אאא

"עד שנת 2018 כל רכב חדש שיימכר בעולם המערבי - יהיה מצויד במערכת למניעת תאונות", כך ציין היום פרופסור אמנון שעשוע, מייסד שותף ויו"ר מובילאיי. דברי שעשוע נאמרו במהלך כנס בנושא רכבים אוטונומיים ותחבורה חכמה, שנערך במכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה במרכז הבינתחומי בהרצליה. לדברי שעשוע: "רמת מודעותם של יצרני הרכב לנושא הבטיחות חצתה סף. היצרנים מבינים כיום שעליהם להשקיע בתעשיות ההייטק כדי לקבל בטיחות ברכב. כיום, ארגוני בטיחות גדולים כמו ה-EURONCAP מעניקים לרכבים ציוני בטיחות בין היתר בהסתמך על הימצאה של מערכת לשמירת מרחק מן הרכב שמלפנים והדבר יוצר תקנים, הגורמים ליצרני הרכב להכניס את המערכות הללו לשימוש.

לדברי שעשוע, בשנת 2010 שיתפה מובילאיי פעולה עם שבעה יצרני רכב- ומערכות מובילאיי הותקנו ב-36 דגמי רכבים שונים. בשנת 2014 הורחב מעגל יצרני הרכב המשתפים פעולה עם מובילאיי ל-18 יצרנים - והמערכות הותקנו ב-160 דגמים. הצפי לשנת 2016 הוא 23 יצרני רכב. עוד ציין שעשוע כי החברה פועלת בימים אלה גם בתחום הנהיגה האוטונומית: "כיום אנו משתפים פעולה עם 13 יצרני רכב לשם הטמעה של מערכות נהיגה אוטונומיות במכוניות עד שנת 2020", לדבריו: "כיום אחת הבעיות העיקריות שניצבות בפני מערכות נהיגה אוטונומית היא זיהוי של נתיבים. לעתים הנתיב אינו מסומן, או שהכביש סלול באופן גרוע ואין סימונים שעליהם מערכת נהיגה אוטונומית יכולה להסתמך. כאשר נהג בשר ודם מסתכל קדימה במכונית, הוא מקבל תמונה הוליסטית, הוא מסוגל לקלוט לא רק את תוואי הכביש אלא גם את ההקשר, כלומר את מלוא התמונה שניצבת מולו, כולל גורמים סביבתים שמחוץ לכביש. זהו המודל הבא שאנו מפתחים: מצב בו כל פיקסל בתמונה שמול המכונית יעובד למידע, מה שיאפר לרכב אוטונומי לנסוע ללא מגע יד אדם".

לדברי גיל גולן, מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של ג'נרל מוטורס בישראל: "אנו מעריכים שצעירים יהיו הראשונים שישתמשו בתחבורה אוטונומית, כאשר היא תהיה זמינה. במהלך העשור האחרון קיים מאמץ ניכר של תעשיית הרכב העולמית לצעידה לקראת יצור של כלי רכב אוטונומיים. בתכנון של רכב אוטונומי נדרשות מספר שאלות שהעיקרית בהן היא בעצם היכן הרכב נמצא, מבחינת מיקום. לאחר מכן נדרש זיהוי מדויק של מה שנמצא בסביבתו של הרכב - וגם לאן הנהג רוצה להגיע". לשם כך יש לייצר "חליפת חיישנים" שתסביר מה נמצא מסביב לרכב וגם תהיה מסוגלת ליצור תקשורת עם רכבים אחרים, עם מתקנים ועם תשתיות. מעבר לכך, על הרכב לצפות סיכונים שאינם נראים לעין בטווח המיידי, כמו רכבים אחרים הנמצאים מעבר לפינה", מסביר גולן: "כיום קיימות חמש רמות של אוטומציה לרכב שנעות בין מצב בו הרכב ננהג לחלוטין על ידי נהג בשר ודם ובין מצב בו הרכב ננהג ללא מגע יד אדם. תעשיית הרכב נמצאת כיום בשלב השני מתוך החמישה ומבצעת קפיצת מדרגה מדי חמש שנים, כך שלהערכתנו במהלך העשור הבא נוכל כבר לראות בעולם רכבים אוטונומיים".