שנה לצוק איתן

המפקדים משחזרים את הקרב הקשה בבית חאנון

שנה אחרי צוק איתן, מפקדי גדוד שחם, חוזרים לקרב הקשה בבית חאנון, בו נהרגו שני חיילי צה"ל ונפצעו רבים. אתר ynet, חושף את הקלטות הקשר ואת התיעוד מהשטח (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
אסמן, פסטרנק והרטמן, משחזרים את הקרב (צילום: ירון שרון YNET)

שנה לצוק איתן: אחד הקרבות הקשים במהלך המבצע הקרקעי ברצועת עזה, היה הקרב ב"בית חאנון", במהלכו נהרגו שני חיילי צה"ל ורבים נפצעו. כעת נחשפות ב-ynet, ההקלטות הקשר מזירת הקרב ושיחזור הלוחמים.

בקרב נלחם כח חי"ר שכלל 16 חיילים, של גדוד שחם של הנח"ל, ובהם גם שני כלבנים מיחידת עוקץ וחולית ההנדסה. בשעות הלילה של ה-25 ביולי 2014, הכח בפיקודו של רב סרן גלעד פסטרנק, נערך ללחימה בשטח בנוי, זאת מבלי לדעת שבחמאס נערכים בכח גדול במיוחד.

הכוחות הגיעו לשטח, ולפתע הפתיע אותם טיל נ"ט שנורה לעברם, סמ"ר גל בסון נהרג במקום וחיילים רבים נפצעו. פסטרנק קורא בקשר: "אירוע של היתקלות, אירוע רב-נפגעים, מחלצים את הפצועים אחורה עם טנקים. חייב מסוק".

שנה אחרי, פסטרנק משחזר את הרגעים הדרמטיים: "ההתקפה של חמאס מתחילה עם טיל נ"ט. אני עף עם כל הכוח, קם ומתחתיי רואה הרבה פצועים, חיילים צועקים, אבל אני מבין שהם לא יכולים לקום. מתחיל ירי, וזורקים עלינו רימונים".

בנקודה הזאת, חמאס בכח גדול בהרבה מחיילי צה"ל, מגביר את קצב האש שלו, במטרה לנסות ולחטוף חייל. "אני אומר להרטמן - תפוס את כל הפצועים ודלגו לאחור, ותארגן את כל הפלוגה מחדש ללחימה", מוסיף פסטרנק.

הרטמן, הלא הוא הסגן של פסטרנק, סמ"פ יניב הרטמן, שומע את הפיצוץ וחובר לכח המותקף יחד עם הקשר שלו, סמ"ר אבי גרינצוויג. גרינצוויג מפנה פצוע אחד, וחוזר לשטח האש בכדי לפנות פצוע נוסף, אלא שאז כדור פוגע בצווארו והוא נהרג במקום.

הכוחות בשטח (צילום: דובר צה"ל)

המג"ד שרון אסמן משבח: "אבי במעשיו הפגין את ערך הרעות במקום הנעלה ביותר. לפנות את הפצוע הראשון - אולי זה אינסטינקט. בשביל לפנות את הפצוע השני צריך אומץ לב רציני. הוא לא חשב על עצמו, ולצערנו שילם בחייו".

האש לא מפסיקה לרגע. פסטרנק נפצע וקורס, לא לפני שהוא מעביר את הפיקוד להרטמן, שמפקד על הזירה הרותחת. בינתיים המג"ד, שנמצא כ-400 מטר מקו האש, שומע את הקולות, אך לא מצליח ליצור קשר עם הכח, מאחר והקשר גרינצוויג נהרג, והוא מחליט להתקדם עם כח מצומצם. לדברי המג"ד הם חיסלו 15 מחבלי חמאס.

הקרב הזה, שזכה לכינוי "17 דקות בבית חאנון", זיכה את הלוחמים וגם את הגדוד בכמה וכמה צלש"ים.

"הם היו בעדיפות בהתחלה. אבל הבאנו בשורה התחתונה לכך שהם הפסידו ואנחנו ניצחנו", מסכם המג"ד אסמן את קרב הגבורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר