"ראש הממשלה לא יכול לכהן כשר"

בג"ץ: "אולי ליצמן ישמע את רוח השופטים ויסכים להיות שר"

בג"ץ דן בעתירה נגד כהונת יעקב ליצמן כסגן שר הבריאות, והשופטים הבהירו כי ראש הממשלה לא יכול לכהן באופן קבוע כשר וכי עדיף שליצמן ימונה לשר. האם ימונו גם שרי חוץ ותקשורת? (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל / Flash90)

סגן או שר: בית המשפט העליון דן הבוקר (שלישי), בעתירת 'יש עתיד' נגד ח"כ יעקב ליצמן, בבקשה לחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את ליצמן לשר הבריאות ולא סגן שר.

בהרכב המורחב שכלל חמישה שופטים, ישבו: הנשיאה מרים נאור, אליקים רובנשטיין, חנן מלצר, סלים ג'ובראן וניל הנדל

במהלך הדיון היה ניתן להבין כי רוח השופטים היא שליצמן צריך להתמנות לשר וכי המצב הקיים לא יכול להימשך. לדבריהם, נתניהו לא יכול להתמנות לשר קבוע במקביל לתפקידו כראש ממשלת ישראל.

במהלך הדיון פנה השופט אליקים רובנשטיין ואמר: "כדי לייתר את העתירה, אולי הרב יעקב ליצמן ישמע את הרוח וניתן לקדם אותו בתפקיד, ואפילו לא צריך את מועצת גדולי התורה, אבל זה הבעיה שלו, אנחנו לא נקבע אג'נדה למועצת גדולי התורה, ויודיע שהוא מסכים להיות שר ואז יבוא לבריאות גואל"

בנוסף, התבטאו השופטים ואמרו כי ראש הממשלה לא יכול לכהן כשר אלא אם שר נבצר מתפקידו, מה שיכול לעורר דרמה בממשלה, וזה בשל כך שנתניהו מכהן כשר במספר משרדים כשבמרכזים: החוץ, התקשורת והבריאות. כעת ב'יש עתיד' מתכוונים לתקן את העתירה ויבקשו למנות שרים בכל המשרדים שנתניהו מכהן בהם.

השופט חנן מלצר אמר: "בחוק יסוד הממשלה הקודם היה סעיף שאמר שראש הממשלה יכול להיות גם ממונה על משרד וגם להיות שר, בחוק יסוד הממשלה הזה הורידו את הסעיף הזה - קרי הוא לא יכול להיות בכלל בצד תפקידו כראש ממשלה לשמש כשר, כל המתווה פסול.

"בחוק יסוד הממשלה הקיים יכולתם לשנות את זה, עשיתם שינויים, הממשלה הכנסת, ערב כינון הממשלה הזו והשינוי הזה לא נעשה. לכן ראש הממשלה לא יכול להיות גם שר".

בסיום הדיון, השופטים נתנו הארכה בכדי שיהיה אפשר לתקן את העתירה. לדברי גורמים משפטיים שנכחו בדיון, נראה כי השופטים לא יסכימו לפשרה מהסוג שנתניהו הציע, שהוא יהיה השר עם הסמכויות וליצמן ישמש כסגן שר בלבד, אלא יבקשו שליצמן יכהן כשר בפועל.

עם כניסת ליצמן לתפקיד, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לעתירה של 'יש עתיד' ואמר: "אני מודע שיש לזה היבטים מסוימים משפטיים ולכן אם בג"ץ יחליט שיש צורך שאתה תכהן כשר, אני חושב שראוי שנעשה את השינוי, נכבד את החלטת בג"ץ".

בראיון ל"כיכר השבת", בחודש שעבר, התייחס ליצמן לעתירת 'יש עתיד' ואמר: "אני לא יודע, יכול להיות שהם רוצים שאני ירוויח יותר כסף, משכורת, 1500 שקל, לא ענייני, בג"ץ יחליט ונביא את זה לרבנים".

יצוין כי אם אכן ליצמן ימונה לשר, הרי שלא מדובר בפעם הראשונה שחסיד גור ממונה לשר. בשנות החמישים כיהן יצחק (איצ'ה) מאיר לוין כשר הסעד (הרווחה). לוין היה איש 'אגודת ישראל' וחסיד גור, אולם בדרך כלל נמנעו אנשי יהדות התורה לקבל את תפקיד שר והדבר יובא לדיון במועצת גדולי התורה.

מלשכתו של ליצמן נמסר בתגובה: "סגן השר ליצמן ילמד את דברי השופטים וישיב לשאלות שהופנו אליו, בתוך 5 ימים, כפי שנקבע. לאחר מכן, ימתין להכרעת בג"צ בנושא". מה שמלמד שליצמן לא מתכוון לקבל את הצעת השופטים לקבל על עצמו לכהן כשר אלא ימתין להכרעה מחייבת שלהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר