ח"כ משה גפני: "אני מתבייש במשבר הדיור"

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני נשא בוועידת 'גלובס' את הנאום הכלכלי הראשון שלו בו תקף את לפיד על שכיבה את מנועי הצמיחה והצהיר כי הוא מתבייש במשבר הדיור (חדשות, בארץ)

ח"כ משה גפני (צילום: יונתן סינדל - פלאש 90)

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת הנכנס, חבר-הכנסת משה גפני (יהדות התורה) נשא היום (שלישי) את הנאום הכלכלי הראשון שלו בוועידת שוק ההון של 'גלובס'.

גפני התייחס לעובדה שתקציב המדינה טרם אושר ואמר כי "המדינה אמורה להתנהל עד נובמבר ללא תקציב, ויש לכך משמעות קשה. המדינה מתנהלת כרגע למעשה על ידי פקידים. כך לא מתנהלת מדינה".

"אנחנו הולכים לתקופה לא פשוטה מבחינת המשק ואנחנו אמורים עכשיו להיות בכמה חודשים של הכנסת התקציב, ורק בסביבות נובמבר כנראה נאשר תקציב דו-שנתי", אמר גפני והוסיף כי הוא נגד תקציב דו-שנתי. "אני חושב שמדינה לא יכולה להתנהל עם תקציב דו-שנתי - רק בחריין מתנהלת ככה". עם זאת גפני הבהיר כי "יש לנו משק מאוד חזק. המשק יציב, מתנהל היטב ובאחריות".

"במשבר הקודם היינו בטוחים שאנחנו הולכים למשבר גם אצלנו", הזכיר גפני, "בארה"ב בנקים קרסו ובאירופה הייתה קריסה כוללת, והיות ואנחנו מדינה מוטת ייצוא תהיה אצלנו קריסה - ובמציאות זה לא קרה. אני זוכר ששטייניץ אמר בוועדת הכספים שחייבים ללכת לקראת קיצוץ דרסטי. אני אמרתי לו שדווקא לא יהיה רע אלא יהיה טוב - יש את הקב"ה והוא יעשה לנו טוב".

גפני המשיך כי בניגוד לתחזיות קרה ההיפך. "הצמיחה עלתה, האבטלה ירדה, התקבלנו כחברים ב-OECD, דירוג האשראי עלה פעם אחר פעם. נוסף לכל - מצאנו גז", פירט.

"היום אני עם רמת ציפיות לגבי התפקיד שאני מעט חושש ממנה. אני אבל מעט דואג. תמומת המצב לא מדהימה, אבל ניתן להתמודד איתה", אמר גפני.

בנאומו, התייחס גפני לרגולציה בישראל, כך שיש את המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון והממונה על ההגבלים ואמר כי יבדוק אפשרות לאיחוד התפקידים.

גפני לא חסך ביקורת משר האוצר הקודם יאיר לפיד ואמר כי "בקדנציה הקודמת נבלמו מנועי הצמיחה. לדוגמה, בא שר האוצר הקודם והביא את אחת ממורשותיו הכלכלית, מע"מ 0% על הבנייה. זה עוד יילמד בפקולטות למדעי המדינה איך אופוזיציה קטנה לא נותנת בוועדת הכספים להעביא את החוק הזה. כל בוקר הגענו וניהלנו פיליבסטר, וכל פעם הבאנו כלכלן אחר שדיבר נגד החוק הזה. על זה הממשלה נפלה בסוף. ראש הממשלה הבין שלא כל דבר שיאיר לפיד אומר לו הוא חייב לעשות".

"וזה כיבוי מנועי הצמיחה", האשים גפני, "כולם היו נגד התוכנית של לפיד. זה הפסיק את הבנייה בעצם. הדיונים על מע"מ 0% כיבו את מנועי הצמיחה - כשלא בונים אין מנועים. עכשיו צריך להפעיל בכל הכוח את האפשרות שמדינת ישראל תוציא מגרשים לבנייה במסות כאלה שבסוף זה יוזיל את מחירי הדירות".

גפני המשיך ואמר כי "כיו"ר ועדת הכספים, יש דבר אחד שאני מתבייש בו - משבר הדיור. משפחה במדינה איננה יכולה להגיע לדירה משל עצמה, ובזה הממשלות לדורותיהן נכשלו. הסיבה היא כי הפתרון איננה מעכשיו לעכשיו. דיור זה תהליך, שאתה יכול להתחיל אותו, לקדם אותו, אבל הפתרון יהיה בקדנציה אחרת. דיברתי עם כחלון, עם רה"מ, והיום הכוונה היא לפתור את משבר הדיור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר