שלומי אמונים נגד החינוך העצמאי

קרב חרדי: מי יזכה במיליוני ש"ח מהמדינה על קייטנות

תקציב הקייטנות למגזר החרדי העומד על 32 מיליון שקלים מעורר מאחורי הקלעים מאבק של ממש בין 'החינוך העצמאי' לראשי הערים ישראל פרוש מאלעד ומאיר רובינשטיין מביתר עילית • הסיבה למאבק: מי יפעיל את הקייטנות, העמותות שזכו - כדרישת 'החינוך העצמאי' או העיריות - כדרישת פרוש ורובינשטיין (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
מאיר רובינשטיין וישראל פרוש (צילומים: ארכיון כיכר השבת, יח"צ)

הקרב על המיליונים: בשנה שעברה הקים שר החינוך דאז יש פירון (יש עתיד) את 'קייטנות החופש הגדול', קייטנות המסובסדות בידי המדינה. הציבור החרדי זעק על אפליה, לאחר שהילדים החרדים הודרו מהקייטנות, ולאחר כניסת המפלגות החרדיות לממשלה, הושג בהסכם הקואליציוני כי גם הילדים החרדים יזכו לקייטנות.

התקציב עבור הקייטנות לציבור החרדי עומד על סך של 32 מיליון שקלים, סכום שסביבו החל המאבק האמיתי בתוך המגזר החרדי.

משרד החינוך יצא למכרז עבור מפעילים חרדים שיפעילו את קייטנות החופש לציבור החרדי. מי שזכו במכרז הם עמותת 'בתיה' - של הרב שעייה ליברמן ועמותת 'רמת דוד' של הרב משה שטיין מאלעד.

ברשת 'מעיין החינוך התורני' של ש"ס וברשת 'החינוך העצמאי' קיימו יחד עם הרבנים ישיבות בהן הוחלט כי מוסדות החינוך יעבדו רק עם עמותות אלו ולא יפעילו את הקייטנות דרך המתנ"סים והעיריות, בכדי שהתכנים בקייטנות יהיו מפוקחים. ואכן, בשבועות האחרונים רוב ככל בתי הספר החלו לחתום עם עמותות אלו.

אך מאחורי הקלעים החל להתנהל מאבק של ממש, מי יפעיל את הקייטנות בערים החרדיות אלעד וביתר עילית, ערים שנשלטות על ידי משפחת פרוש ו'שלומי אמונים'. בראשות העיר אלעד עומד ישראל פרוש ובראשות העיר ביתר עילית עומד מאיר רובינשטיין כאשר מנגד הזכיינים הם אנשי 'דגל התורה'.

בביתר ובאלעד הוחלט כי הקייטנות יתופעלו על ידי העיריות, ולא על ידי העמותות. אך ב'חינוך העצמאי' מתנגדים לכך בתוקף, שם לא מסכימים לפירצה שעירייה תתפעל קייטנות, הם רואים בכך לטענתם תקדים מסוכן, שבשנה הבאה יבואו ראשי ערים חילוניים ויבקשו גם הם לתפעל את הקייטנות, מה שייגרר לכניסה לתכנים ומשם אין דרך חזור.

בקייטנות הללו יש הרבה כסף, הרבה מאוד. כסף שדרכו אפשר לדאוג למקורבים. דוגמא: מי הספק שיעביר לקייטנות את המוצרים, כלי כתיבה, שתייה וכדומה. מי האנשים שיזכו למשרות בתוך הקייטנות, מורה לדוגמא מקבל סך של 74 שקל לשעה.

מנכ"ל החינוך העצמאי צבי בוימל העביר לראש העיר אלעד ישראל פרוש מסר ברור לפיו הוא לא מוכן שהקייטנות יופעלו על ידי העירייה.

מנהלי 'החינוך העצמאי' החרימו את הישיבה

יתרה מזו, בתחילת השבוע כינס ראש העיר פרוש ישיבה עם ראשי בתי הספר ותלמודי התורה בעיר בכדי לדון בהפעלת הקייטנות. ממסמך רשמי של העירייה, עליו חתום פרוש, המסכם את הישיבה עולה כי כל מנהלי בתי הספר של החינוך העצמאי בחרו להחרים את הישיבה, מה שמלמד על המאבק שמתנהל מאחורי הקלעים.

בין היתר נכתב: "נעדרה נציגות רכז מבתי הספר הבאים: בית חינוך כלל חסידי. בית יעקב ויז'ניץ. בית יעקב בנות אלעד. בית יעקב החדש. ת"ת מאור ישראל. ת"ת אור המאיר. ת"ת שטפנשט. ת"ת צאנז. ת"ת ערלוי".

גורם באחת העיריות האשים בשיחה עם "כיכר השבת" ואמר כי "גם בבני ברק העירייה היא זו שמתפעלת את הקייטנות, רק ששם החינוך העצמאי לא מתערב, כי הם מפחדים מראש העיר".

אלא שבדיקה קצרה מעלה כי בניגוד לשאר הערים, בני ברק היא העיר היחידה שהעירייה מחזיקה בבעלות על בתי הספר, המורות מקבלות שכר מהעירייה, כך שלא מדובר בגוף חיצוני שמתפעל את הקייטנות, אלא גוף פנימי. "אלו תירוצים של החינוך העצמאי, יש כאן מאבק על כסף", מגיב הגורם.

גם בעיריית ירושלים ראש העיר ניר ברקת ביקש שחברת 'רנה קסין' תפעיל את הקייטנות, הנציגים החרדים נעמדו על הרגליים האחריות בכדי שהעמותות החרדיות יתפעלו את הקייטנות, ואכן ראש העיר בסופו של דבר הסכים אתם ונמנע מלהתערב. כך גם בשאר הערים, גם החרדיות, כדוגמת בית שמש, מודיעין עילית ורכסים - בהן הוחלט שלא להתערב.

את תגובת הרב צבי בוימל לא היה ניתן להשיג עד לפרסום הכתבה.

מעיריית אלעד נמסר בתגובה ל"כיכר השבת": "השנה, לאור מאמצי חברי הכנסת החרדיים, התבשרנו על תקצוב שווה לכל ילדי המגזר החרדי, לכיתות א' וב', לבתי הספר של החופש הגדול. כלומר: הקייטנות.

"יחד עם עוד ראשי ערים חרדיות, קיבל ראש העיר אלעד החלטה ולפיה העירייה- העוסקת רבות בתחום התעסוקה לשעות הפנאי לנוער בעיר, ואף מפעילה את רשת המשפחתונים העירונית – היא זו שתבצע את עבודת המנהלה לקייטנות המדוברות.

"השאיפה בצעד זה היא הרצון להעניק לתושבי העיר, ובכללם תלמידי הכיתות הנמוכות, את המקסימום האפשרי בימי החופש כמו בימי הלימודים הרגילים.

"בין השאר, על פי התכנון, משתתפי הקייטנות בכיתות א וב', יקבלו הטבות רבות נוספות במגוון פעילויות התרבות העירוניות המתוכננות לימי החופש.

"במקביל, וכדי לפשוט כל ספק, הבהירה העירייה כי לא תהיה התערבות בתכני הלימודים בקייטנות, אלא אך ורק בניהול הטכני והמסתעף.

"צר לנו כי יש מי שמנסים למנוע את הפעלת הקייטנות לרווחת הילדים ואנו בטוחים כי הם יתעשתו ויבינו את טובת הילדים וחינוכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר