אאא

המשא ומתן בין שר האוצר משה כחלון ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על קליטה להעסקה ישירה של עובדי הקבלן במגזר הציבורי צפוי להתחדש בשעות הקרובות. זאת לאחר שהשיחות אמש שהסתיימו בלילה לא הובילו לפריצת דרך.

אם לא יחול מפנה כלשהו, ההסתדרות צפויה להתחיל מחרתיים (ד') בשביתה כללית שתכלול את רובו של המגזר הציבורי - משרדי הממשלה, רשויות מקומיות ואולי אף את הרכבת, נמלי הים ותחבורה ציבורית לא ממשלתית כמו אגד ודן. נתב"ג עשוי גם הוא להיות בין השובתים אך ככל הנראה לזמן מוגבל מאוד. ההסתדרות תוכל גם להשבית את מקומות העבודה במגזר הפרטי שבהם יש לה ועדי עובדים, כמו חברות ביטוח ובנקים, מפעלי מזון ותעשייה. ארגון כוח לעובדים הודיע אתמול כי גם הוא יצטרף לשביתה והוועדים השונים בו יכריעו איך כל אחד מהם יפעל.

פתח מסוים למניעת השביתה מצוי לא רק במשא ומתן בין הצדדים, אלא גם בבית הדין לעבודה. גם ב־2011 הכריזה ההסתדרות על שביתה כללית במשק, במאבק לשיפור תנאי עובדי השמירה והניקיון, ובית הדין הארצי לעבודה דחה בכמה ימים את השביתה. הפעם, כאשר הפערים בין הצדדים קטנים הרבה יותר מאשר לפני ארבע שנים, בית הדין אף עשוי לפעול יותר בכוח כדי לשכנע את ההסתדרות והאוצר לסגור את הסיפור ללא עיצומים. אם לא יצליח, הוא עשוי להגדיר להסתדרות מה באפשרותה להשבית ומה לא, כמו להגדירה כשביתת הזדהות המוגבלת לכמה שעות בלבד.

קשה לאמוד את עלות השביתה, גם כי היקפה עוד לא ידוע וגם כי קשה לבודד את השירותים שייפגעו באופן בלתי הפיך מהשירותים שיהיה אפשר לבצע או לקבל עם החזרה לעבודה סדירה. על פי חישובי ארגוני המעסיקים במקרים קודמים, היום הראשון לשביתה כללית עולה למשק כ־330 מיליון שקל ואחרי חמישה ימים, אובדן התוצר הוא כ־2 מיליארד שקל.

בדיקה מדוקדקת של ניסוח המאבק על פי ההסתדרות מצביעה על כך שהמשא ומתן על קליטת עובדי הקבלן בהעסקה ישירה הוא רק על עובדים שמבחינת ההסתדרות מועסקים בליבת השירות הציבורי, כלומר מספקים שירות שהוא חלק אינטגרלי מהעבודה השוטפת והתקינה של המשרד או הגוף הציבורי. כך לדוגמה, עובדות ניקיון במשרדי הממשלה אינן נכללות בשירותי הליבה, אך המאבטחים בכניסה למשרד ממשלתי כן כלולים מאחר שבלעדיהם הפעילות באותו משרד ממשלתי תיפגע משמעותית. באותו אופן עובדות הניקיון בבתי החולים הממשלתיים נחשבות לעובדות ליבה, שכן הניקיון של בית החולים הוא חלק אינטגרלי מאיכות השירות בו.

באותו אופן עובדות הניקיון בבתי החולים הממשלתיים כן נחשבים לעובדות ליבה שכן הניקיון של בית החולים הוא חלק אינטגרלי מאיכות השירות בו. כך גם העובדים הסוציאליים המועסקים דרך החברה הכלכלית של הרשות המקומית והעובדים הסוציאליים המועסקים בעמותות שמספקות שירות למשרדי הרווחה או הבריאות גם הם נחשבים לחלק מתחומי הליבה של השירות הממשלתי, כמו גם אחיות בתי הספר שכיום רובן עובדות קבלן, מורי תכנית קרב לנוער נושר ששוכר משרד החינוך, עובדי קרנות המחקר בבתי החולים הממשלתיים שמועסקים בהן רק כדי לחסוך תקנים של עובדי מדינה, עובדי ההוסטלים של חסות הנוער ועוד.

בסביבתו של כחלון מקפידים לומר כי ניסנקורן מתפרץ לדלת פתוחה, שכן כחלון הצהיר כמה פעמים, גם אחרי מינויו לתפקיד, על כוונתו להעביר את עובדי הקבלן להעסקה ישירה. המחלוקת בין הצדדים אם כך היא בעיקר על "איך" תתבצע הקליטה. מטבע הדברים ניסנקורן רוצה לקלוט כמה שיותר עובדים לאלתר כדי להגיע להישג גדול יותר, בעוד שבאוצר מעדיפים לפרוס את הקליטה לאורך זמן ולהגדיר בצורה ברורה מי ייקלט.

זו אינה רק שאלה של עלות למדינה, אלא גם חשש כי הקליטה תפגע בשירות – טענה הנשמעת בעיקר בקרב פקידי האוצר, הסבורים כי אם לדוגמה העיריות יידרשו להעניק קביעות לעובדים סוציאליים המועסקים כיום דרך החברה הכלכלית, העיריות פשוט יפסיקו לגייס עובדים שלא ניתן להם מימון מראש ממשרד הרווחה.