אאא

יבואני רכב מקבילים ויבואני רכב ביבוא אישי יידרשו לשאת באחריות לזימונים לבדיקה ותיקון (ריקולים) של דגמי מכוניות שייבאו ארצה, כך עולה מחוות הדעת הכלכלית שהוזמנה על ידי ועדת הכלכלה.

כיום ריקול הוא עניין שבשגרה בשביל רוב בעלי הרכב, ויצרני הרכב מכריזים עליו אחת לכמה שבועות, מאז פרשת דוושת התאוצה של חברת טויוטה שהביאה להרוגים רבים. אולם כפי שנחשף בחודש שעבר ב"כלכליסט", כאשר רכב מיובא לישראל ביבוא אישי או מקביל ואינו משווק גם על ידי יבואן ותיק, המייבא לא יודע מתי יזומן רכבו לריקול משום שאין לו קשר לסוכן בחו"ל שמכר לו את הרכב.

כך נוסעות כיום בכבישי ישראל אלפי מכוניות מדגמים שונים, שיובאו באופן עצמאי על ידי בעליהן וזומנו בחו"ל לריקול – אם בשל סכנת היכבות בנסיעה בשברולט קאמארו ואם בשל כריות אוויר מסוכנות בפורד מוסטאנג – אך בעליהן בישראל כלל לא מודעים לקיום הריקול.

חוות הדעת חוברה עוד בימים שבהם ח"כ אבישי ברוורמן עמד בראש הוועדה, אלא שהיא לא נחשפה עד כה בשל פירוק הממשלה. לאחרונה, עם כינון הממשלה החדשה ומינויו המחודש של שר התחבורה ישראל כץ, הצפויה להביא לחידוש הדיונים בחוק רישוי רכב, דרשו מספר גורמים הקשורים בפעילות הוועדה כי מסקנות מחקר הריקולים ייחשפו.

אחת הסיבות לחיבורה של חוות הדעת היתה פנייתם של ארגוני הגג של תעשיית הרכב העולמית ה־ACEA וה־AAPC בסוף שנת 2014, שטענו כי יבואני הרכב בישראל לא יוכלו לספק שירות למכוניות שלא יובאו על ידם לישראל, מאחר שיש דגמים ביבוא אישי ומקביל שמלכתחילה לא משווקים בארץ על ידי היבואנים הוותיקים בשל אי התאמה לתנאים המקומיים.

ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "לומד את המסמך. מבדיקה ראשונית רוב ההמלצות מעוגנות בהצעת החקיקה. אם יעלו עוד נושאים, נעדכן את החקיקה בהתאם הצורך".