אאא

יו"ר ועדת הכספים משה גפני דחה היום (ג') את ההצבעה בנושא ביטול הפטור ממע"מ על מספר סוגי רכבים. מדובר ברכבים שלטענת רשות המסים אינם משמשים רק לצורך עבודה, אלא בעיקר לשימוש פרטי. בין היתר, מדובר ברכבי ארבע על ארבע בעלי "קבינה וחצי", שאמורים לשמש בעיקר לחקלאות ונשיאת מטען, טרקטורונים וקטנועים בינוניים.

לדברי גדי אבירם, נציג יבואני הרכב הדו גלגלי באיגוד לשכות המסחר, "דווקא עכשיו כשבגוש דן נערכים לעבודות תשתית רחבות היקף לצורך הקמת הרכבת הקלה, מתבקש שלא יירעו את מצב המיסוי על רכבים דו-גלגליים. להיפך, בתקופה הזו נדרש להקל ולעודד את השימוש בהם כמה שיותר. הקטנועים משמשים בעיקר לנסיעות עירוניות, רבים מהם משמשים לצרכים עסקיים בשעות העבודה ובתוככי הערים. חלק גדול מהרוכשים של הקטנועים הם גם בעלי רכבים רגילים ומייחדים את השימוש בקטנועים לצרכי עבודה או העסק".

אבירם טען בדיון, כי רשות המסים לא בדקה מספיק והגיעה למסקנה שעיקר השימושים פרטיים.

לדברי ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, המייצגת את העצמאים ובעלי העסקים הקטנים, "לשכת יועצי המס התנגדה בוועדת הכספים לשינוי התקנות שהיו פוגעות שלא לצורך בבעלי מקצועות ועסקים שרכבים מיוחדים מעל 3.5 טונות משמשים אותם לצורך עבודתם השוטפת ונדרשים להם לצורך הפקת הכנסתם. שינוי התקנות היה גורם להם נזק כספי משמעותי, דווקא בתקופה שבה אנו מחויבים לסייע לעסקים הקטנים, ולא להעמיד בפניהם חסמים נוספים".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מנכ"ל התאחדות האיכרים, דוידי היימן, אומר כי שיעור גבוה של חקלאים עדיין משתמשם בטרקטורונים לצרכי עבודה וגם בטנדרים.

לדברי סמנכ"ל רשות המסים ערן יעקב, "קיבלנו החלטה נורמטיבית לפשט את עולם המס כדי למנוע את הוויכוחים עם העוסק, עם החקלאי וכד'. יש חלק שעשויים להיפגע, אך ההחלטה לוקחת בחשבון את מרבית הפעולות שנעשות בסוגי הרכבים המדוברים. עולם המס מתמודד עם לא מעט דילמות כמו בשווי שימוש ברכבים צמודים וכד' ותמיד יהיו מי שייפגעו. על רכבים מעל 4,500 ק"ג חזקה עליהם שהם רכבי עבודה. כאן אנחנו דנים ברכבים של פחות מ- 3.5 טונות ופעמים רבות מצאנו שהם משמשים לצרכים פרטיים".

עם תום הדיון, עקב אי ההסכמה בין נציגי רשות המסים לנציגי הארגונים השונים, קרא גפני לנציגי רשות המסים לחזור לוועדה עם תקנות חדשות לאחר השגת הסכמות.