השיחה המזעזעת נחשפת

נציג נתניהו למשפחת הנעדר: "תעשו קונצים? רה"מ יחטוף?"

ערוץ 10 חושף הקלטה של אל"מ ליאור לוטן, נציג רה"מ, בשיחה עם משפחת הנעדר אברה מנגיסטו במהלכה איים על קרובי הנעדר. "אתם רוצים לעשות קונצים? ראש הממשלה רק יחטוף?" (האזינו)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(וידאו: באדיבות "ערוץ 10", תמונות: פלאש 90 ועופר עמרם - ynet)

"ערוץ 10" חושף הערב (חמישי) כי אלוף משנה (מיל') ליאור לוטן, נציג ראש הממשלה בנימין נתניהו לענייני שבויים, נפגש אמש עם בני משפחת מנגיסטו ואיים שלא יעשו רעש תקשורתי. על פי הדיווח, אמש בשעת ערב, שעות ספורות לפני שהוסר צו איסור הפרסום בפרשה, שיגרה הממשלה נציג רשמי לבית משפחתו של אברהם מנגיסטו. כתבת חדשות 10, תקווה ממו, נכחה בפגישה וחשפה את תוכנה. התיעוד המלא ישודר במוצ"ש במגזין עם אושרת קוטלר בערוץ 10.

"אני נציגו של ראש הממשלה לנושא נעדרים. באתי בשביל לעדכן" אומר לוטן לבני המשפחה. "המידע החזק שלנו הוא מהיומיים הראשונים - אנחנו יודעים שהוא נתפס על ידי ארגוני ביטחון של חמאס ומאז אין לנו אות חיים ואין לנו קשר ישיר עם מקומו".

לוטן ביקש מהמשפחה שלא לתעד את הפגישה ואמר בטון מתנשא: "אני אדם מבוגר ממך, תן לי לסיים ושתהיה פה אווירה נעימה. אם אתם הולכים לנהל פרוטוקולים... תחליטו מה אתם רוצים - לעבוד ביחד או לעשות הצגות וקונצים וכשתחליטו אני אקבל כל דבר בכבוד".

לוטן מתייחס לכך שארגון הטרור חמאס מכחיש שמנגיסטו נמצא בידי הארגון: "זה דבר חדש, זה שונה. כל פעם שהיה לו מישהו ביד הוא שם אותו ואמר לו 'זה מה שאני רוצה'. זה היה עם גלעד שליט, זה היה במקרים אחרים. העובדה שהוא מכחיש את זה גורמת לנו במשך כל כך הרבה זמן... ופנינו אליו בהרבה דרכים והפעלנו מנופים. כשאנשים קרובי משפחה של מנהלים בחמאס, בכירים כשרצו להיכנס לישראל לטיפול רפואי בישראל אמרנו להם: 'לא, תביאו לנו מידע על אברה', וזה לא עבד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "רק אל תאבדו תקווה" (Alex Kolomoisky/POOL)

לוטן תיאר בפני בני המשפחה את מה שרואים בתיעוד מצלמות צה"ל מהאירוע בו מנגיסטו חצה את הגדר לעזה: "אתה רואה בסרט שיש חומה עם גדר מעליה ואברה מגיע ומנסה לעבור מימין ומשמאל ומימין ומשמאל. בזמן הזה כבר קראו לכוח צבאי שיגיע למרחב. בסוף הוא מוצא נקודה, מטפס והוא מטפס על הקונצרטינה, לוקח לו 5 דקות, שם את התיק למטה.

"בינתיים מגיעים חיילים וצועקים לו ואפילו יורים באוויר אבל אין להם הוראה להרוג מי שמנסה לצאת מישראל לעזה. גם לא נראה להם שזה מקרה ביטחוני כיוון שהתיק נשאר בצד שלנו, הביאו חבלן משטרה. החבלן עם רובוט ירה בתיק ורק אחרי זה כשראו שאין בו חומר נפץ, ראו ספר תורה, ראו את השם של אברה, ראו שהוא יהודי, הבינו שיש פה יהודי שעבר את הגבול".

בשלב זה ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח בטלפון עם בני המשפחה: "ראש הממשלה, שומעים אותך כאן, האם והאב והמשפחה, האבא רוצה לשאול אותך שאלה. הוא שואל אדוני שהוא פנה באמצעות מכתב הרבה פעמים מזה 8 חודשים, לא הזמנת אותו, לא דיברת איתו. הבן שלי זה הבן שלך, סה"כ הוא אזרח של מדינת ישראל".

נתניהו השיב: "עכשיו לצערנו זה התפרסם, זה יקל על החמאס לעלות את המחיר ואין לנו עניין בנסיבות שונות שחשבנו שאולי להביא לשחרור יותר מוקדם בלי הפרסום אבל זה לא אומר שאני לא מעורב בכל פרט ופרט. רק אל תאבדו תקווה". בני המשפחה השיבו: "אנחנו לא נאבד תקווה. אנחנו סומכים עליך שתעשה הכל בשביל להחזיר אותו".

אז עובר לוטן, נציג ראש הממשלה, לאיומים: "אתם יכולים להבין, כן, שהיכולת שלנו להשפיע אחרי השיחה הזאת יותר נמוכה. אתם כמוני תהיו אחראים למעשים שלכם. אנחנו לא חיים בעולם חלומות שאבא אומר לראש ממשלה 'נתתי כמה מכתבים ולא קיבלתי תשובה'. רגע, רגע, רגע, תן לי להסביר, תן לי להסביר את החיים המורכבים, בסדר? לא את החיים בסרט.

משפחת מנגיסטו וכלי התקשורת, היום (Miriam Alster/Flash90)

"יש לכם שתי אפשרויות: אפשרות אחת להפנות את האצע לחמאס ולהגיד 'אתה מחזיק באברה, אתה אחראי לגורלו, תחזיר לנו אותו ואנחנו רוצים לדעת שהוא חי'. זה אפשרות אחת. יש לכם אפשרות שנייה - להחזיר את האצבע מהחמאס לירושלים ולהגיד 'אתם לא בסדר, נתתם לו לעבור, לא החזרת לנו מכתבים', אתם תבחרו.

"אני יש לי עמדה בזה - מה יעזור לישראל, מה יעזור לאברה ומה יעזור לחמאס, אבל תבחרו אתם ותהיו אחראים לתוצאות. אני אגיד לכם את זה בצורה הכי קשוחה שיש: מי שיעמיס על אברה את הסיפור בין העדה האתיופית למדינת ישראל השאיר אותו עוד שנה בעזה, מי שיעמיס על אברה את הסיפור שלו, מה הוא כועס, מה הוא מתוסכל, מה, מה קשה לו השאיר את אברה עוד שנה בעזה".

היילו, אביו של אברהם, משיב ללוטן: "מדינת ישראל, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, הוא יילך לחמאס, לממשלת חמאס?". לוטן השיב: "אני מתלבט אם לענות כי מה שקרה פה עם ראש הממשלה זה חמור מאוד. כל כך חמור שאין לי איך לתאר אותו... ואז הדבר היחיד שראש הממשלה שומע זה שלא החזירו לו את המכתבים? אני לא יודע אם אני רוצה לענות לכם את התשובות, תלכו למי שאתם רוצים. גם ראש הממשלה הרי בן אדם, מה אתה חושב שהוא יחטוף, יחטוף, יחטוף וזה הדבר הכי חשוב לו בעולם?".

יאלו מנגיסטו, אחד מאחיו של אברהם, אמר: "אנחנו מכבדים אותך, תכבד אותנו ותדבר ברוגע". לוטן השיב: "אם לא נהיה ביחד, אנחנו נעשה טעויות והחמאס על טעות יקח ויתרגם אותה לעוד שנה או לעוד מחיר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר