מורה נבוכים לסכסוך ב"יסודות"

מחלוקת, הסכם ופיצוץ: כך נקרעה הישיבה הספרדית

שבע שנים התנהלה הישיבה הגדולה ב'יסודות' על מי מנוחות, גדלה משנה לשנה והפכה את עצמה למובילה שבישיבות הספרדיות. אבל אז פרץ הסכסוך בין ראש הישיבה למשפחת זיאת שמממנת אותה ולאחר שנה הוחלט על הסכם "גירושין שקטים". מדוע גדולי ישראל חוששים? 'כיכר השבת' עושה סדר בפרשה (חרדים,ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
תלמידים ב"יסודות" (צילום: אלי קובין)

מה עובר על הישיבה ב"יסודות"? מייד לאחר פרוץ המשבר בישיבה והודעת הגר"ב לב על עזיבתו יחד עם תלמידים, היה נדמה כי הישיבה הוותיקה נכנסת לסחרחורת ולטלטלה ובהמשך לכך אף התפרסמו בימים האחרונים מכתבים ממרנן גדולי ישראל הנראים על פניהם לכאורה כסותרים. בחלקם ניתנת תמיכה מפורשת ונחרצת לישיבה הקיימת - הוותיקה, ואילו בחלקם ניתנת הסכמה לרב לב לפרוש ולפתוח מקום תורה חדש לעצמו. כיכר השבת מנסה לעשות סדר בפרשה.

ישיבת "יסודות" בראשות הרב אברהם זייאת שהציב את הגר"ב לב כראש ישיבה, הפכה בשנים האחרונות להיות אחת המובילות בעולם התורה של בני עדות המזרח, כשיש המכנים אותה ה"שפיץ" של עולם הישיבות המזרחיות. הישיבה היא ממשיכתה של ישיבת "משכנות הרועים" בבני ברק. היא הוקמה בקיץ לפני 7 שנים על ידי מנהלה של ישיבת 'משכנות הרועים' הרב אברהם זיאת, כאשר לראשות הישיבה מינה הרב זיאת את הגאון הרב ברוך צבי לב.

הסכסוך בין משפחת זיאת לראש ישיבת "יסודות" הרב ברוך צבי לב

משפחת זיאת ידועה בעולם התורה, בין היתר בשל המוסדות הרבים אותם היא מחזיקה ותלמוד התורה הענק בבני ברק "שתילי זיתים". מאות בחורים מסתופפים בשנים האחרונות בהיכל "יסודות" ושוקדים על תלמודם כאשר רבני הישיבה הובילו את שמה הטוב למרחקים. בשנה האחרונה התגלעו חילוקי דעות קשים בין הרב זייאת להרב לב על אופן ניהול הישיבה כשבהמשך הדבר הפך לקרע של ממש ולמחלוקת שאיימה להחריב את הישיבה.

גדולי הדור ובראשם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן נכנסו לעובי הקורה בנסיון לפתור את המשבר על מנת להציל את מקום התורה החשוב. "מרן הגראי"ל היה חרד ממש להמשך קיומה של הישיבה ולשיגשוגה ופריחתה", הסבירו אז מקורביו. הגראי"ל שלח את שני הצדדים ל"גישור" אצל עסקן ירושלמי נודע שניסה להשלים בין הרבנים - אולם ללא הועיל.

המשבר הפך לקשה עוד יותר וגם התערבותם של ראשי הישיבות הגרמ"ה הירש (סלבודקא) והגר"ב ויסבקר (בית מתתיהו) לא הביאה לפתרון מוסכם על הצדדים, וכך הגיעו בלית ברירה הרבנים להסכם על "גירושין מכובדים" ללא פגיעה הדדית.

הגראי"ל שטיינמן מבקר בישיבה, בשנה שעברה (צילום: אלי קובין)

לפני תקופת זמן ישבו המתווכים הגרמ"ה הירש, הגר"ב ויסבקר, הגר"נ קפלן והגר"ח מישקובסקי לדיון חירום במעונו של מרן הגראי"ל שטיינמן, שם הוחלט להתיר להרב לב לפרוש יחד עם קבוצה של 60 בחורים הנחשבים לתלמידיו המובהקים. הגר"ב לב ביקש להגדיל את מספר הפורשים ל-100 אולם מרן הגראי"ל הבהיר כי פרישה של יותר מ-60 עלולה לגרום חלילה להרס הישיבה הוותיקה. "באם הינך רוצה, תשיג עוד 40 תלמידים מישיבות אחרות (זאת בנוסף ל-60 הפורשים)" הורה הגראי"ל להרב לב.

מכתב העידוד לרב הפורש, ואז קריאה לבחורים לא לעזוב

בשבוע שעבר, לאחר שהוברר כי הפילוג הינו הכרחי וכי הישיבה החדשה יוצאת לדרך, העניקו הגרמ"ה הירש והגר"ב ויסבקר את מכתבם, בו הם מצהירים כי אכן מרן ראש הישיבה אישר להגר"ב לב לפרוש עם 60 בחורים. בנוסף, העניק הגרמ"ה הירש מכתב עידוד וחיזוק להרב לב בו הוא קובע כי פעל בנקיון כפיים וטהרת הלב.

(אלי קובין)

אלא, שבימים האחרונים לאחר יציאתם לאור של מכתבים אלו, הגיעה השמועה למרן ראש הישיבה הגראי"ל על אשר מתחולל בישיבה והוא הביע את חששו וחרדתו מפני הסחף שעלול להיווצר למעבר לישיבה החדשה מה שעלול חלילה להוביל לקריסתה של הישיבה הוותיקה. "וודאי שהרב לב ראוי להצליח אולם חייבים לשמור שהישיבה תישמר ותמשיך לפרוח" הורה מרן ראש הישיבה, כשבעקבות כך נכתב המכתב הנדיר עליו חתמו מרן הגראי"ל ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי בו הם מצהירים בלשון שאינה משמעת לשתי פנים כי "אחד הדברים החמורים הוא לבטל מקום תורה" ומחמיאים לישיבה על הצלחתה הרוחנית והתורנית.

"הנה על האדם לדעת כי כל העולם מלא ניסיונות, ואשרי האדם שעומד בניסיון ועושה נחת רוח ליוצרו יתברך, ואשרי חלקו. אחד הדברים החמורים הוא לבטל מקום תורה, ובעיקר הישיבה שלכם אשר יצא שמה לתהילה כאחת הישיבות היותר טובות, וח"ו שיאבד מקום זה, וצער גדול הוא לשכינה הקדושה" נכתב שם.

(צילום ארכיון: אלי קובין)

גדולי הדור אף הוסיפו ברכה אישית לבחורים הנשארים "ולפום צערא אגרא, כי דווקא אלו שיהיה להם הזכות לקיים מקום תורה זה, ולא לנטוש את הספינת הישיבה בשעה זו, יתברכו שיהיה להם סייעתא דשמייא מיוחדת, להצליח בתורה ויראת שמיים, ולמצוא זיווגים הגונים, וזכות זו תעמוד להם להתברך בזה ובבא".

גורם בעולם הישיבות הספרדי: "מקווה ששני הצדדים יצליחו"

לדברי גורם בעולם הישיבות הספרדי המעורה בפרטים, "בסופו של דבר יש לקוות ששני הצדדים יצליחו. אין ספק שהישיבה המקורית ׳יסודות׳ בה נותרו מרבית הבחורים תמשיך להצליח ותישאר המובילה בכותל המזרח של עולם התורה הספרדי כאשר 220 בחורים נשארו ללמוד בה, במקביל יש לקוות שגם הישיבה החדשה בראשות הרב לב תמצא את מקומה ותפרח ותעלה אף היא וכך נרוויח שיהיו 2 ישיבות טובות לבני התורה מעדות המזרח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר