בעקבות השיימינג לרוניס: נציגי פייסבוק העולמית הגיעו לכנסת

במסגרת דיון שנערך בכנסת בהשתתפות נציגים מפייסבוק העולמית, סיפרה ח"כ עליזה לביא כי מעולם לא קיבלה מענה לפניותיה לפייסבוק. אבי לן מייסד "סטטוסים מצייצים" מחה על הורדת העמוד בלי להעניק לו אפשרות ליצור קשר: "אתם רוצים שאנהל שיח עם רובוטים?" (אינטרנט, ברשת)

נציגי פייסבוק בכנסת (צילום: אלי מנדלבאום - ynet)

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ אורי מקלב קיימה הבוקר (‏שלישי) דיון מיוחד בנושא גבולות השיח במרחב האינטרנטי, זאת לבקשת חברי הכנסת אורי מקלב, איתן כבל, מיכל רוזין ועליזה לביא, בשל התאבדותו של אריאל רוניס ז"ל לאחר שהואשם ברשת החברתית בהתנהגות גזענית.

בדיון השתתפו גם נציגי חברת פייסבוק העולמית סיימון מילנר, מנהל המדיניות שהגיע מלונדון וג'ולי דה-ביילאנקורט, ראש תחום גלישה בטוחה, שהגיעה מדבלין בעקבות הזמנת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי.

יו"ר הועדה ח"כ אורי מקלב התייחס בדבריו לגבולות השיח ולגבול הדק שבין "חופש הביטוי לחופש הביזוי". "היכן לדעתכם עובר הגבול הדק בין חופש ביטוי לפגיעה בפרטיות", שאל את הנציגים שהגיעו מחו"ל. ח"כ מיכל רוזין (מרצ) שאלה היכן האחריות החברתית של פייסבוק והאם יש להם כלים להתמודד עם תופעות חריגות.

ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) אמרה כי נקודת המוצא של הדיון היא שחופש הביטוי הוא ערך עליון, אך יש לתת את הדעת על האופן בו אנחנו מביעים את דעתנו. "הגענו למצב שבזירה של הרשתות החברתיות כל דאלים גבר. אנשים מבצעים ברשתות החברתיות גם עבירות גם של קניין רוחני, גם של לשון הרע והאלימות והבריונות גוברות".

היא הוסיפה כי בנוסף לחינוך ולהעלאת המודעות בקרב הגולשים בדבר הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפרסום פוסטים פוגעניים, על המחוקק להתערב ולהחיל את חוק לשון הרע גם על רשת האינטרנט. "לפייסבוק יש כיס עמוק, אם הם יידעו שאנחנו יכולים להיכנס להם לכיס, הם יפעלו ביתר שאת לנטר תכנים פוגעניים", אמרה ח"כ סוויד.

גם אבי לן מ"סטטוסים מצייצים" הגיע (צילום: אלי מנדלבאום- ynet)

ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) אמרה כי לדעתה חברת פייסבוק אינה האחראית הבלעדית למה שקורה ברשת, ועל החברה הישראלית לגלות אחריות. היא הציעה ליצור קמפיין חברתי משותף בהובלת פייסבוק העולמית שיוקיע התנהגות בריונית ברשת ופוסטים שנועדו לבייש ("שיימינג"). ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הציעה להקים מועצה ארצית לדיווח על בעיות ברשת: "אני אף פעם לא קיבלתי מענה מפייסבוק. המועצה צריכה לחייב את החברות המסחריות לקחת אחריות ולדווח".

עו"ד מיטל גרייבר שוורץ מאיגוד האינטרנט הישראלי הדגישה את הקשר של האיגוד עם פייסבוק, אך הבהירה כי האיגוד אינו גורם אכיפה: "האיגוד משתף פעולה עם המשטרה והרשויות ומחנך לגלישה בטוחה. אנחנו נעזרים בכל הגורמים כדי להוריד את הפוסטים הפוגעניים. ולנו יש את האפשרות לדווח לפייסבוק על פוסט פוגעני".

אורנה היילינגר מהמרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי תיארה את עבודת האיגוד: "אנחנו מספקים שירות של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע לאנשים שנפגעו באינטרנט ועוזרים להסיר תכנים פוגעניים. אנחנו תומכים באדם שנפגע ומסבירים לו כיצד עליו לפעול. עם זאת, אנחנו לא גורם אכיפה אלא גורם מסייע".

ג'ולי דה-ביילאנקורט, ראש תחום גלישה בטוחה בפייסבוק אמרה כי: "יש לנו מדיניות ברורה למה מקובל ומה לא ברשת החברתית שבה חברים למעלה מ- 1.4 מיליארד משתמשים. יש לנו צוותים שעבדים יום ולילה כדי לתמוך בגולשים, גם במבוגרים ובילדים. אנחנו מעוניינים שתדווחו לנו על פרסום תוכן פוגע כדי שנוכל להסירו. יש לנו מאות אנשים שעובדים במחלקות הבטיחות בכל העולם, אנחנו מעסיקים דוברי עברית, וכל דיווח נבדק בשפה בה הוא דווח. אנחנו ממיינים את הדיווחים לפי רמת הדחיפות שלהם ומטפלים בהם".

יו"ר הוועדה ח"כ מקלב שאל מדוע אין נציגות לפייסבוק בישראל ומדוע אין אפשרות ליצור קשר טלפוני עם הנציגים. על כך ענה מילנר, אחראי המדיניות ברשת החברתית כי פייסבוק מאמינה שתתן שירות טוב יותר באמצעות פנייה אינטרנטית. הוא הזמין את המשתתפים לבקר בדבלין ולראות כיצד מתבצע התהליך.

בדיון השתתף גם אבי לן, שהפעיל את הדף 'סטטוסים מצייצים' שפנה אל מילנר ודה-ביילאנקורט ואמר שלמעלה מחצי שנה שהוא מנסה ליצור קשר עם גורם בפייסבוק שיגיד לו מדוע הדף שלו הוסר. "הדף שלי הוסר באכזריות ובלי סיבה ואתם רוצים שאנהל שיח עם רובוטים? אני רוצה מישהו שיסתכל לי בעיניים". על כך ענה לו מילנר: "יש לפייסבוק חוקים ברורים ואנחנו לא מאפשרים לגולשים לעבור עליהם".

בסיום הדיון הודיע ח"כ מקלב שיקיים דיונים נוספים בנושא וביקש מרשת פייסבוק שקיפות כלפי המשתמשים בכל הנוגע לתהליך בו הם נוקטים במחיקת פוסטים מביישים וביריוניים וכן ביקש לשקול הקמת נציגות בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר