רווחה לאברכים: ביטוח לאומי יוותר על קנסות ויאפשר פריסת תשלומים

יגאל ברזני, סמנכ"ל ביטוח גביה וחקירות בביטוח הלאומי, הודיע בדיון בוועדה לפניות הציבור כי הביטוח הלאומי יוותר על קנסות והצמדות לחייבים שלא ידעו על חובם ויאפשר פריסת תשלומים (חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: Yossi Zamir/Flash90)

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) דנה היום (שלישי) בפניות של אזרחים שמצאו את עצמם בחובות גדולים לביטוח הלאומי, זאת מבלי שכלל היו מודעים לחוב ובמשך שנים לא קיבלו דרישות תשלום. במהלך הדיון הודיע נציג הביטוח הלאומי כי הם מוכנים לוותר על קנסות והצמדות ויאפשרו פריסת תשלומים.

מדובר בבשורה של ממש לעשרות אלפי אברכים ותלמידי ישיבה שקיבלו לאחרונה דרישה לתשלום סכומים גבוהים בצירוף הצמדה וריבית. מדובר בציבור של כ-300 אלף אזרחים שלא עובדים ונדרשים לשלם 167 שקל בחודש, וסטודנטים ותלמידי ישיבה הנדרשים לשלם 124 שקל לחודש.

הפונים טענו כי אין להם שום מידע בנוגע למשלוח ההתראות ולביצוע העיקולים. לטענתם, הביטוח הלאומי לא מודיע לחייבים כי למרות שאינם מרוויחים פרוטה הם חייבים לשלם מס ביטוח לאומי. חוסר הידיעה ואי משלוח פנקסי תשלום מוביל לצבירת ריביות.

אחד הפונים אמר: "פתאום גיליתי שאני חייב לביטוח לאומי 13 אלף שקל על שמונה שנים אחורה. זהו סכום אסטרונומי מבחינתי. אם היו מודיעים לי מראש הבעיה הייתה נפתרת. אי אפשר לבוא ולגבות שמונה שנים אחורה על חוב שלא ידעתי בכלל שיש לי. אם הייתי מודע לכך יכולתי לדאוג שלא להגיע לחוב כזה, אבל אף אחד לא טרח ליידע אותי".

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ ישראל אייכלר (Miriam Alster/Flash90)

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר: "בעבר הרחוק חשבנו שהמוסד לביטוח לאומי מבטיח את הביטחון הסוציאלי של האזרחים אבל הוא הפך למס אגרסיבי שהשלטון גובה מהאזרחים. כשהאזרח זקוק לסיוע, הנשמה יוצאת עד שמקבלים את הזכאות המגיעה כחוק. המוסד לביטוח לאומי הפך לשלוחת מס של משרד האוצר. זה כבר מזמן לא מפעל חסד. בסעיפים מסוימים כמו קצבאות הילדים הוא הפך למצבור לאוצר. לא יכול להיות שאדם שאין לו הכנסה ישלם מס".

כאמור, נציג הביטוח הלאומי הודיע כי המוסד ייאפשר פריסת תשלומים ויוותר על קנסות והצמדות. יגאל ברזני, סמנכ"ל ביטוח גביה וחקירות בביטוח הלאומי, הסביר: "אברכים משלמים 124 שקל, מתוכם 103 שקל זה ביטוח בריאות. כלומר 21 שקלים לביטוח לאומי שמוקצים בעיקר לסיעוד, לנכות, לתאונות אישיות שלהם זכאים גם אברכים".

ברזני בישר לחברי הוועדה על שינוי משמעותי בתחום: "התחלנו במבצע ב-22 ליוני. מיד כשמשלמים את הקרן מתבטלים כל חובות הקנס וההצמדה. הגדלנו אפשרות ל-48 תשלומים. יש מגוון אפשרויות לתשלום, בהוראת קבע או בכרטיס אשראי מבלי לנצל את המסגרת על כל סכום החוב. במקרים מסוימים יכול מנהל הסניף לאשר פריסה רחבה אף יותר מ-48 תשלומים".

לדבריו, "מי שבוחר לקזז את סכום החוב מקצבאות הילדים המגיעים לו, יכול לבקש זאת בשליחת פקס לסניף המקומי ובקשתו תכובד. אין צורך להגיע כלל למוסד. כמו כן ניתן להיעזר במוקד הטלפוני שפעיל עד השעה 8:00 בערב, או בקבלת הקהל בסניפים המקומיים הפתוחים גם בשעות אחה"צ".

אייכלר סיכם את הדיון: "על ביטוח הלאומי להודיע בבירור, שיש מבצע תשלומים וביטול קנסות והצמדות, לכל אלה שנדרשו זה עתה לשלם חובות ישנים. מהיום והלאה חייב הביטוח לאומי לשלוח מכתבים לחייבי המס המינימלי, מן היום בו הם מחוייבים לשלם, בדיוק כמו לשכירים. שידע כל נישום על מה צריך לשלם, כמס בריאות וכביטוח תאונות וסיעוד. כל שנה יקבל כל נישום את יתרות חובו, כולל פנקס תשלומים. אל תבואו אחת לכמה שנים, להטיל חוב כבד על אנשים שאין להם הכנסה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר