הקבינט המדיני-ביטחוני דחה פה אחד את ההסכם עם איראן

הקבינט המדיני-ביטחוני דחה פה אחד את הסכם הגרעין האיראני וקבע כי ישראל אינה מחויבת לו. ג'ון קרי: "ישראל בטוחה יותר בזכות ההסכם". שר ההגנה האמריקני יגיע לישראל. כל העדכונים (מדיני)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הערב לאחר הדיון בקבינט (עמוס בן גרשום, לע"מ)

הקבינט המדיני-ביטחוני דחה הערב (שלישי) פה אחד את הסכם הגרעין עם איראן וקבע שישראל אינה מחוייבת לו. בסיום ישיבת הקבינט מסר נתניהו הצהרה לתקשורת. "אני מגיע לכאן מדיון בקבינט. הקבינט דחה פה אחד את הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, והוא קבע שישראל איננה מחויבת לו. אני גם שוחחתי הערב עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. הבעתי בפניו את שתי הדאגות הגדולות של ישראל מההסכם הזה, אחרי שבחנו אותו".

"אחת, ההסכם מאפשר לאיראן לפתח יכולות נרחבות שישמשו אותה להתחמש בנשק גרעיני בין אם בסיום תקופת ההסכם בעוד 10-15 שנים, ובין אם בהפרתו קודם לכן. ושתיים, ההסכם מזרים מאות מיליארדי דולרים למכונת הטרור והמלחמה של איראן, מלחמה שמופנית נגדנו וגם נגד אחרים באזור".

נתניהו הוסיף, "המעצמות המובילות בעולם הימרו על עתידנו המשותף בעסקה עם המממנת העיקרית והמפעילה העיקרית של הטרור העולמי. זוהי טעות היסטורית. הערכנו וצדקנו כשאמרנו שהרצון לחתום על ההסכם כנראה חזק יותר מכל דבר אחר, ולכן לא התחייבנו למנוע הסכם. כן התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני – וההתחייבות הזאת בעינה עומדת".

נתניהו התייחס לטענות שעלו על כך שההסכם נחת בעקבות יחסיו הרעועים עם הנשיא אובמה: "הטענה שנשמעת מגורמים פוליטיים כאילו ליחסים האישיים ביני לבין הנשיא אובמה הייתה השפעה על הסכם הגרעין היא טענה מופרכת. עוד לפני שנכנסתי לתפקידי כראש הממשלה הייתה כוונה בממשל האמריקני לנרמל את היחסים עם איראן. לאחר מכן פתחה ארה"ב במשא ומתן חשאי עם איראן שאחר כך הפך למו"מ גלוי. כמובן שהרצון לעשות את ההסכם הביא את התוצאה שהביא".

"מנגד בשני העשורים האחרונים, גם כשלא הייתי בתפקיד ראש הממשלה ואחר כך כשכיהנתי כראש הממשלה, עשיתי הכל, כל מה שביכולתי, כל מה שביכולתה של ישראל, כדי למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני. הפעילות הזאת חבקה הרבה תחומים, קודם כל הובלנו יחד עם גורמים אחרים את הפעלת הסנקציות ובהמשך הסנקציות הנשכניות נגד איראן".

עוד אמר נתניהו: "הצבתי באו"ם קו אדום להעשרה גבוהה של אורניום, ואיראן לא חצתה אותו עד לרגע זה. הנאום בקונגרס הציב את הבעיה של איראן ברמה בינלאומית וגם פנים-אמריקנית באופן כזה שהפך לדיון ודרש תשובות. וכמובן שאנחנו עושים מאמצים גם היום כדי להסביר שההסכם הזה פגום ושהוא מסכן את שלום העולם.

"הלחץ שהפעלנו והפעולות שעשינו במהלך השנים גרמו לכך שאיראן לא התחמשה בנשק גרעיני, ואני יכול לומר בביטחון רב, שאלמלא הפעולות של ישראל, כולל בממשלות בהובלתי, איראן כבר מזמן הייתה מתחמשת בנשק גרעיני. ולכן, כרגע, יש לנו משימה אחת - להבטיח שהיא לא תתחמש בהמשך בנשק גרעיני. ובעת הזאת, מול משימה כזאת, אסור לעסוק בפוליטיקה קטנה ובהאשמות שווא".

לסיום אמר נתניהו כי "זאת העת להתאחד וליצור חזית אחידה בנושא גורלי לעתידה של מדינת ישראל. בכל מקרה, אנחנו נמשיך להגן על עצמנו, בכוחות עצמנו מול כל מי שמאיים להשמיד אותנו".

במקביל, ארה"ב מנסה לרכך את התנגדות ישראל. נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי ארצו אינה "מודאגת פחות" מהתמיכה האיראנית בטרור ברחבי העולם לאחר החתימה על הסכם הגרעין. "הדבר לא מפחית ממחוייבותנו לבנות בריתנו", אמר אובמה.

בנוסף, מהבית הלבן נמסר כי שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר יבקר בישראל בשבוע הבא. אובמה אמר לנתניהו כי "ביקור קרטר ידגיש את שיתוף הפעולה חסר התקדים בין ארצות הברית לישראל".

מהבית הלבן נמסר עוד כי הנשיא אובמה הוסיף ואמר כי המאבק בתמיכת איראן בטרור ובערעור היציבות במזרח התיכון יוסיף להיות בראש מעייניו. לאחר הביקור ימשיך קרטר לסעודיה, אחת המתנגדות הגדולות של הסכם הגרעין.

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי הדף את הביקורת הישראלית על ההסכם. "זו טעות לחשוב שלהסכם אין ראייה ארוכת טווח", אמר קרי לרשת NBC, "ישראל בטוחה יותר היום בזכות ההסכם".

ההסכם בין איראן למעצמות התקבל בברכה ברוב מדינות המערב, אך שר החוץ הקנדי רוב ניקולסון אמר ששאיפותיה של איראן מהוות איום על השלום גם לאחר החתימה על הסכם הגרעין. לדבריו, "איראן ממשיכה לממן טרור, לקרוא להשמדת ישראל ולהפר זכויות אדם באופן קבוע". ניקולסון הודיע כי ארצו תבחן את פרטי ההסכם ותגיב בהתאם.

לעומת זאת, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגדירה את עסקת הגרעין כ"הישג חשוב" וקראה ליישם את ההסכם על פרטיו בהקדם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר