בלש אינטרנטי: האתר שאוסף עליכם מידע ומאפשר לכולם לראות אותו

אם אין לכם חשבון לינקדין מתופעל אתם יכולים להיות רגועים לבינתיים. אך אם אתם עושים שימוש ברשתות החברתיות ומשתפים הכל - הכתבה הזו תכניס אתכם ללחץ. הכירו את מערכת הריגול הגדולה בעולם שפתוחה לציבור. בתפקיד קציני איסוף המידע - אתם (אינטרנט)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מפחיד, יעיל ומדויק? הכירו את אתר 'קריסטל': הרשתות החברתיות של ענקיות האינטרנט הפכו כבר מזמן לאיום הגדול ביותר שידעה האנושות בנוגע לפרטיות. מי שאשמים הפעם בהפרת הפרטיות הם לא אחרים מהמשתמשים עצמם, שלא תמיד השכילו להבין כי רשת האינטרנט פתוחה לכולם והעולם כולו יכול לראות מה ששיתפתם בפייסבוק, למשל.

כעת מציע אתר חדש בשם "קריסטל" שירות שלטענתו אמור "לשפר" פלאים את היכולת שלכם לתקשר עם האנשים מסביבכם ובעיקר עם אנשים חדשים עימם אתם צריכים לשוחח או להתכתב. קריסטל מציע למשתמשים לקבל ניתוח פרופיל על כל אדם שמחזיק בפרופיל דיגיטלי ממוצע ומעלה, היינו - חשבונות ברשתות החברתיות הגדולות והמשמעותיות. לאחר הזנת הפרטים אודות האדם, תוכלו לקבל תוך מספר שניות פרופיל פסיכולוגי שימושי ומדויק לעתים באופן מפחיד למדי.

האתר מתבסס בעיקר על הרשת החברתית לעסקים, "לינקדין" (צילום: שאטרסטוק)

השימוש בקריסטל הנו פשוט והופך כל אדם לחצי חוקר-מרגל פרטי. האתר מציע למשתמשים כיצד לשוחח, להתכתב, לעבוד ואפילו למכור באופן יעיל ומדויק לאדם העומד מולם. על פי מפתחי השירות, הוא פועל באמצעות ניתוח פסיכולוגי שבוצע ל-70 סוגי אישיות ועל פי אלגוריתמים השואבים מידע ממספר רשתות חברתיות - שהמשמעותית בהן היא הרשת החברתית העסקית לינקדין - היא מסווגת את המשתמש.

מבדיקות שערך מדור 'דיגיטל' עולה אמנם כי רמת הדיוק של קריסטל לא מושלמת, אך היא בהחלט דייקה ברמה גבוהה יחסית, כשככל שחשבונות הרשתות החברתיות של המשתמשים פעילים יותר, כך עולה באופן משמעותי רמת הדיוק בקריסטל.

הרשתות החברתיות - רשתות ריגול

קריסטל אמנם מספקת מידע בלתי מזיק ויעיל מאוד על האנשים עימם אתם צריכים לעמוד בקשר, אך רמת הדיוק מטרידה ביותר. היא חושפת בעצם את מה שתמיד ידענו אבל הדחקנו - הרשתות החברתיות הן בעצם המרגלים הכי טובים, כשאנחנו - המשתמשים, מספקים מרצון את כל המידע הכי פרטי שלנו.

עד היום קמו לא מעט חברות, ביניהם גם מספר ישראליות, העוסקות באיסוף מידע מסיבי מהרשתות החברתיות, בראשן פייסבוק, והקמת מאגרי מידע ופרופילים על מאות מיליוני משתמשי הרשתות החברתיות בעולם. אך מי שעשה שימוש בשירותים אלו היו בעיקר גופי מודיעין וחברות ענק. החידוש בקריסטל היא העובדה כי כלי הריגול הזה פתוח לכולם ובקלות מפחידה.

הביקורות בעולם על האתר החדש נעות בין התפעלות מרמת הדיוק, שכאמור ניתנת בעיקר למשתמשים בעלי פרופילים מפותחים ברשתות החברתיות בכלל ובלינקדין בפרט - ועד פחד של משתמשים שגילו כי ניתוח האישיות שלהם חשוף לכל ברשת ונאסף מהמידע שהם סיפקו.

פייסבוק. עכשיו כבר ברור לכל שהרשתות החברתיות הן ענקיות ריגול (צילום: שאטרסטוק)

למרות זאת, העובדה כי הרשת החברתית לינקדין לא נמצאת לרוב בשימוש אצל משתמשים שאינם עסקיים, מורידה את רמת הדיוק על משתמשים 'רגילים' באופן משמעותי ביותר. כמו כן, אם הפרופילים שלכם מוגדרים כפרטיים, סביר מאוד להניח כי קריסטל לא תוכל להציג לכם שום מידע רלוונטי עליכם.

עם זאת, עדיין מדובר ככל הנראה בסכנה גדולה ביותר לפרטיות, זאת בעקבות העובדה כי משתמשים יכולים להזין באופן ידני מידע אודות אנשים מה שעלול להפוך את הרשת למפחידה הרבה יותר. יצויין, כי רק לאחר שתאשרו כי אתם אכן מכירים את האדם שרוצה 'להלשין' עליכם קבל עם הוא יוכל להוסיף נקודות לפרופיל שלכם.

אתר "קריסטל" פתוח לציבור כרגע במסגרת שירות בטא, כשתוכלו לבקש הזמנה להצטרף לשירות ותגיע אליכם מספר שעות לאחר ההרשמה לרשימת ההמתנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר