העדפת דתיים

האשמה: "הרבנות הצבאית מעדיפה דתיים ולא חרדים"

בעוד בצה"ל משבחים את אחוזי גיוס החרדים מתברר כי בקורסים לרבנים צבאיים יש פחות חרדים - כנראה בשל העדפת הרבנות הצבאית • הרב רמי ראב"ד: "בעבר היו חצי חרדים בקורס והיום יש פחות בגלל שלא מקבלים אותם את הרוצים לבוא" • דו"צ: "המועמדים נבחנים ללא קשר למגזר ממנו הם מגיעים" (אקטואליה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

הדרת חרדים? בעוד בצה"ל משבחים את אחוזי גיוס החרדים לצה"ל, מתברר כי בקורסים המכשירים רבנים צבאיים ושהאחד מהם ייערך בקרוב ישנם פחות חרדים ויותר דתיים. לפי רבנים צבאיים במילואים עמם שוחחנו הסיבה לכך נעוצה בכך שהרבנות והעומד בראשה מעדיפים את הדתיים כרבנים על פני החרדים.

הרב רמי ראב"ד, שכיהן כרב חיל האוויר, אומר בראיון ל"כיכר השבת" כי עם כניסתו לצה"ל לפני כשלושים שנה היו לא מעט רבנים חרדים שלמדו בישיבות חרדיות כמו חברון גבעת מרדכי ופוניבז', אך היום המצב שונה בתכלית.

הרב ראב"ד שעזב את תפקידו בדרגת סגן-אלוף אומר כי בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בקבלת רבנים צבאיים חרדים ודחיקתם החוצה של הוותיקים. "הרב גד נבון נתן אפשרות לחרדים ולדתיים ובעצם לכולם לשרת בתפקיד רבנים צבאיים, כל אדם מכל אוכלוסיה ידע שיש לו להיכן להגיע ועם מי לדבר".

"אחרי תקופה זו התחילו לדחוק את רגליהם של הרבנים הצבאיים החרדים. הרב הצבאי הנוכחי תת-אלוף רפי פרץ לא מקבל רבנים צבאיים חרדים וגם את אלו הקיימים הוא מוציא החוצה", מאשים הרב ראב"ד.

לדבריו: "לחיילים שמתקבלים אין אנשי הלכה או אנשים שמבינים את אורח חיים ואת השקפתם. בזמנו הייתה לי שיחה על אחד הרבנים שאמור היה להתקדם ועצרו לו את הקידום בגלל היותו חרדי. הסברתי לקצין שאחראי בנושא כי המצב חמור".

הרב ראב"ד מוסיף וטוען בעקבות כך כי "לחרדי לא יהיה מה לחפש בצה"ל במידה ולא יהיו רבנים חרדים משום שהוא ירגיש שהוא לא רצוי בצבא. מי רוצה להתגורר בבניין שמראש אומרים לו כי הוא לא יוכל להיות ועד הבית?".

בקורס הבא שיפתח הוא אומר כי להערכתו לא יהיו הרבה חרדים. "אני מוכן להמר שיהיו חרדים בודדים בקורס אולי אחד או שניים. בעבר היו חצי חרדים בקורס רבנים צבאיים והיום יש פחות גם בגלל שהצבא נהיה מוקצה אצל החרדים וגם בגלל שאלו הרוצים לבוא לא מקבלים אותם".

רב צבאי במילואים קובל אף הוא על דחיקתם של רבנים צבאיים חרדים ואומר כי הגיע הזמן להבין כי דחיקתם תוביל לירידה בגיוס החרדים משום שהמיועדים לשירות ביטחון רואים כי אין להם סיכוי להתקדם.

הרב הצבאי הראשי רפי פרץ (צילום: אביר סולטן - פלאש 90)

הוא סיפר כי בשונה מהקורס אותו עבר לפני עשרים שנה, הפעם נדרשים הרבנים הצבאיים לעבור קורס קצינים רגיל בבה"ד 1 "מה שאומר שקודם הם צריכים ללמוד להיות מפקדים ורק אחר ללמוד הלכות. זה אומר שמהות והתפקיד רב נחשב שני בחשיבותו בקורס".

אשתקד נפתח קורס רבניים צבאיים וגם שם היו פחות חרדים ויותר דתיים. אז אמר גורם ברבנות הצבאית ל"כיכר השבת" כי "באחרונה פחות דתיים רוצים להתגייס לרבנות הצבאית ולהמשיך בתנאי קבע, זאת משום שלפני שנים כשאני התגייסתי הייתה לי אפשרות לבחור בין עבודה אחרת לצבא, ובצבא הציעו יותר כסף אז הלכתי. אבל היום בעבודות באזרחות יש יותר כסף מהצבא".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל"כיכר השבת": "בניגוד לטענת הכתב, הצוערים בקורס והמועמדים נבחנים על פי יכולותיהם האישיות וללא קשר למגזר ממנו הם מגיעים.

"מועמדים אשר לא עברו את המיונים מוזמנים לשוב ולבצע אותם פעמים נוספות. המבחנים בקורס נבדקים אנונימית, כמו כן מתקיימת סדרת מבדקים פסיכוטכניים המלווה על ידי גורמי מקצוע בכירים מחוץ לרבנות הצבאית".

בתוך כך, עיתון "הארץ" מדווח הבוקר כי הרטמכ"ל רא"ל גדי איזנקוט מתכוון לצמצם את הסמכויות של הרבנות הצבאית כך שמעורבותה בפעילות חינוכית בצה"ל תוגבל.

לפי הדיווח, איזנקוט יורה לאגף כוח אדם במטכ"ל לבחון את חלוקת הסמכויות בין הרבנות הצבאית וחיל החינוך. "הארץ", מצטט קצין בכיר שהסביר כי "נדאג שהרבנות תעסוק בפעילות שעניינה רבנות והחינוך יעסוק בחינוך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר