רעייתו של ליאור לוטן: "עשו בו לינץ'"

שלומית לוטן, רעייתו של נציג רה"מ לענייני נעדרים ושבויים ליאור לוטן, תקפה את התקשורת בעקבות פרסום ההקלטה בה נשמע בעלה תוקף את משפחת מנגיסטו: "עוש בו לינץ'. הוא לא גזען" (בארץ)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
ליאור לוטן (צילום: עפר עמרם - ynet)

שלומית לוטן, רעייתו של נציג ראש הממשלה לענייני נעדרים ושבויים ליאור לוטן, תוקפת את כלי התקשורת על "הלינץ'" לדבריה שעשו לבעלה ביממה האחרונה, עם חשיפת ההקלטה אמש ב"חדשות 10" בה נשמע בעלה תוקף את בני משפחת מנגיסטו, שבנה אברה חצה את הגדר לעזה לפני כעשרה חודשים ומאז נעלמו עקבותיו.

לוטן פרסמה הבוקר (שישי) סטטוס חריף בפייסבוק בו תקפה את התקשורת והגנה על בעלה: "אפשר לפרש את מה ששידרו בהרבה דרכים, אבל פה בבית זה הרגיש לי ולרבים שמכירים את ליאור כמו לינץ'. מי שמכיר את ליאור יודע שהוא לא גזען וגם המשפחה יודעת את זה.

"נכון, הם שידרו פגישה אחת מתוך פגישות רבות שהוא קיים עם המשפחה, שהייתה במקרה הזה מאוד טעונה ושהרוחות בה התלהטו שלא לצורך, אבל זאת לא הייתה גזענות ולא היו שם איומים. הם שידרו רגע אחד של קשיחות, שעליו הוא התנצל בפני המשפחה".

לדבריה, "תפסו אותו ברגע של ריתחא והציגו אותו כחזות הכל. אנחנו יודעים את האמת ואת הסיפור המלא. וגם המשפחה של אברה יודעת את האמת. לא איימת, לא הזהרת, היית מפקד קשוח לרגע שמסביר מהם התנאים הנכונים להצלחת המשימה. הצגת את האמת שלך על המחיר של חשיפה, על מה שאתה קורא 'להדליק את האור'".

השיחה של לוטן עם משפחת מנגיסטו (באדיבות "ערוץ 10")

לוטן הוסיפה, "גם אימא שמוטרדת כשבנה יצא לפעולה בעזה בלילה לא יכולה לצפות שהמפקד ידליק את האור בלילה באמצע הפעולה, כי היא מודאגת לשלומו וזה מסכן את הבן שלה. אז הוא עונה לה בקשיחות. זה מציל את הבן ופוגע באימא. אתה קשוח לפעמים, זה טוב מול חמאס ופחות טוב מול המשפחות. מי שרוצה להחזיר את אברה בחיים יודע שאתה האדם הנכון לתפקיד".

"יצרת תפקיד שהיה קיים רק למען משפחות חיילים חטופים, אבל תבעת מהמערכת, בניגוד למה שנהוג ומקובל, לתת למשפחת מנגיסטו את אותו היחס ולהעניק להם כל סיוע שיצטרכו" כתבה לוטן. "ובכל זאת התעקשת על קשר קרוב עם המשפחות. ולאיזה יחס אתה זוכה? מי שיודע מעריך ומוקיר אותך. אנחנו בנוסף לכל זה גם אוהבים אותך, ממשיכים לתמוך בך ומקווים שהתקשורת, ששוב עושה לינץ' בלי להסס, תיקח אחריות ולכל הפחות תציג את העובדות הנכונות, בהקשר הנכון, ותמנע מלעשות עוול לאדם שכל חייו היו ויהיו מסורים למדינה".

לוטן התייחסה גם לפוליטקאים שתקפו את בעלה אמש: "ראוי שגם נבחרי ציבור שהחליטו להוקיע אותך אתמול בערב, ייקחו אחריות על כך שהגיבו בלהט לפני שטרחו לברר את כל העובדות, ולשאול את המשפחה אם אכן כך פני הדברים. נסלח להם על הלהט, כי כולנו אנושיים וטועים לפעמים. אולי היום אם הם יטרחו לדבר עם המשפחה של אברה ישמעו גרסה קצת שונה מערוץ 10. עוד לא מאוחר לעשות את הדבר הנכון. בכל מקרה, אנחנו איתך, תמיד, בכל".

לוטן הוסיפה, "כשבערוץ 10 הציגו אותו אתמול ברגע קשה שהוא מבין שהיה מיותר ולא לעניין, הוא מיד מתקשר ליאלו, אחיו של אברה, שאיתו היה בקשר קרוב כל השנה והתנצל. בניגוד למה שהוצג, זאת לא הייתה הפעם הראשונה שליאור נפגש עם בני המשפחה, זאת הייתה הפעם השביעית או השמינית שהוא נפגש איתם בשנה האחרונה. כמעט פעם בחודש נפגש איתם, תמיד נמצא שם עבורם בכל עת שרצו להיפגש או לשוחח בטלפון ולהשמיע את קולם וכאבם.

לדבריה, "הוא כאב את כאבם, נענה לכל בקשה ויזם צעדים שונים לרווחתם. בכתבה טענו שליאור לא רצה להראות להם את סרט הווידיאו של אברה חוצה את הגבול, אבל האמת היא שליאור לא רק שהראה להם את הווידיאו כבר לפני חודשים רבים, אלא שהוא גם ארגן להם סיור מיוחד במעבר הגבול היכן שאברה חצה והראה אותו שוב לאחת מבנות המשפחה כעבור כמה חודשים לבקשתה.

אברה מנגיסטו, נעלם בעזה (מתוך פייסבוק)

"כשהוא איבד את הסבלנות זה היה כי היו שם אנשים שלא היו חלק מהמשפחה. הם ביקשו שהוא יסביר הכל מההתחלה ולכן זה היה נשמע כאילו הוא מעדכן בפעם הראשונה, אבל זה כמובן לא נכון. כשליאור איבד את הסבלנות, זה הוצג בערוץ 10 כגילוי של גזענות ואטימות של אדם שנפגש בפעם הראשונה עם משפחה וטורח רק להגן על הבוס שלו. אין דבר רחוק יותר מהאמת מזה".

לוטן הוסיפה וציינה כי "הוא החליט שהוא לא רוצה לקבל שכר. כששאלתי אותו למה, הוא אמר לי שעל עבודת קודש לא משלמים, פשוט מודים על האפשרות להציל חיים. מי שמכיר את ליאור יודע שזה צרוב לו בנשמה, זה מי שהוא".

ליאור לוטן עצמו כבר התנצל בפני המשפחה על הדברים: "התנצלתי בפניהם על תוכן וסגנון חלק מהדברים שנאמרו במהלך שיחה ארוכה. הקשר הטוב שגיבשנו במהלך החודשים שחלפו יימשך בעבודה משותפת עד להשבת אברה לביתו. אמשיך לפעול בהתנדבות למען החזרת חיילינו ואזרחינו השבויים והנעדרים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכבר קבע להיפגש עם המשפחה, אמר כי "טוב שליאור דיבר עם בני המשפחה והתנצל בפניהם. ליאור פועל יומם וליל בהתנדבות כדי להחזיר את חיילינו ואזרחינו הנעדרים. אלו דברים שלא היו צריכים להיאמר".

כזכור, בתיעוד ששודר אמש בערוץ 10 נשמע לוטן מנסה לשכנע את בני המשפחה לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך. "מי שיעמיס על אברה את הסיפור שבין העדה האתיופית למדינת ישראל, ישאיר אותו עוד שנה בעזה". כשהאח יאלו ניסה להתערב לוטן השתיק אותו: "אל תיכנס לי לדברים בבקשה, אני אדם מבוגר ממך. תן לי לסיים ושתהיה פה אווירה נעימה. אם אתם הולכים לנהל פרוטוקולים. תחליטו מה אתם רוצים - לעבוד ביחד או לעשות הצגות וקונצים וכשתחליטו אני אקבל כל דבר בכבוד".

לאחר שיחה טלפונית עם ראש הממשלה, בה מחו בני המשפחה על כך שנתניהו לא השיב למכתבים ששלחו לו, נזף לוטן בנוכחים: "אתם יכולים להבין, כן, שהיכולת שלנו להשפיע אחרי השיחה הזאת יותר נמוכה. אתם כמוני תהיו אחראים למעשים שלכם. אנחנו לא חיים בעולם חלומות שאבא אומר לראש ממשלה 'נתתי כמה מכתבים ולא קיבלתי תשובה'. אני יותר חלש אצל ראש הממשלה, בסדר? רגע, רגע, רגע, תן לי להסביר, תן לי להסביר את החיים המורכבים, בסדר? לא את החיים בסרט".

בנוסף לרעייתו של לוטן, גם השר נפתלי בנט וגם ח"כ עפר שלח יצאו להגנתו. "ליאור לוטן הוא חבר שלי", כתב שלח בדף הפייסבוק שלו. "מזמן, מהחיים, הכי רחוק מפוליטיקה, כי אין רחוק מפוליטיקה ממנו. הוא איש אמיץ, חכם, תם וישר, ואינו זקוק להגנתי מפני מי שכבר יש להם תובנות מפליגות על אופיו, בלי שפגשו אותו מימיהם. כל מי שפגש בו יודע על מה אני מדבר".

נפתלי בנט. יצא להגנתו של לוטן (Yonatan Sindel/Flash90)

"האיש האחראי על המו"מ אינו יכול להיות גם איש הקשר למשפחות. פניו של הנושא ונותן הן אל האויב, ועליו להיות אכזר וממוקד כמוהו. הוא צריך להיות מנותק מהעול הרגשי הכבד של מי שרואה את פני האם והאב, שהנעדר הוא כל עולמם. בישראל, איש אחד עושה את כל זה, כמעט ללא מטה. זה לא התחיל בליאור לוטן, והביא לסצנות דומות מאוד לזו שאליהן נחשפנו אתמול - רק שאלה לא נחשפו".

שלח הוסיף, "אין לי טענות לאיש בעניין ההקלטה והפרסום, כל אחד עושה את עבודתו. אבל שיהיה ברור מהן ההשלכות: נציגים רשמיים לא יוכלו עוד לעשות את מה שאנחנו תובעים מהם בצדק לעשות, ולומר למשפחות את האמת כפי שהם רואים אותה, ברגישות אך ללא כחל ושרק. מי שמדבר בהנחה שמקליטים אותו מדבר לפרוטוקול, ובענייני נפשות אין גרוע מזה".

השר בנט כתב: "להפסיק את הציד. כולנו טועים. כל הזמן. האופנה החדשה שנהייתה במדינת ישראל שבה עוברים מאדם אחד לשני ומשסים בו את הזאבים התקשורתיים – חייבת להיפסק. ליאור טעה והתנצל - וזה קורה. כוונתו הייתה טובה: לצמצם חשיפה תקשורתית אשר מעלה מייד את מחיר דרישות החמאס. הלינץ' הציבורי הוא לא טעות. הוא מכוון, והוא חייב להיפסק כאן ועכשיו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר