דירוג "פורבס" ל-2015

ברקת - הפוליטיקאי העשיר בישראל; וכמה שווה דרעי?

מגזין פורבס מפרסם את רשימת הפוליטיקאים העשירים ביותר בישראל. במקום הראשון - ניר ברקת שהונו נאמד ב-450 מיליון שקלים. ראש הממשלה נמצא רק במקום הרביעי עם הון של 42 מיליון שקלים. בנט עם 30 מיליון שקלים ולפיד עם 22 מיליון. ומי הפוליטיקאי-מיליונר החרדי שנותר בחוץ? אריה דרעי (חדשות,ארץ)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
6 המקומות הראשונים בדירוג (צילומים: שלומי כהן, כיכר השבת, אמיל סלמן ויונתן זינדל - פלאש 90, אבי אוחיון - לע"מ)

מגזין "פורבס" פרסם השבוע את רשימת הפוליטיקאים הישראלים העשירים ביותר. במקום הראשון ממשיך להחזיק ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, עם הון מוערך של כ-450 מיליון שקל, כאשר המקום השני, ח"כ אראל מרגלית (העבודה) נמצא הרחק מאחור עם הון מוערך של כ-220 מיליון שקל. את השלישייה הראשונה סוגר שר הפנים סילבן שלום, עם הון מוערך של כ-150 מיליון שקל.

רשימת הפוליטיקאים העשירים בישראל:

1. ראש העיר ירושלים ניר ברקת - 450 מיליון שקל.

2. ח"כ אראל מרגלית (העבודה) - 220 מיליון שקל.

3. שר הפנים סילבן שלום - 150 מיליון שקל.

4. ראש הממשלה בנימין נתניהו - 42 מיליון שקל.

5. שר החינוך נפתלי בנט - 30 מיליון שקל.

6. השר להגנת הסביבה אבי גבאי - 25 מיליון שקל.

7. ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) - 22 מיליון שקל.

8. שר הרווחה חיים כץ - 20 מיליון שקל.

9. ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) - 18 מיליון שקל.

10. שר הבינוי יואב גלנט - 15 מיליון שקל.

11. יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג - 10 מיליון שקל.

12. ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) - 10 מיליון שקל.

13. ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) - 10 מיליון שקל.

ניר ברקת

עורכי המגזין כתבו על ברקת, שסירב לחשוף את הצהרת הונו הרשמית, כי את הונו "עשה במו ידיו. הבחירה של ברקת לנטוש את המגזר העסקי, שהאיר לו פנים, ראויה להערכה. מספיק להביט בשני אחיו, מבעלי בית ההשקעות דש איפקס, הממשיכים להגדיל את הונם. אבל ברקת בחר לנטוש את חליפת העסקים וב־2008 לבש את חליפת ראש עיריית ירושלים, אולי אחד התפקידים המורכבים בעולם".

עורכי המגזין הוסיפו: "במורכבותו של התפקיד נתקל ברקת בפברואר האחרון כאשר מאבטחו השתלט על מחבל פלסטיני שדקר צעיר בעיר. קור רוחו של ברקת עמד לצדו. הוא כמובן ניצל את העניין לטובת יחסי ציבור, כמתבקש, אבל דווקא השקט שלו, שהשרה ביטחון, הדגיש את אופיו היציב".

אראל מרגלית

על אראל מרגלית, שאף הוא סירב לחשוף הצהרת הון רשמית, נכתב כי הוא "ניחן ב"מגע של זהב" בכל הקשור לתחום העסקי. ב־2012 הוא דורג על ידי מגזין פורבס האמריקאי כאחד ממאה היזמים המשפיעים ביותר בעולם. קרן ההשקעות PVJ (Jerusalem Venture Partners), שהקים בתחילת שנות ה־90, היתה לאחת מקרנות ההשקעות הבולטות בעולם.

"בשנת 2011 ביצע מרגלית את האקזיט של חייו כאשר נטש את קרן ההשקעות המצליחה ונכנס לחיים הפוליטיים. "גם לאחר שצברתי הון עצמי המשכתי לנהל אורח חיים צנוע ולא ראוותני ובנותיי התחנכו במסגרות החינוך הציבורי", אמר אז בראיון לדה־מרקר. "אני גם מעורה בסביבה ובקהילה, ומעורב מאוד בתחום הקהילתי. כשאבחר לתפקיד ציבורי לא אזדקק להתאמות מיוחדות. אין דבר מנקר עיניים באורח חיי".

סילבן שלום

על השר סילבן שלום נכתב במגזין כי "בניגוד לשני הפוליטיקאים המובילים את הדירוג, השר סילבן שלום ממוקם כאן בזכות ההון שהביאה רעייתו ג'ודי ניר מוזס, מהבית. שלום עוד צעיר, ונדמה שהתוכניות הפוליטיות שלו טרם הסתיימו. ההון הרב שעומד לרשותו, ובעיקר מעמדה של אשתו - שלצד אחזקותיה, גם שותפה בחברת ההשקעות JZ, מחבר אותו היטב לאליטה העסקית בישראל, מה שמאפשר לו המשך מימון איתן לטובת הקריירה הפוליטית שלו ולטובת קמפיינים עתידיים".

בנימין נתניהו

על נתניהו, שהונו גדול יותר משל נשיא ארה"ב ברק אובמה, נכתב במגזין כי הוא "לא התעשר מעבודתו בזירה הציבורית, בה הוא מכהן עם הפסקה קצרה כבר יותר מ־30 שנה. להפסקה קצרה זאת צריך להצמיד כוכבית; לאחר שהפסיד בבחירות 1999 לאהוד ברק פרש נתניהו מהחיים הפוליטיים, ובזמן שהיה אזרח מודאג, דאג גם לעשות לביתו. נתניהו ניצל את השנתיים הללו כדי לעבוד כיועץ אסטרטגי וכמרצה מבוקש. תמורת הרצאות רבות שהעביר צבר נתניהו כ־5 מיליון שקל לפחות".

עוד נכתב על נתניהו כי "לנתניהו שני בתים. הבית בקיסריה שווה, על פי ההערכות, כ־16 מיליון שקל. הבית שברשות המשפחה בשכונת רחביה בירושלים שווה כ־8 מיליון שקל. נתניהו זכה גם לקבל חלק משמעותי מירושת אביו (3 מיליון שקל) וברשותו גם תיק מניות (שמנוהל בנאמנות). ראש הממשלה כמעט ואינו מוציא שקל מכיסו והמדינה מכסה את רוב הוצאותיו - מה שאומר כי כהונתו כראש הממשלה במשך שש השנים האחרונות, ודאי מעשירה עוד יותר את חשבון הבנק שלו".

נפתלי בנט

"האמביציה שלו, הרצון והיכולת שלו לסחוף אחרים עבדה עבורו שוב ושוב - בעולם העסקי ובעולם הפוליטי" נכתב על בנט במגזין "פורבס". "הציטוט שבחרנו מהספר שלו מייצג אותו היטב; 18 מנדטים? 12 מנדטים? 8 מנדטים? מה זה משנה, העיקר "שנצליח להרים את המיזם".

אבי גבאי

"על פי ההערכות, בתקופת עבודתו כמנכ"ל בזק צבר הון בשווי 52 מיליון שקל (לפני מס). ההון שצבר מורכב בין היתר מבונוסים ומשכר - כ־24 מיליון שקל - ומאופציות, ש־50% מהן, בשווי 15 מיליון שקל, מימש בשנת 2010. שכרו של גבאי בבזק עמד על 175 אלף שקל בחודש ולצד זה קיבל בונוס בגובה 100% משכרו השנתי. בשנת 2010 אף קיבל בונוס נוסף בסך 1.4 מיליון שקל".

יאיר לפיד

"על פי הצהרת ההון של לפיד נאמד הונו של לפיד בכ-10.4 מיליון שקל. עם זאת, אנו מעריכים את הונו של לפיד בסכום גבוה בהרבה - כ-22 מיליון שקל" נכתב בפורבס. "דווקא מי שהציפייה ממנו היתה להיחשף לגמרי, התגלה כפוליטיקאי שמעדיף עדיין להסתיר "פה ושם", כיאה לפוליטיקה הישנה. אולם לאמת יש את הכוח שלה, והציבור, במיוחד בעידן הנוכחי, רואה הכל".

חיים כץ

"שר הרווחה חיים כץ הוא פוליטיקאי משופשף ואדם מורכב" נכתב במגזין. "השר כץ דאג לאורך השנים לפזר את השקעותיו. הוא מחזיק ברשותו בית בשוהם ודירה שירש ברמת גן - שווי הנכסים יחדיו מוערך בכ־7־8 מיליון שקל. יחד עם שוויה של הפנסיה מהתעשייה האווירית (למרות שבשנים שבהן כיהן כח"כ לא קיבל שכר) אנו מעריכים כי הונו מגיע לכ־20 מיליון שקל".

יעקב פרי

"רבים זוכרים לו את התקופות בהן עבד בסלקום ובבנק מזרחי. התקופות הללו צרבו אותו בתודעה הציבורית כאיש עשיר מאוד. בפועל, פרי כמובן רחוק מלהיות רעב ללחם - אך השווי המוערך שלו כיום אינו עולה על 18 מיליון שקל".

יואב גלנט

"ביתו הוא מבצרו: אם פעם ייערך פרויקט עיתונאי המנתח את אישיות האדם על פי ביתו, יואב גלנט בוודאות יופיע על שער הגיליון" נכתב בפורבס. "כמעט חמש שנים עברו מאז אותה פרשייה, והבית הוא אותו בית. גם גלנט - לטובה או לרעה - נשאר כפי שהיה: בטוח בעצמו, מעט יהיר ותמיד משוכנע בצדקת הדרך. אין ספק כי גלנט מסודר; הנכס שברשותו שווה מיליונים, הוא זכאי לפנסיה תקציבית בזכות שירות ארוך שנים בצה"ל וכשהיה אזרח פרטי כיהן כמנכ"ל חברת אנרגיה. הביוגרפיה שלו פתוחה בפני כל, לכן הבחירה להסתיר את הנתונים תמוהה".

יצחק בוז'י הרצוג

על הרצוג נכתב במגזין כי הוא "כמעט ניצח בבחירות. הוא כמעט ניצח בעימות שכפו עליו בחדשות 2 וכמעט הצליח להפתיע. במובן אחד הוא בהיר וברור יותר מראש הממשלה נתניהו - הרצוג פרסם לפני הבחירות את הצהרת ההון שלו. על פי ההצהרה, שווי הנכסים של הרצוג עומד על מעט יותר מ־10 מיליון שקל. יש לציין שהצהרת ההון של הרצוג נוסחה כך שהיא מסירה ממנו כתמים העלולים לקשר אותו להון או לרווחים בגין משרד עורכי הדין שהקים אביו, הרצוג, פוקס נאמן".

ציפי לבני

"הקריירה של לבני מלאה במהמורות. היא כיהנה כשרת חוץ בממשלת אולמרט, לא הצליחה להרכיב ממשלה לאחר התפטרותו ב־2008, ניצחה בבחירות 2009 אך לא קיבלה את המנדט להרכבת הממשלה, הצטרפה לממשלת נתניהו ב־2013 כשרת המשפטים, פוטרה על ידיו לאחר שנה וחצי והתמודדה מולו כיו"ר המשותף של המחנה הציוני. היא פוליטיקאית ישרה והצגת נתוניה הכספיים הם עוד נדבך המעיד על כך".

מנואל טרכטנברג

"כמו שני חבריו למחנה הציוני, גם טרכטנברג בחר לחשוף לפני הבחירות האחרונות את הצהרת ההון שלו. היא מורכבת מדופקלס בנאות אפקה והיתר - 4.6 מיליון שקל שמקורם בקרנות פנסיה והשתלמות, חשבון נאמנות, פק"מ וחשבון בארצות הברית. בסך הכל עומד ההון שלו על כ־10 מיליון שקל".

במגזין החליטו להשאיר מחוץ לרשימה כמה שמות מעניינים. אחד מהם הוא יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי. על פי המגזין, "לדרעי דירה בשכונת הר נוף בירושלים בשווי 4.7 מיליון שקל".

הפרויקט המלא ב"פורבס"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר