48 שנה אחרי

הקטע הנדיר נחשף: חרדים לצד חיילים ב"ששת הימים"

ארכיון צה"ל חשף סרטונים ומסמכים נדירים ממלחמת ששת הימים ומההכנות ברחבי הארץ לקראת המלחמה, לפני 48 שנה. בין היתר מתועדים תושבים חרדים המסייעים לכוחות צה"ל, מתמגנים וחופרים שוחות ותעלות, ממלאים שקי חול ולומדים עזרה ראשונה • צפו בתיעוד המלא והנדיר (חדשות, חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
חרדים בהכנות למלחמת ששת הימים (צילום: ארכיון צה"ל)

ארכיון צה"ל חשף היום (חמישי) סרטונים ומסמכים נדירים ממלחמת ששת הימים, מהמלחמות המוצלחות בתולדות המדינה, ואת ההכנות לקראת המלחמה, לפני 48 שנה. בין היתר מתועדים תושבים חרדים העוזרים לכוחות צה"ל, מתמגנים וחופרים תעלות ושוחות, ממלאים שקי חול ולומדים עזרה ראשונה.

בנוסף, נחשף תיעוד של ראש הממשלה דאז לוי אשכול כשהוא מבקר בחזית הלחימה. מהמסמכים עולה כי צמרת צה"ל דחפה כל העת לצאת באופן מיידי למתקפת מנע, כאשר מנגד, ראש הממשלה לוי אשכול שוקל את כל האפשרויות ולא ממהר להורות על פתיחת המתקפה.

תיעוד נדיר: רה"מ לוי אשכול מקבל תדריך בחזית הלחימה (ארכיון צה"ל)

בדיון שהתקיים במטכ"ל לקראת המלחמה המתרגשת ובאה על המדינה, ראש אגף מודיעין אהרון יריב הסביר לנוכחים מה עלולה להיות המשמעות של דחיית המתקפה: "לא צפויים כל רווח או תועלת מהקפאת המצב באשר לסיכוי כי המערך הצבאי ישתנה במשהו לטובתנו בפרק זמן זה".

חרדים בהכנות למלחמה (צילום: ארכיון צה"ל)
לוי אשכול בספינת חיל הים במיצרי טיראן (צילום: אילן ברונר, לע"מ)
מפקד אוגדה 38 אריאל שרון (צילום: צלם במחנה באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)

לדבריו, כל יממה שחולפת תאפשר למצרים לעבות את הביצורים בסיני, להכשיר את כוחותיהם לקראת המלחמה ולקלוט ציוד צבאי מברית המועצות. יריב הבהיר כי "כל יום שחולף מקטין בהרבה את סיכויי ישראל להשיג עליונות מהאוויר".

בדיון עלתה שאלה בנוגע לתגובתה של ארה"ב במידה וישראל תתקוף. יריב ניסה להרגיע: "אין עידוד שנפתח בקרב, אבל אין איום נורא עלינו אם נעשה זאת... הנשיא ירגז ויגנו אותנו, אבל אם נפעל בתבונה ובמהירות יש אפשרות שארצות הברית לא תהווה את המכשול העיקרי לפעולתנו... חושב אני שלא ארצות הברית כמעצמה, לא המהלך כרגע והמשא ומתן שהתנהל בינינו ובינם בזמן האחרון צריכים לשמש מכשול לפעולה מוחצת ומהירה של צה"ל".

הרמטכ"ל יצחק רבין אמר בדיון: "פורום זה וקודם כול אני, ובטוח אני שמרבית הקצונה, אין בה אנשים הרוצים את המלחמה לשמה. עלולים אנו להיקלע למצב צבאי שבו נאבד הרבה מהיתרונות ועלולים אנו להגיע למצב, שאיני רוצה לבטא אותו במילים חריפות, אך תהיה סכנה רצינית בו לקיומה של ישראל. והמלחמה תהיה קשה, חריפה ומרובת אבידות".

רבין בשיחה עם מפקדי הגזרה בדרום (צילום: בני הדר, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
חיילי מילואים בדרום (צילום: צלם במחנה באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
(צילום: צלם במחנה באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)

ראש אמ"ן יריב הוסיף ואמר: "במשחק שח זה יש פיונים. ואנו - פיונים. מצרים, כמה שהיא גדולה וחזקה ומוצלחת - גם היא כאן בחזקת פיונים. ישנם כלים רציניים במשחק זה - יש מלכות, טורים". רבין מצידו הוסיף: "קשה לי להניח שברית המועצות תתערב צבאית ואני משוכנע שייעשו מאמצים משותפים אמריקניים ורוסיים להפסיק את הקרבות תוך זמן קצר".

בין אלו שדחפו לצאת למתקפה היה כמובן גם האלוף אריאל שרון: "בגלל היסוסים ומשיכת זמן איבדנו את גורם ההרתעה העיקרי שהיה לנו, וזה הפחד של מדינות ערב מאיתנו". שרון קינח גם בעקביצה לעבר ראש הממשלה אשכול: "ישנה נקודה שהיא שתקבע אם נתקיים לאורך זמן כאן או לא, וזו עמידתנו על משמר הזכויות שלנו. ההתרוצצות שלנו - ולא אשתמש במילה 'שתדלנות' - בין המעצמות וברשת ההצלה אינה כלולה אצלנו בעניין העמידה על משמר הזכויות שלנו".

צילום: צלם במחנה באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
לוי אשכול ושר הביטחון דאז משה דיין, ספטמבר 1967 (צילום: אילן ברונר, לע"מ)

אשכול מצידו לא נותר חייב: "הוא דיבר על שתדלנות ועיקמתי את האף לשמע ביטוי זה. אני אומר: כל מה שיש לנו בכוחו החומרי של צבאנו - בא מתוך ההתרוצצות הזאת. אל נשכח זאת ואל נראה עצמנו גולייתיים כאלה. באגרופים בלתי-מצוירים ומזוינים - אין לנו כוח".

אשכול הוסיף, "נניח ששברנו היום את כוחו של האויב, הרי מחר צריך להתחיל מחדש לבנות את כוחנו... גם אם נתחיל לבנות בעצמנו מטוסים - מנועים הרי לא נוכל לבנות מהר כל כך בכוחנו אנו. ואז, אם בכל עשר שנים נצטרך להילחם, יהיה עלינו לחשוב אם יש לנו בן ברית שיעזור לנו, או שהיום מדברים עם בן הברית ומחר אומרים לו: מצפצפים אנו עליך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר