הכירו את הסטארטאפ של מייסד וויז שיחסוך לכם כסף

חברת סטארטאפ שהקים מייסד וייז, אורי לוין יחד עם שלושה צעירים, ישבה לחשב כמה העובדים בישראל ובכל העולם בעצם פראיירים. מנכ"ל החברה בראיון ל"כיכר השבת" (הייטק)

חיים אבני | כיכר השבת |
מייסדי הסטארטאפ עם אורי לוין (מימין) (צילום: איל יצהר)

כמה כסף אתם והמעסיק שלכם מפרישים בכל חודש לקרן הפנסיה שלכם? מה גובה הקצבה החודשית שתקבלו כשתפרשו מעבודתכם? כמה דמי ניהול אתם משלמים לחברה המנהלת את החיסכון שלכם לפרישה? רוב הסיכויים שאתם לא יודעים לענות על שאלות אלה או לפחות על חלקן, ואתם לא ממש שונים מרבים אחרים.

חברת סטארטאפ שהקים מייסד וייז, אורי לוין יחד עם שלשה צעירים ישראלים - שבניגוד למרבית חברות ההזנק שנפתחות אחרי שהמייסדים חשבו על הדבר הגדול הבא לדעתם - ישבה לחשב את השאלות הללו בדיוק, כדי לבדוק כמה העובדים בישראל ובכל העולם בעצם "פראיירים".

בחברת פיקס שהקימה החבורה גילו לאחר מחקר כלכלי מעמיק כי גובה דמי הניהול שמשלמים העובדים בישראל יכול להגיע לשליש מהסכום אותו משלמים לקרנות הפנסיה - סכום שיכול להגיע לעשרות אלפים ואפילו מאות אלפי ש"ח.

לאחרונה קיבלו העובדים במשק הישראלי את הדו"ח השנתי של קרנות הפנסיה. אם אתם לא יודעים ולא בודקים, אתם כנראה משלמים יותר מדי דמי ניהול בחסכונות הפיננסיים שלכם, כך אומר יואב צוראל, מייסד משותף ומנכ"ל FeeX, שירות חינמי המאפשר לצרכנים להפחית את דמי הניהול שהם משלמים בחסכון הפנסיוני בקרן הפנסיה, קופת הגמל וקרן ההשתלמות.

צוראל אומר כי FeeX הוקמה על מנת לפתור בעיה גדולה של העמלות הפיננסיות שגובים מאיתנו, שגודלה ועשרות מיליארדי שקלים בישראל, אבל הציבור עדיין אינו מודע מספיק לכך ששליש מהחיסכון שלו הולך לעמלות.

איך התחלתם בעצם?

"במסגרת הלימודים של חברי דוד וייס ושלי בתכנית זל ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה, התחלנו את פיתוח הרעיון עם המנטור שלנו, אורי לוין, אחד מיזמי Waze, שהוא היום גם יו"ר החברה. אלינו הצטרף גם איל הלחמי, יזם מנוסה, כסמנכ"ל טכנולוגיות.

"הרעיון להקמת FeeX נובע מזיהוי בעיה קשה ואמתית של חוסר איזון בין הידע שנמצא אצל הלקוחות לבין הגופים הפיננסיים, בשליטה במידע, בידע אודות המוצרים ובכל הקשור לדמי הניהול.

"רבים לא מודעים לכך ששליש מהחיסכון שלנו לפנסיה הולך לדמי ניהול. היקף העמלות הכולל שאנו משלמים בתחום הפיננסיים בשנה בשוק הישראלי מגיעים לכ- 38 מיליארד ₪! אנחנו עומדים מול המדף בסופר ומתלבטים בין מוצרים עם הפרשים של שקלים בודדים, משווים מחירים בין חברות התקשורת, אבל דווקא את הכסף "הגדול" אנחנו מזניחים ולא בודקים.

יואב צוראל (צילום: סהר רוט)

"על פניו, חברים שלי ואני יכולים לשלם שיעורי דמי ניהול שונים לחלוטין, רק מכיוון שאחד מאיתנו התמקח ודרש דמי ניהול מופחתים והאחר לא. משמעות הדבר היא שאם אפחית את דמי הניהול שלי, אני יכול להציל מהפנסיה שלי עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים.

"בעיה זו נתגלתה בפנינו די במקרה, דרך סיפור של אורי לוין, שהיה המנטור שלנו, כשחיפשנו בעיה גדולה לפתור כיזמים צעירים. הוא סיפר לנו שגילה שבאמצעות מייל לבנק הוא הצליח להוריד את דמי הניהול על שמירת ניירות ערך בבנק ביותר מ50%, וגילה שצריך רק לבקש ובכך לחסוך לפעמים אפילו אלפי שקלים. מכאן הבנו שעומדת בפנינו בעיה גדולה, אמיתית וכואבת והחלטנו לטפל בה לטובת הצרכנים".

כיצד השרות עובד?​

"FeeX מראה לצרכן מה מצבו בנוגע לעמלות שהוא משלם ביחס לאחרים בעלי מאפיינים פיננסיים דומים ומספקת מידע מעשי כיצד לשפר את מצבו" אומר.

"השירות שפיתחנו הוא ידידותי לשימוש ומנגיש את עולם הפיננסים למשתמשים. הקמנו שירות אליו יכולים העובדים להעלות את הדוח השנתי או הרבעוני שלך של קרן הפנסיה, קרן ההשתלמות או קופת הגמל. המשתמש יכול לצלם מהסמארטפון או לסרוק ולשלוח לנו במייל לאתר, ובתוך זמן קצר תתקבל את התשובה היכן אתה נמצא על "מד הפראייר" - כלומר, האם אתה משלם יותר מדי דמי ניהול. אנחנו משווים אותך למשתמשים אחרים שהם בעלי מאפיינים פיננסיים דומים באותה קרן ממש, כך שההשוואה היא ראלית".

"המידע שתקבל מאיתנו כולל את גובה דמי הניהול שצריך לדרוש מהגוף הפיננסי אצלו נמצאים הכספים שלך, והסברים על החיסכון שלך - כמה כסף או קיצבה חודשית יהיו לך בעת הפרישה, הסברים על מרכיבי החיסכון שלך, האם אתה משלם ביטוחים מיותרים והתראות אם זיהינו שלא הופרש כסף לחסכון באופן סדיר, או אם זיהינו טעות אחרת בחסכון. בקיצור, אנחנו מנגישים את המידע לצרכנים".

"FeeX נותנת כוח לצרכנים מול הגופים הפיננסיים. באמצעות האתר יכולים המשתמשים בלחיצת כפתור לשלוח מייל לקרן הפנסיה עם בקשה להוריד את דמי הניהול. לעתים מייל מספיק, לעתים צריך להרים טלפון. במקרה זה, אנחנו מציידים את המשתמשים במידע מה להגיד וכיצד להתמודד מול הסוכן או הגוף הפיננסי הרלוונטי".

"נכון להיום יש לנו מעל 100 אלף משתמשים, וזיהינו מעל 640 מיליון ₪ של חסכון פוטנציאלי מצטבר עבורם. במהלך השנה האחרונה השקנו את השירות שלנו גם בארה"ב".

מהו המודל העסקי של החברה?

"לא סתם אנחנו מכנים עצמנו "רובין הוד של העמלות". השירות הוא חינמי למשתמשים פרטיים, אובייקטיבי-אנחנו לא קשורים לשום גוף פיננסי בקשרים עסקיים, ואנונימי – אנחנו לא מעבירים את הפרטים שלך הלאה".

"FeeX קמה למען הצרכנים, כדי לפתור את בעיית הא-סימטריה של המידע בין הגופים הפיננסיים לצרכנים. נכון להיום היא מקבלת מימון של קרנות הון סיכון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר