גפני ודרעי, זו שעת המבחן שלכם / נתן שקרצ'י כותב על מאבק הגז

חברות הגז יודעות שהן לא צריכות לוותר על כלום, זאת מאחר רה"מ נתניהו לוחץ לקבל את כל התנאים שלהן. כאן בדיוק בולטת חשיבותם של חברי הכנסת משה גפני ואריה דרעי שיכולים להתעקש על שלהם ולדאוג לאינטרס של כולנו. נתן שרקצ'י ממאבק הגז מסביר בטור מיוחד ל'כיכר השבת' למה כל כך חשוב שמתווה קנדל לא יאושר (דעות)

נתן שקרצ'י | כיכר השבת |
קידוח תמר וחברי הכנסת דרעי וגפני (צילום: משה שי, יונתן זינדל - פלאש 90 )

אחרי מתקפת היח"צנות של חברות הגז הטבעי נובל אנרג'י ודלק קידוחים בעיתונות החרדית בשישי האחרון, אני לא צריך להסביר לכם שאין אנו מדברים על גז בישול. אנו מדברים על מקור אנרגיה חלופי - הנקי והזול מבין הקיימים היום, הנפט והפחם. ככזה, הוא משליך על כל אפיקי החיים שלנו - בחשמל שאנו משלמים, במוצרים שאנו צורכים וחשמל מהווה בהם הוצאה מרכזית. הוא יכול לשמש כדלק זול ולייצר המון מקומות תעסוקה, בייחוד בפריפריה.

שחקן מרכזי בנושא זה היא ממשלת ישראל וחוקיה, שנותנים בידיה כלים לשמור על משאב טבע זה ולפתח אותו לטובת הציבור. כך היום שר הכלכלה ח"כ אריה דרעי מש"ס ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה הם חלק מרכזי מתהליך קבלת ההחלטות בנושא. ווטו שלהם בנושא מהותי מאוד לאינטרס הציבורי וישפיע על כולנו.

קידוח תמר. במאבק הגז תולים תקוות רבות בדרעי וגפני (צילום: משה שי, פלאש 90 )

אני חלק ממטה מאבק הגז, קבוצה קטנה של פעילים שעובדים בהתנדבות ומעט ארגונים. למטה אין תקציב למול תקציבי העתק של חברות הגז וגדודי היח"צנים, הלוביסטים עורכי הדין וכו'. לחברות יש אינטרס לדאוג לבעלי המניות שלהם לרווח הגדול ביותר, ולשם כך הם מוכנים להשקיע המון. האינטרס שלנו הוא להוות משקל נגד לאינטרס זה, לפקוח עין על הממשלה ולדאוג לאינטרס של האזרח הקטן והדורות הבאים - עובד הנקיון מחיפה, הפנסיונר מעפולה, הנכה מנתניה והאברך מאלעד, שעסוקים בחייהם ואין להם פנאי, זמן וידע, מתוך ידיעה שהצלחתנו הצלחתם.

המאבק שלנו התחיל באמצע 2013 (לפנינו היה גם מאבק אזרחי להעלאת התמלוגים) והוא נסב סביב דרישתנו מהממשלה לדחות את המלצות ועדת צמח שהתירה לייצא אחוזים גבוהים מאוד של גז וכן למכור גז כמה שיותר מהר. האינטרס שלנו - מקור אנרגיה זול ונקי לאורך שנים. הצפי הוא שכאשר ייגמר הגז, נשלם ביוקר על ייבוא גז או נפט - פי כמה וכמה ממה שנקבל על הגז שנמכור.

דיוויד גילה. הבין שאין לו תמיכה וגיבוי והתפטר (צילום: פלאש 90 )

דרישה לא פחות חשובה הייתה שדיון בנושא זה צריך להיות ציבורי, בכנסת ישראל, בה כל בעלי העניין יכולים להשמיע את דעתם - ולא בממשלה מאחורי דלתיים סגורות ורק עם החברות, זאת במיוחד כשדנים בנושא שיש לו השלכות לשנים רבות, ובטח כשמדובר בנכס בשווי של טריליון ש"ח.

ח"כ משה גפני היה אחד מהח"כים שנלחמו לצידנו בנושא זה והוא אף הצטרף לבג"צ שהוגש נגד החלטת הממשלה לייצא קרוב ל-40% מהגז, זאת למרות שהוא (כמו חלקים נרחבים בקהילה החרדית) לא פונה לבג"צ בדרך כלל. בג"צ דחה לצערנו את הדרישות האלו ונתן תוקף להחלטת הממשלה.

כעת ישנו סבב נוסף של מאבק; הממשלה עומדת לאשר בשבועיים-שלושה הקרובים הסדר עם חברות הגז, אשר לא תהיה בו תחרות וינציח את המונופול ואת מחיריו המופקעים.

הפעם המאבק נסוב סביב החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה שהיה אמור לטפל בכוח המונופוליסטי של חברות הגז שעולה לכולנו ביוקר, ולכן לנקוט בצעדים לפירוק המונופול ולדאוג שתהיה תחרות בין כמה גופים שתבטיח הוזלה במחירים, ושעד שתורגש תחרות זו יוטל פיקוח על מחירי הגז הטבעי. בסופו של דבר, גם דרישתינו לפירוק המונופול ופיקוח על המחירים שנשענת על דוחות מקומיים ובינלאומיים, תבטיח לבעלי החברות רווחים גבוהים מהמקובל בעולם.

נתניהו וכחלון, אחד פועל למען האינטרס של החברות, השני מתחמק מהתמודדות עם המונופול (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 )

מיד כשהוא הכריז על החלטתו, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לעקוף את סמכותו של הממונה על ההגבלים ומינה ועדה שמורכבת מכלכלנים ותדאג ללחוץ את הממונה לשנות את החלטתו. בראשות הוועדה הועמד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל. גילה, שראה שאין לו תמיכה וגיבוי, הודיע על התפטרותו.

בימים הקרובים אמורה להתקבל בממשלה ההחלטה על תמיכה במתווה שקנדל הוביל, כאשר החברות יודעות שאין הן צריכות לוותר על כלום מאחר וראש הממשלה לוחץ לקבל את כל תנאיהם ומשתמש בטיעונים שלהם. גם שר האוצר משה כחלון דאג להתחמק מהתמודדות עם המונופול. וכאן בדיוק חשיבותם של גפני ודרעי. זו שעת המבחן שלהם - לדאגתם לציבור.

כותב השורות לצד חרדי לאחר הפגנה בנושא הגז אצל סילבן שלום בתקופתו כשר האנרגיה (באדיבות חדר המצב)

אריה דרעי בתפקידו כשר הכלכלה - הוא היחיד בממשלה שיכול לחתום במקום גילה על המתווה שהושג ולתת לו תוקף תוך שימוש בסעיף בחוק שהופך את ההחלטה לנושא מדיני-ביטחוני. אם הוא יסרב ויעמוד על דעתו, כל הציבור הישראלי ייצא נשכר ולשנים רבות. כולנו נחסוך כסף שיוכל ללכת לחינוך הילדים שלנו או לכל דבר אחר.

משה גפני, שהיה איתנו לפני 5 חודשים בכנס תמיכה בדייויד גילה לאור הטיפול במונופול, נמצא היום בתפקיד החשוב של יו”ר ועדת הכספים. הנה מעט מהדברים שאמר בכנס התמיכה בגילה: לטעמו, הגז הוא מתנה מהקב"ה לאזרחי ישראל. מסע הלחצים שהיה עליו ועל שאר חברי ועדת הכספים היה בלתי ניתן לתיאור - כולל הליכה לגדולי התורה, גם לרב אליישיב זצ"ל. איימו עליו שהוא ואחרים פוגעים ביחסים עם ארה"ב. הוא סיכם שבעיניו זו גזילה של הנכסים שהקב"ה נתן לעם ישראל שמעשירה אנשים בודדים שגם כיום "מסודרים" לדורי דורות וכי הוא דואג למעמד הביניים ולשכבות החלשות.

צפו: גפני בכנס תמיכה בדייויד גילה

בסוף, יותר גז לישראל מהווה בטחון למדינה - עצמאות אנרגטית, ואי תלות במדינות אחרות, שכן מרבית המדינות שמייצרות גז ונפט אינן מאוהבי ישראל. לכן אנו תולים בדרעי וגפני תקוות רבות, שיעמדו על המשמר לטובת העם והמדינה.

נתן שקרצ'י הוא פעיל חברתי וממייסדי "כוח לעובדים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר