היועצת המשפטית של ועדת חוקה: "יש שיבוש חוקתי בחוק הנורבגי"

ועדת החוקה דנה היום בחוק הנורבגי, היועצת המשפטית של הוועדה, הציגה מספר קשיים חוקתים בחוק. גם ח"כ בני בגין אמר כי למרות שיתמוך בחוק הוא מתנגד לחוקים מעין אלה (חדשות פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
ועדת חוקה (צילום: הדס פרוש - פלאש90)

החוק הנורבגי: ועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת דנה הצהריים (שני), בחוק הנורבגי שיאפשר לשרים וסגני שרים להתפטר בכדי שהבאים בתור ברשימת מפלגתם יכנסו כחברי כנסת, החוק שצפוי להכניס את יעקב אשר ואברהם מיכאלי בחזרה למשכן.

במהלך הדיון, היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד סיגל קוגוט, הצביעה על קשיים חוקתיים בהצעת החוק: "יש בהצעה שיבוש חוקתי בכך שההצעה תחול באופן מיידי. בשונה מהתיקונים שחוקקו בחוקי המשילות, שתחולתם הייתה רק מהכנסת הבאה.

"בנוסף, אין הגיון חוקתי להוציא מההצעה את סיעת השלטון. הסייגים בחוק מראים על רתיעה של מי שניסח את ההצעה. קיימת חשיבות רבה ביציבות השלטון בכך שח"כ נכנס, לא יחשוש כל העת מתי זורקים אותו. בנוסף, ההצעה להחיל את הרעיון על סגן שר, חותרת תחת ההיגיון שסגן שר חייב להיות חבר כנסת".

קוגוט סיכמה כי לדעתה "צריך לשנות את תפקידם של סגני השרים, הם היו רוח רפאים בממשלה ועל פי ההצעה הם יהיו רוח רפאים בכנסת".

ח"כ יעל גרמן תקפה במהלך הדיון ואמרה: "הממשלה מביאה שינוי של חוק יסוד בצורה צינית עם פגמים רבים. היועצים המשפטיים של הוועדה הצביעו על חורים רבים בגבינה השוויצרית הזו. ההצעה תגרום לכך שארבעה ח"כים חדשים יקבלו משכורת מייד עם צאת הכנסת לפגרה. לא ראוי לשנות חוק יסוד עבורם. מהו סגן שר? הוא עב"ם, לא בכנסת ולא בממשלה הוא אינו מצביע לא בכנסת ולא במשלה".

ח"כ בני בגין אמר כי הוא מתנגד לחוק אך יצביע בעדו: "נבחרתי לכנסת לפני כשלושים שנה מאז ומתמיד התנגדתי לחוקים מעין אלו. הפרת משמעת קואליציונית, צריכה להיות דבר נדיר ובנושאים עמוקים יותר מההצעה הזו. בכל זאת ראוי לנו זהירות ולהסב את הנזק המזערי. אנו רוצים למנוע קיום דלת מסתובבת בין חברי הכנסת ובאמצעות ההצעה אנו מעבירים את הדלת המסתובבת לממשלה מה שמעניק לה נופך לא ראוי.

"גם כך אנו סובלים מתחלופה רבה בממשל. הייתי שר בלי תיק הנחשב כשר ללא כלום, לרמת סגן שר ללא כלום לא הגעתי".

ח"כ יואב בן-צור אמר "למרות ההסתייגויות שיש לנו, אנו מחויבים למשמעת קואליציונית. אני חבר בתשע וועדות, בנוסף להיותי יו"ר הסיעה. אין לי זמן למלא את תפקידי כראוי. לדעתי, צריך להחיל את החוק על כל המפלגות ולאפשר לכל השרים להתפטר".

בסיום הדיון הודיע יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי כי הוא יכנס את הוועדה בהמשך היום או מחר, על מנת לדון ולהצביע על ההסתייגויות ועל הצעת החוק לקראת הכנתו לקריאה שניה ושלישית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר