עמרם ביטון בעלי רשת הביגוד 'מקימי': "כל השירים לשם שמיים"

הוא איש עסקים מצליח, חוזר בתשובה, גיטריסט לשעבר והיום הוא חוזר למוזיקה ומכניס להיטים לראש מצעדי הזמר: 'כדי לחבר בין ישראל לקב"ה' עמרם ביטון בראיון (מוזיקה)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
עטיפת האלבום "התעוררות הלב" (צילום: יחסי ציבור )

את האלבום "התעוררות הלב" אין צורך להציג בפניכם, השירים מתוך האלבום הפכו בחודשים האחרונים ללהיטים היסטריים, כאשר רוח חדשה מנשבת בלחנים, במילים ובעיבודים של האלבום המיוחד.

רק בשבוע האחרון זכה השיר "יודע עמוק בפנים" - מתוך אלבומו הראשון "התעוררות הלב" - במקום הראשון במצעד המוזקיה החסידית של מנחם טוקר ברדיו קול חי.

יודע עמוק בפנים

אך את האדם המרתק העומד מאחורי האלבום, ואת סיפורו המיוחד, ייתכן שאינכם מכירים.

הוא איש עסקים, חוזר בתשובה וותיק, גיטריסט גאז' לשעבר, מגדיר את עצמו כמעט "ליטאי" בהשקפתו, אבל גם תורתו של רבנו נחמן מברסלב מדברת אליו. הכירו את עמרם ביטון, הבעלים של רשת מקימי, וכעת גם זמר, מלחין ויוצר ל"שם שמים", כפי שהוא מגדיר זאת.

ר' עמרם לא פתח בקריירה מוזיקלית בשביל כסף, פרסום או אהדת הקהל - רשת הביגוד המובילה שבבעלותו (מקימי) היא מהמוצלחות במגזר הדתי והחרדי, והיא מונה עשרות סניפים ברחבי הארץ. ואת שאר עיתותיו הפנויות הוא מקדיש ללימוד תורה.

הישן יחודש והחדש יקודש

"בחרתי להשתמש במוזיקה כ'צינור שיחבר'...", מסביר ביטון את הסיבה שהובילה אותו לשוב לעולם המוזיקה. "אנשים רבים, כמוני בעולם התשובה שהתרגלו להאזין לסגנון מוזיקה מסוים שאינו מונח על שולחנם היום. ג'אז, רוק, פאנקי, בלוז ואפילו רגאיי ועדיין מבקש להתחזק. עבורם, הלבשתי את סגנונות המוזיקה האלה על מילים קדושות שיסייעו להם להתחבר עוד יותר לאבינו שבשמיים. אני מאמין שניתן לשלב תורה ומוזיקה. הלב והרגש שלי נמצאים עמוק בין התווים..."

לביטון גם היסטוריה מוזיקלית, לפני שחזר בתשובה היה גיטריסט ג'אז. אך היום הוא לא עושה את זה בשביל ההנאה או כ"זכר למעשה בראשית", "אני משתדל שלכל שיר יהיה עומק. לקחתי את המוזיקה שגדלתי עליה והכנסתי בפנים את התוכן. המוזיקה היא סך הכל עוד צינור לחבר עוד כמה אנשים לקדוש ברוך, גם כאלה שלא דתיים כיום, או כאלה שבדרך" מסביר ביטון.

אך לא רק "חוזרים", או כאלה שבדרך העולה בית א-ל מתחברים דרך השירים של ביטון לאביהם שבשמים. ויש לו גם כמה סיפורים מעניינים על כך: "אני מקבל טלפונים מהמון בני ישיבות, שאומרים לי שהשירים הללו מחזקים אותם בשעות הקשות. כך גם באחד הימים התקשר אלי הרב יוסף בן פורת (מרצה ומחזיר בתשובה י.ט.) וביקש 100 דיסקים כדי לחזק את תלמידיו, שאלתי אותו מדוע דווקא דרך המוזיקה, והוא הסביר: 'מנסיוני בני אדם רבים יכולים לשמוע אין ספור הרצאות אך הם לא מתחזקים, אבל מספיק שיר אחד שמילותיו שפוגעות בנשמה וזה מספיק לקרב את האדם לקדוש ברוך הוא. זה נובע מכך שהיכל התשובה קרוב להיכל השירה".

התלהבות הלב

ביטון רואה סייעתא דשמיא בכל שלב ושלב בהוצאת אלבומיו, הוא אינו רוצה שהיוצר יעמוד במרכז אלא היצירה שיש לה מטרה בפני עצמה. ועל השיר 'התלהבות הלב' יש לו סיפור מיוחד של השגחה פרטית: "נכנסתי לספריה, ובהשראה של רגע הוצאתי את ספר המידות של ר' נחמן מברסלב, פתחתי בדיוק בערך השמחה. לקחתי גיטרה ועל בסיס מילותיו הקדושות והמשמחות של ר' נחמן כתבתי את השיר.

התלהבות הלב

"אך ההשגחה הפרטית לא נסתיימה כאן, כאשר הגעתי לרדיו קול ברמה והבאתי עימי את הדיסק, השדר עמירם בן לולו שאל אותי אם יש שירים נוספים והשמעתי לו את השיר התלהבות הלב, והוא פשוט היה בהתלהבות עצומה. שאלתי אותו, לשמחה זו מה עושה? ועמירם סיפר לי דבר מדהים: 'קיבלתי על עצמי להפיץ ולפרסם דווקא את ספר המידות של ר' נחמן, מידי יום בכולל יש לי קביעות בספר המידות יחד עם חבורת האברכים, אני רוצה את השיר הזה!'. וכך עמירם לקחת השיר ולא הפסיק לשים אותו בתוכנית שלו למשך חודש לערך וזכינו הוא ואני לזכות את הציבור במילותיו המשמחות של ר' נחמן", מספר ביטון בהתרגשות.

למה דווקא ר' נחמן?

"אני באופן אישי יותר בראש הליטאי, אך נדמה לי שדווקא למילים של ר' נחמן הייתה הצלחה אדירה" אומר ביטון. "יש בכל דור את הצדיק שמשפיע על הדור, אם כל כך הרבה אנשים מחוברים לתורה שלו זה סימן ברור מאוד, לכן אני רוצה להתחיל במהלך של הלחנת ערכים נוספים מספר המידות".

השיר הפך להמנון הפרשות החלה

אנקדוטה מעניינת נוספת מעלה ביטון בקשר לשיר 'התלהבות הלב': "באחד הימים טילפן אלי עמירם בן לולו וסיפר לי שאחת הרבניות הגדולות שעשות הפרשות חלה ברוב עם ביקשה ממנו את השיר.

"כשעמירם שאל אותה מדוע היא להוטה כל כך אחרי השיר, היא סיפרה שהשיר פשוט הפך להמנון הפרשות החלה. כל יום היא עושה שלוש הפרשות חלה כל פעם במקום אחר בארץ, והטקסטים המיוחדים של השיר הפכו אותו למעורר במיוחד בטקסים הללו.

"מילות השיר 'על ידי תנועות הגוף באה התלהבות הלב' כנראה מתמצתות את הרעיון של הפרשת החלה, שבה תנועת גוף חיצונית פשוטה של הפרשת הבצק מעוררת את התלהבות הלב הגדולה" משער ביטון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר