות רצונו בהרחבת הממשלה הרי שהוא נחרץ בהתנגדותו לצירופו של לפיד.

אך כל הויכוחים האלה, הם למעשה "מסך עשן", לקרע האמיתי בין הסיעות. ל"כיכר השבת" נודע כי שורשי הויכוח האמיתי בין הצדדים נעוצים בדרישתו של ח״כ ישראל אייכלר נציג חסידות בעלזא, לשדרג את תפקידו כסגן יו''ר הכנסת בחצי הקדנציה השנייה לתפקיד הנכבד והמשפיע יותר, יו''ר הוועדה לפניות הציבור.

כזכור, בתחילת השבוע, אייכלר חולל מהומה בנושא, וסירב להצביע עם הקואליציה, הוא אף שיגר מסרונים חריפים בעניין ללשכת ראש הממשלה פרח לרנר והודיע כי אין בכוונתו לוותר על כך, עד שקיבל הבטחה כלשהי מח"כ זאב אלקין כי תפקידו ישודרג.

בתחילה סברו באגודת ישראל כי מדובר בדרישה אישית של אייכלר, ולכן שתקו בנושא, אולם לאחר שהתברר כי יש לדרישה זו גיבוי מהגורמים המוסמכים בבעלזא ״יישרו קו״ באגודת ישראל קו והתייצבו לצידו של אייכלר. הבעייה החלה לאחר שבקואליציה הסכימו להיעתר לבקשתו של אייכלר, אך בתמורה ביקשו את ויתור יהדות התורה על חברות בוועדה למינוי דיינים.

נציגי יהדות התורה בתחילת המו"מ עם הליכוד (צילום: כיכר השבת)

הדבר הרתיח את נציגי דגל התורה, הרואים בחברות בוועדה זו דבר בעל כוח והשפעה בנושא עקרוני וחשוב ליהדות החרדית כמו הכרעה בזהות הדיינים, מה גם שלעניין יש גיבוי נחרץ מההנהגה הרוחנית הליטאית ולכן ״נעמדו על הרגליים האחוריות״. "לא נסכים להפסיד את הוועדה תמורת תפקיד לאייכלר", אמרו בדגל. מנגד באגודת ישראל, המונה את רוב חברי סיעת יהדות התורה, מגבים בשלב זה לחלוטין את אייכלר ומבקשים לשדרג את תפקידו גם במחיר ויתור על חברות בוועדה היוקרתית (שעוגנה בהסכם הקואליציוני).

בדגל מבהירים כי מבחינתם אין בעיה שאייכלר יהיה הנציג בוועדה למינוי דיניים, העיקר שתישאר בידי יהדות התורה. אולם בסיעה החסידית עדיין מעדיפים את הוועדה לפניות הציבור. גורמים באגודת ישראל אומרים, "הוועדה למינוי דיינים בכל מקרה תישאר בידיים חרדיות (של ש"ס), ולא תיפול לידי הליכוד או הבית היהודי ולכן הדאגה של נציגי דגל מיותרת".

במקביל גם תלויה דגל התורה בחסדיה של הסיעה האחות אגודת ישראל, לגבי אישורו הסופי של מינויו של ח״כ משה גפני כיור וועדת הכספים שכן לתנועה החסידית רוב ברור שיכול להכריע את הנושא ועל כן בדגל מנסים ללכת בין הטיפות.

מנגד מעריך גורם בכיר ביהדות התורה, בשיחה עם "כיכר השבת", כי למרות הפיצוץ, ינסו הצדדים במהלך היום להגיע להסדר שישביע את הצדדים, לדעתו הפיתרון אפשרי "עם קצת יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה, אפשר לפתור הכל".

יצויין, כי נכון לשעה זו טרם נקבעה ישיבת סיעה בה יאושרו התפקידים השונים לחברי הסיעה, והצדדים מקיימים מגעים להגעה להסדר בשעות הקרובות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר