ניתוח מיוחד ב"אקונומיסט"

"מחצית מהחרדים בלונדון בדיור ציבורי; מעט עובדים"

נתונים שהוצגו ב"אקונומיסט" שופכים אור על חיי הקהילה החרדית בלונדון: כמחצית מתושבי סטמפורד היל מתגוררים בדיור ציבורי, רק 15 אחוזים עובדים. הפרופ' ג'פרי אלדרמן: "בעבר החרדים היו בשולי האוכלוסיה והיוו רק מראה אקזוטי, כיום זה השתנה לחלוטין". שליש מילדי היהודים מתחת לגיל 5 - חרדים (עולם, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
חרדים בפארק בלונדון, ב-2012 (צילום: שאטרסטוק)

האיסור שהטילו בחסידות בעלזא בלונדון על אמהות לילדים הלומדים בתלמוד התורה לנהוג ברכבים והסערה שהתעוררה בעקבות כך עד לביטול ההוראה הגורפת בשל התערבות מחלקת החינוך והנציבות לשויון - גרמו לכלי התקשורת הגדולים בבריטניה להפנות את אור הזרקורים אל הקהילה החרדית הנחשבת אמנם לקטנה יחסית במונחים בריטיים אך מאידך לבעלת השפעה ובעלת נתוני צמיחה והתפתחות מרשימים.

יהודים חרדים מתפללים בשדה התעופה הית'רו בלונדון (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

העיתון הכלכלי היוקרתי והמוביל "אקונומיסט" בחר להקדיש כתבה נרחבת לנושא, בה הוא מנתח את פריחתה המחודשת של הקהילה החרדית בעיר הבירה האנגלית. לדברי פרשני העיתון, האוכלוסיה היהודית בממלכה מידלדלת מאז 1950 זאת בעיקר כתוצאה מהזדקנות ומוות וכן בשל תהליכי התבוללות, אלא שבמקביל שיעורי הילודה הגבוהים בקרב החברה החרדית הינם יותר מכפול מצמיחתם של משקי הבית החילונים.

(צילום: שאטרסטוק)

על פי נתוני המכון לחקר מדיניות יהודית שהובאו בעיתון הרי שאמנם האוכלוסיה החרדית מהווה בסך הכל פחות מ-15 אחוזים מכלל האוכלוסיה היהודית, אולם בקרב שכבת הילדים מתחת לגיל חמש החרדים כבר מהווים שליש - מה שמוכיח את צמיחתם וגדילתם.

שלטי הפרדה בין גברים ונשים בלונדון (twitter)

בעבר הציבור החרדי בלונדון היה בשולי האוכלוסיה הכללית והיווה יותר מראה אקזוטי מאשר קהילה בעלת השפעה, דבר שכיום השתנה לחלוטין, כך מנתחת ג'פרי אלדרמן, פרופ' להיסטוריה באוניברסיטת בקינגהאם. במקביל מנתח העיתון כי העובדה שגברים חרדיים משקיעים בעיקר בלימודי דת ואינם יוצאים ללמוד באונברסיטאות ובמכללות כשבמקביל נשים עובדות בעיקר בתחומי ההוראה יוצרת מצב בו האוכלוסיה נשארת ענייה.

על פי נתוני ה"אקונימיסט", בעוד רק 6 אחוזים מיהודי בריטניה מתגוררים ב"דיור ציבורי", הרי שיותר ממחצית ממשקי הבית היהודים ברובע האקני (שכונת סטמפורד היל) הינם בתנאי דיור ציבורי - מה שמלמד על מצב סוציואקונומי נמוך. במקביל, בהשוואה כללית לתושבי לונדון בה 71 אחוזים מהגברים עובדים, הרי שבחברה החרדית בעיר שיעור העבודה של הגברים עומד בסך הכל על 15 אחוזים.

מפגינים בלונדון נגד חוק הגיוס, לפני כשנה (צילום: מנחם ליברמן, נייעס מקורי)

קית קהאן האריס, סוציולוג בריטי, מנתח כי האוכלוסיה החרדית מקבלת הרבה מהמדינה. "קיים מימון גדול לבתי הספר שלהם וכן הסתמכות על תשלומי רווחה". במקביל הוא אומר כי קיימת מגמה חדשנית של יציאה ללימודים אקדמאים - בעיקר למקצועות כגון מדעי המחשב ותיכנות. "קיימים שינויים בחברה החרדית אך זה עדיין בשוליים", מנתח העיתון המכובד את החרדים בבריטניה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר