אבחון חדשני של מחלת הלישמניה (שושנת יריחו)

בשנים האחרונות ניכרת עלייה בתחלואה בלישמניה (שושנת יריחו) בישראל, ומלבד דרום הארץ, נרשמו מקרים גם בירושלים וצפון הארץ. מחקר ישראלי פיתח שיטה חדשנית שתסייע להפחתת התחלואה (בריאות)

נדבקים בשושנת יריחו דרך זבוב החול (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

לשמניה עורית (או בשמה השני - שושנת יריחו) הנה מחלה המאופיינת בכיבים על פני העור. ללא טיפול מתאים ומהיר כיבים אלה עלולים להזדהם ולגרום לצלקות. המחלה נגרמת כתוצאה מהדבקה בטפילי הלישמניה המועברים לבני האדם מיונקים אחרים כתוצאה מעקיצת נקבת זבוב החול.

בארץ קיימים זנים שונים של טפיל הלשמניה וחומרת המחלה תלויה בזן הטפיל. בשנים האחרונות ניכרת עלייה בהיקף התחלואה של לישמניה בישראל, ולמרות מאמצים רבים של אנשי מקצוע, של חוקרים ושל אנשי שטח בארץ ובארצות אחרות וחרף השקעה ניכרת של משאבים כספיים בנושא בקנה מידה עולמי, לא נמצא עדיין פתרון למניעת מפגעים אלה ולהפחתת התחלואה.

המעבדה לפרזיטולוגיה במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה מקבוצת כללית, עוסקת מזה שנים רבות באבחון לשמניאזיס והנה המעבדה היחידה בדרום הארץ המספקת שירותי אבחון למבוטחי קופות החולים וצה"ל. לאחרונה, פותחה במעבדה שיטה חדשנית ופורצת דרך באבחון לשמניאזיס, המבוססת על אבחון מולקולרי של זן הטפיל הגורם למחלה. השיטה המולקולרית מאפיינת את ה-DNA של הטפיל ורגישה פי 1,000 מאבחון מיקרוסקופי, המשמש כשיטה השכיחה בארץ ובעולם לאבחון המחלה.

דרום הארץ הוא איזור אנדמי ללישמניאזיס ובשנים האחרונות אנו עדים לעלייה דרסטית במספר המקרים הנשלחים לאבחון במעבדה ובהתפשטות הטפיל לאזורים שבעבר לא היו ידועים כנגועים. בנוסף, קיימים דווחים על התפשטות המחלה גם באזורים אחרים בארץ כגון ירושלים, מעלה אדומים, הגדה המערבית וצפון הארץ.
באזורים אלה התפלגות הזנים הגורמים למחלה שונה מאשר בדרום ולכן חשוב לבצע את אפיון הזן לצורך מתן טיפול ספציפי שיאפשר החלמה מהירה של הנגע ומניעת סיבוכים.

המשרד להגנת הסביבה העניק למעבדה מענק מחקר בהיקף של 260,000 ש"ח לתקופה של שנתיים, שיעסוק בדרכי התמודדות להפחתת מפגעי לישמניה עורית בישראל.

במסגרת המחקר יבוצע מיפוי של התפשטות המחלה ביישובי הנגב בהתאם למשתנים סביבתיים ובהתאם לדפוסים גיאוגרפים והתיישבותיים. באמצעות השיטה המולקולרית החדשה תוערך התפלגות זני הטפיל הגורמים למחלה באזורים אלה.

ד"ר אורלי שגיא, מנהלת המעבדה לפרזיטולוגיה: "הבנת הקשר שבין המאפיינים הסביבתיים להתפשטות המחלה, תתרום רבות להבנת גורמי ההתפשטות ותאפשר לבחון רעיונות חדשים להתמודדות עם המחלה באזורים אלה, בפרט לאור הבנייה הענפה בדרום הארץ לאור מעבר בסיסי צה"ל לדרום. השיטה המולקולרית מאפשרת אבחון מהיר ורגיש יותר מהשיטות המוצעות כיום בארץ ובעולם. אבחון הזן הגורם למחלה יאפשר לרופאים לתת טיפול מתאים יותר ובכך להגדיל משמעותית את סיכויי ההחלמה ומניעת סיבוכים. פיתוח השיטה החדשה הרחיב את שירותי המעבדה מעבר לגבולות הדרום וכיום אנו נותנים שירות דיאגנוסטי מהיר ואיכותי גם למחוזות מרכז וצפון וכן לבתי חולים נוספים בארץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר