המצלמות תיעדו: המנהלים חיבלו במנעולי החיידר החסידי?

הסכסוך הקשה בין המנהלים הוותיקים של חיידר חסידי בבית שמש והוועד שהשתלט עליו, הוביל להתקנת מצלמות במוסד בהן תועדו לכאורה המנהלים לשעבר כשהם מחבלים במנעולי החיידר. "יש גם טרור טלפוני נגד מלמדים" מספר הורה לתלמידים במוסד. למה פרץ הסכסוך? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ניסיונות החבלה במנעולים (מתוך מצלמות האבטחה שהותקנו לאחרונה במוסד)

סערה במוסד חינוכי של חסידות "תולדות אברהם יצחק" בבית שמש: בתקופה האחרונה חובלו מנעולי תלמוד התורה החסידי כמה וכמה פעמים. בתחילה חשבו בהנהלה הנוכחית של המוסד כי מדובר במעשה קונדס של צעירים שובבים, אולם מצלמות שהותקנו מול פתח המוסד תיעדו שני מבוגרים בעלי לבוש חרדי המגיעים למקום ומחבלים במנעולים. גורמים בבית הספר טוענים כי מדובר במנהלים לשעבר של המוסד עליו השתלט ועד בשם "שכר בעיתו".

גורמים בת"ת מספרים כי בתחילה הוחלט להבליג ולנסות לפתור את הנושא בדרכים שקטות, "אך לא עברו מספר ימים וביום שלישי האחרון, כשאחרון המנהלים פנה לנעול את דלת תלמוד התורה, הוא גילה שוב כי המנעולים עברו חבלה" טוענים בחיידר. לדבריהם, בתיעוד נצפה אחד המנהלים לשעבר כשהוא מנסה לשחק במנעול באמצע יום הלימודים כשלצדו ילדים מתלמוד התורה.

האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק. סכסוך קשה במוסד החסידות בבית שמש (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

קצת סדר: איך התחיל הסכסוך בחיידר החסידי?

הורה לתלמידים בתלמוד התורה מגולל בשיחה עם "כיכר השבת" את מהלך הדברים להבנתו: "המנהלים המדוברים החלו לנהל את המוסד לפני כחמש שנים, אז הייתה תקופה בעייתית במוסדות תולדות אברהם יצחק ואנשים מתוך החסידות נטלו על עצמם את עול המוסדות על כל המשתמע".

"בירושלים הוקם אז 'קרן מלמדים' שעשה מהפכה והצליח לייצב את המוסדות בירושלים למצב שלא היה כמותו בחסידות. אך בבית שמש המצב היה שונה" הוא טוען. "המצב שנוצר היה בלתי נסבל, במשך 5 שנים חולקו משכורות אחת ל-3 חודשים בצ'קים ל-3 חודשים קדימה. כשהמלמדים היו מתאגדים ודורשים לקבל את כספם, היו זורקים להם כמה מאות שקלים".

לטענתו, "תלמוד התורה הגיע למצב בו לא יכולתי לדעת מי ילמד את בני בשנה הבאה מחשש שאולי אותו מלמד יעזוב למשרה אחרת, כי באופן כללי המלמדים חיפשו לעזוב את התלמוד תורה. מאידך, בבית שמש אין הרבה היצע למשרות כאלו, והמנהלים ידעו לנצל זאת". הוא מספר כי "לפני חצי שנה נקעה נפשם של המלמדים שהנהלת הת"ת חייבת להם כ-15 משכורות, והם החליטו לעזוב יחד את תלמוד התורה עד לשינוי הדברים או כדי למצוא משרה במקום אחר".

הורי התלמידים שקיימו פגישה בעקבות הדברים, החליטו להקים הנהלה חדשה לחיידר בשם 'ועד שכר בעיתו'. ההנהלה החדשה לקחה על עצמה את הוצאות המוסד תוך שימת דגש על תשלום בזמן למלמדים. המטרה המוצהרת הייתה כדי לא להביא לפירוק תלמוד התורה של החסידות. שבוע אחרי הודעת המלמדים על התפטרותם, שילם הוועד את המשכורות למלמדים והת"ת נפתח מחדש.

פשקוויל ההתנצלות שהונח בבית המדרש של החסידות

לטענתו של ההורה, "המנהלים הקודמים חשבו שהוועד ישקם את הת"ת וימשוך את ידיו מהנהלת הת"ת לאחר מכן, אבל נוכחו לראות כי ניהול החיידר עבר מידיהם לאנשי הוועד והוראות הקבע של הורי התלמידים כמו גם התרומות הקבועות הופנו לחשבון הוועד".

בעקבות כך, הוא מספר, נפתחה מלחמה של ממש מצדם של המנהלים הוותיקים שבעצם זיהו השתלטות על המוסד שניהלו במשך שנים: "זה החל בהחרמת הציוד המשרדי שכלל בתוכו את רישומי הת"ת וחשבונותיו, ולאחרונה אף לפגוע פיזית במבנה הת"ת, יש גם טרור טלפוני נגד חברי הוועד". ההורה מבקש לציין לסיום כי "הגאון רבי שמואל ברנדסטופר תומך בוועד שהשתלט על המוסד, ואף יזם מסע גיוס כספים עבורו לאחרונה".

פשקוויל בשכונה: "עברנו מסע איומים"

בפשקוויל שהופץ השבוע (חמישי) סמוך לבית הספר ומתוכנו ניתן להבין כי נכתב לכאורה על ידי המנהלים לשעבר, נטען כי הם עברו "מסע הפחדות" ולכן נסגר תלמוד התורה למשך שבוע בתקופת ניהולם את המוסד: "הרינו בזאת להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, אודות המכשלה שיצאה מתחת ידינו, בכך שסגרנו על בריח ומסגר את בית תלמוד התורה וחיללנו בכך את שם שמים, שתורתינו הקדושה נתבטלה מפיהם של תינוקות של בית רבן כשבוע ימים ומי יודע כמה דבר זה עושה רושם למעלה ועלול להיות למכשלה הן לילדים והן להוריהם שיחיו והן לכלל הציבור ה"י.

המנהלים לצד הדלת שמנעוליה חובלו (מתוך מצלמות האבטחה שהותקנו לאחרונה במוסד)

לאחר "בקשת סליחה", נכתב בהמשך הפשקוויל: "בזאת מגלים אנו את דעתנו שלא מיוזמתינו היתה סגירה זאת אלא נאלצנו עקב איומים ומסע הפחדות, לקבל את דעתם של המאיימים ונכשלנו בכך על הצו האלוקי 'לא תגורו מפני איש' וההוכחה הברורה לכך: שכמה מחשובי במלמדים שיחיו הבגינו את גודל האחריות הרובצת עליהם, והלכו תלמידיהם לבתי מדרשות אחרים ללמוד איתם. אך שומו שמים שגם זאת לא היתה לרוח אותם האנשים המאיימים וניסו גם זאת להכשיל".

"אף כשעשו קייטנה לילדים שלא יתבטלו מתלמודם ולא יתהלכון בטלים מתורתם כאבני קודש המשתפכים בראש כל חוצות ברחובות הנהר" נכתב בהמשך הפשקוויל, "עמדו אותם המאיימים בשערי הת"ת וחסמו את כניסת הילדים לקייטנה ועל זה דוה לבנו, והלוואי ויתן השי"ת בינה בלב תועים לחזור בתשובה שלימה על כשלונם הגדול".

המנהלים שתועדו כביכול מחבלים במנעולים מסרו כי הם המנהלים האמיתיים של המוסד וכי הם לא רואים צורך "להגיב ברחוב לעניינים פנימיים של תוך החסידות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר