יוצאים לעבוד אבל מרוויחים פחות

מחקר חדש: פער של 20% בשכר בין חרדים לחילונים

השכר הממוצע לחרדים בשוק העבודה עמד בשנת 2014 על פחות מ-80 אחוז מהשכר הממוצע אצל עובדים במגזר הכללי, כך עולה מנתונים שמופיעים בתכנית לתעסוקת חרדים של המכון הישראלי לדומקרטיה. המחקר תולה את הפער בשכר בין היתר "בגלל היקפי משרה קטנים ושכר שעתי נמוך יחסית" (חרדים,בארץ)

אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: Pierre Terdjman / Flash90)

השכר הממוצע לחרדים וחרדיות בשוק העבודה עמד בשנת 2014 על פחות מ-80 אחוז מהשכר הממוצע אצל עובדים במגזר הכללי, כך עולה ממחקר שמופיע בתכנית אב לתעסוקת חרדים של המכון הישראלי לדומקרטיה וחובר בין היתר על ידי ד"ר גלעד מלאך ורו"ח דורון כהן. המחקר תולה את הפער בשכר בין היתר "בגלל היקפי משרה קטנים ושכר שעתי נמוך יחסית".

הנתון מופיע כאמור במסמך המלצות של חוקרי המכון לממשלת ישראל לתעסוקת חרדים בשנת 2025. מחבריו ממליצים כי "נוסף על המדיניות הממשלתית הנהוגה היום לשילוב המגזר החרדי בשוק העבודה, יש לקדם מדיניות שתוביל לעלייה ברמת ההכנסה ולגיוון בענפי התעסוקה של גברים ונשים במגזר זה". העלאת פריון העבודה היא תהליך ממושך, ומחיר העיכוב שלו גבוה במונחי כלכלה ורווחה".

ח"כ משה גפני, תקף השבוע את פערי השכר בשוק העבודה בין נשים חרדיות לנשים חילוניות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בכל הקשור למסוגלות התעסוקתית" נכתב במסמך, "התהליך כולל לימוד ורכישה של מיומנויות מקצועיות (השכלה גבוהה והכשרה מקצועית), כישורים תעסוקתיים בסיסיים, ניסיון תעסוקתי וידע על שוק העבודה וכן יכולת להשתמש ברשתות חברתיות ”פתוחות" מחוץ למגזר החרדי".

בנוסף קוראים מנסחי התכנית לשינויים בשוק העבודה שיסייעו לקלוט חרדים: "ואולם לטעמנו גם השוק צריך לעבור תהליך מורכב של שינוי. ברמה הארגונית נדרשות התאמות מסוימות כדי לקלוט חרדים, וברמה התודעתית נדרשים סיפורי הצלחה שידגישו את יכולתם של חרדים להשתלב בתפקידי מפתח במשק ובתעשייה העילית".

החוקרים מציעים שלושה מנועי צמיחה לשיפור שכרם של העובדים החרדים ויכולתם להתקדם בשוק העבודה. "מנוע הצמיחה" הראשון שמוצע הוא שיפור ההכשרה הלימודית והמקצועית לגברים ולנשים מהמגזר החרדי באמצעות תמיכה בישיבות תיכוניות חרדיות חדשות, תכנית להשלמת בגרויות לגברים ולנשים בוגרי החינוך התיכוני-החרדי, תמיכה בהרחבת מסגרות הלימוד האלטרנטיביות וקידום תכניות ללמידה מרחוק במקצועות היסוד - דוגמת אנגלית בסמינרים.

מנוע הצמיחה השני שמוצע הוא עידוד מערך ההכוון וההשמה לחרדים, בדגש על 'תעסוקה איכותית' באמצעות יצירת מערכת תמריצים במרכזי ההכוון לעבודה בשכר בינוני וגבוה לגיוון בתחומי התעסוקה לחרדים ולקידום בעבודה, הכנה לשוק העבודה במסגרת התכניות האקדמיות לחרדים וכן קידום תכנית להכשרה ולשילוב חרדים בשירות המדינה, בעסקים ובאקדמיה שתכלול גם קרן לעידוד יזמות חברתית ותעסוקתית חרדית.

בנוסף מציעים מנסחי התכנית מנוע צמיחי שלישי והוא עידוד הביקוש לעובדים חרדים בקרב המעסיקים במקצועות נדרשים באמצעות חתימה של בכירי המשק על אמנת מעסיקים לשילוב חרדים, הידוק הממשק בין המעסיקים, מרכזי ההכוון והממשלה כדי להתאים בין הביקוש להיצע בתחומים מועדפים וכן צבירת ניקוד במסלולי תעסוקה לחרדים בתחומי תעסוקה נדרשים וברמת הכנסה בינונית־גבוהה לטובת קבלת מענקים.

עובדת חילונית יכולה לקבל פי שניים יותר שכר מעובדת חרדית, כך טען ח"כ משה גפני (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

מוקדם יותר היום, התייחס ח"כ אורי מקלב לאפליה לכאורה בשכרן של הנשים החרדיות בשוק העבודה ואמר בנאום שנשא במליאת הכנסת כי "האפליה נגד נשים חרדיות במקומות העבודה והשכר הנמוך במקומות רבים גורמים לכך שנשים רבות מעדיפות שלא לצאת לעבוד והדבר פוגע ביכולתה לפרנס ובהכנסות המשפחה, גם העכשווית וגם העתידית".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שנאם בפני נשים חרדיות השבוע התייחס גם הוא לנושא ואמר כי "יש לי רוגז גדול על כך שחרדיות משתכרות הרבה פחות ממקבילותיהן, לעתים שתיהן יכולות לעבוד באותו חדר, באותה משרה, החילונית תקבל פי שניים בשכר ממקבילתה החרדית, אנו נפעל בנושא הזה כמו שנפעל בכל נושא התעסוקה במגזר החרדי, לא יתכן שיפלו לרעה חרדים בגלל שהם חרדים, נקדם את החוק להפליה מתקנת לציבור החרדי, ונפעל לכך שיהיו דירקטורים חרדים, די עם הצביעות הזו שהחרדים לא רוצים לעבוד, בואו למשרד שלי, תראו את ערימות קו"ח של חרדים וחרדיות שמחפשות עבודה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר