מחקר: אשכנזים בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים ממחלת קדחת הנילוס המערבי

זוהי שעתם הגדולה של היתושים, אך אם אתם יהודים ממוצא אשכנזי, יש לכם סיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים קשים כתוצאה מחשיפה לנגיף, כך לפי מחקר חדש • כך תתגוננו (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
קדחת הנילוס המערבי. אשכנזים נמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים (צילום: shutterstock)

יהודים בכלל ויהודים ממוצא אשכנזי בפרט נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים קשים כתוצאה מחשיפה לנגיף קדחת הנילוס המערבי, כך לפי מחקר חדש שבוצע במרכז רפואי העמק מקבוצת הכללית.

לדברי החוקר הראשי, פרופסור משנה נאיל בשאראת, מנהל מחלקה פנימית ד' ומומחה במחלות זיהומיות במרכז הרפואי "קדחת הנילוס המערבי נגרמת כתוצאה מעקיצת יתוש שהוא נשא של הנגיף. במרבית המקרים, הדבקה בנגיף איננה גורמת לתסמינים כלשהם וחולפת מבלי שהמטופל ירגיש דבר. אצל כ-20% מהאנשים שנדבקים בנגיף תופיע מחלה קלה המתאפיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעתים בחילות ושלשולים, ואצל כאחוז אחד מבין אלו שנדבקו בנגיף, תיגרם מחלה קשה עם פגיעה במערכת העצבים המרכזית המתאפיינת בדלקת של רקמת המוח וקרומי המוח".

הקשר בין המוצא האתני לחומרת המחלה

בעבר העריכו כי מחלה קשה מתפתחת רק אצל חולים מבוגרים או כאלה עם מחלות רקע ומערכת חיסונית מוחלשת, אולם הערכה זו לא הצליחה להסביר מדוע גם אנשים צעירים ובריאים לוקים פתאום במחלה כה קשה שאף עלולה להסתיים במוות.

לדברי פרופסור בשאראת, החשד כי יש קשר בין חומרת המחלה למוצא האתני התעורר אצלו לפני כמה שנים, כאשר שם לב כי מי שמתאשפזים במחלקתו עם מחלה קשה מהנגיף הם בעיקר יהודים.

כמומחה למחלות זיהומיות החליט הפרופסור לחקור את הנושא. בשלב הראשון של המחקר נבדק שיעור ההדבקה בקרב אוכלוסיית עמק יזרעאל ונמצא כי 94% מהחולים שחלו במחלה קשה היו יהודים ומרביתם, למעלה מ-90%, בעלי מוצא אשכנזי. בהמשך, בסיוע נתונים של משרד הבריאות, ניתח הפרופסור נתונים של 1,200 חולים שאושפזו בבתי חולים בישראל עקב הידבקות בנגיף, והתברר כי 93% מכלל החולים שנזקקו לאשפוז היו יהודים.

מוטציות גנטיות שיש רק לאשכנזים

בשלב הבא של המחקר ניסה פרופסור בשאראת לאתר את המוטציות שהופכת יהודים ממוצא אשכנזי לפגיעים יותר. הוא גייס למחקרו 40 יהודים ממוצא אשכנזי שלקו במחלה הקשה והבריאו, ובקבוצת הביקורת 60 יהודים ממוצא אשכנזי שלא חלו במחלה. בבדיקות גנטיות מתקדמות נמצאו 2 מוטציות נקודתיות בגנים של אלו שחלו במחלה הקשה, המרמזות על קשר גנטי למחלה.

לדברי פרופסור בשאראת, גילויים אלה מעידים שקיימת סיבה גנטית לכך שיהודים ממוצא אשכנזי פגיעים יותר בחשיפה לנגיף, אולם בשלב הבא במחקר יהיה עליו לאפיין באופן מדויק יותר את המרכיב הגנטי.

כך תתגוננו: ההנחיות להימנע מעקיצות יתושים בעונת הקיץ כוללות המלצה להימרח בקרם דוחה יתושים כאשר נמצאים מחוץ לבית, לטפל במאגרי מים עומדים ולהקפיד על רשתות בבתים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר