אאא

במחצית הראשונה של 2015 נמסרו בישראל 143,907 מכוניות חדשות, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב המסכמים את מחציתה הראשונה של 2015. לשם השוואה, במחציתה הראשונה של 2014 נמסרו בישראל 135,511 מכוניות חדשות - נתון המצביע על עליה של כ-6.2%.

מניתוח נתוני המסירות עולה כי יונדאי הקוריאנית מובילה את השוק, עם 19,061 מכוניות חדשות - עליה של 4.4% ביחס לנתוני התקופה המקבילה אשתקד, אז נמסרו 18,261 מכוניות. החברה האחות קיה נמצאת במקום השני, עם 17,821 מסירות, אך בעוד שיונדאי רשמה גידול של 4.4% במסירותיה ביחס למחצית הראשונה של 2014, קיה רשמה גידול ניכר של 28.4% ביחס ל-13,874 קיות שנמסרו במחצית הראשונה של אשתקד. במקום השלישי בטבלה נמצאת טויוטה, שמסרה בישראל 16,119 מכוניות חדשות, עליה של 4.8% ביחס ל-13,874 מכוניות שנמסרו מינואר עד תום יוני אשתקד. דאצ'יה, מותג רכב חדש בישראל, מסרה עד כה 1,327 מכוניות חדשות.

עליות מתונות לרוב היבואנים

בפועל, רוב יבואני הרכב רשמו במחצית הראשונה של 2015 עליות במסירותיהם ביחס לנתוני השנה שעברה. כך, מאזדה הנמצאת במקום הרביעי בטבלה רשמה עליה מתונה של 1.1% במסירותיה: 10,256 מכוניות במחצית הראשונה של השנה לעומת 10,152 מכוניות בתקופה המקבילה ב2014. במיצובישי הנמצאת במקום החמישי נרשמה עליה ניכרת של 28%, מ-7,131 מכוניות אשתקד ל-9,184 מכוניות השנה. בטבלה בולטים שני מותגים נוספים שבמסירותיהם נרשמו עליות חריגות: סיאט הספרדית, שמסירותיה זינקו ב60% והביאו אותה למקום התשיעי בטבלת המסירות עם 5,179 רכבים - וסובארו היפאנית שנמצאת במקום ה11 בטבלת המסירות עם 4,315 מסירות לאחר שרשמה זינוק חסר תקדים של 80% במסירותיה הודות לשילוב של שער מטבע נוח ודגמי נישה כגון ה-VX.

ירידות חדות בפורד ושברולט

לצד יבואני הרכב שרשמו זינוק במכירות, ניכר כי מספר יבואני רכב בלתי מבוטל חווה השנה פגיעה קשה במסירות הרכב הודות למגוון נסיבות. כך, מכירותיה של פורד צנחו ל-1,188 מכוניות חדשות בלבד, ירידה קשה של כ-80% ביחס לנתוני אשתקד. הסיבה העיקרית לירידה במכירות היא היעדרה של פורד פוקוס חדשה מהיצע הדגמים של היבואנית. לצד פורד, גם שברולט רשמה ירידה ניכרת של 40.8% במסירותיה: מ-7,063 מכוניות במהלך ששת חודשיה הראשונים של 2014 ל-4,178 מכוניות חדשות השנה.

היוקרה העממית מזנקת, האקזוטיקה משתרכת

גם בשוק רכבי היוקרה ניכרת עליה במכירות, בעיקר בקרב המותגים הגרמניים: באאודי נמסרו השנה 2,204 מכוניות חדשות. מדובר בעליה של 20.4% ביחס לשנת 2014. אז נמכרו 1,831 מכוניות. עליה גדולה יותר בשיעור המסירות נרשמה במרצדס - שמסרה 1,716 מכוניות חדשות - עליה של 40% ביחס ל1,226 מכוניות שנמסרו בשנת 2014. ואילו בב.מ.וו נרשמה עליה של 67.6% - עם 1,604 מכוניות שנמסרו השנה ביחס ל957 מכוניות שנמסרו במחצית הראשונה של שנת 2014. גם יבואני רכבי יוקרה שאינם גרמניים רשמו ברובם עליות נאות במסירותיהם. אינפיניטי היפאנית רשמה את העליה הניכרת ביותר- 278.5% במסירותיה. בשנה שעברה נמסרו בארץ רק 65 מכוניות אינפיניטי ואילו השנה זינק הנתון ל246. בלקסוס נרשמה עליה של 33% במסירות: מ625 מכוניות ל831 . יצוין כי חלק ניכר מן העליה במכירות מכוניות היוקרה נובעת מהצגתם של דגמי מכוניות עממיים, החל בב.מ.וו סדרה 1 וכלה במרצדס A קלאס ואאודי A3. מותגי היוקרה הגרמנים, קדילאק וקרייזלר רשמו ירידות מתונות במסירותיהם. לעומת העליה במכירות במותגי היוקרה הגרמנים והיפאניים, במכוניות העל האקזוטיות ניכרת ירידה בביקושים: כך, מזראטי מסרה במחצית הראשונה של השנה שש מכוניות בלבד, לעומת שבע בלבד במחצית הראשונה של אשתקד. פורשה מסרה 29 מכוניות לעומת 31 אשתקד ויגואר מסרה 33 מכוניות, ביחס ל-38 אשתקד.

הישראלים אוהבים טויוטה

ניתוח התוצאות עולה כי הדגם הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של שנת 2015 הוא טויוטה קורולה. בפועל, בישראל נמכרו במשך חצי השנה האחרונה 7,302 קורולות חדשות. במקום השני ברשימה נמצאת קיה פיקנטו, עם 6,736 מסירות ואילו במקום השלישי נמצאת קיה ספורטאז' עם 5,699 מסירות. לדברי גורמים בענף הרכב, המגמה הנוכחית המצביעה על עליה במכירות מצביעה על אפשרות ששוק הרכב הישראלי יעבור את רף 250 אלף המכוניות בשנת 2015. עם זאת, בענף מדגישים כי על מנת לשמר את מומנטום המכירות יידרשו יבואני הרכב למבצעי הנחות והטבות בהיקף נרחב.