תחקיר 'עושק הגננות'

הוועדה לקידום מעמד האישה התכנסה, הח"כים החרדים נעדרו

הוועדה לקידום מעמד האישה התכנסה לדיון אך חברי הכנסת החרדים נעדרו ומציגים שלל הסברים ותירוצים: החל מהלו"ז העמוס ועד לכך שיו"ר הוועדה לא מכירה את הציבור החרדי (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
נשים חרדיות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)

דואגים לאשה החרדית? הוועדה למעמד האישה בכנסת התכנסה אתמול (שלישי) לדון בנושא מצבן של הנשים החרדיות, בשוק העבודה והלימודים, אך מי שבחרו להחרים את הישיבה ולא להשתתף בה הם חברי הכנסת החרדים.

בכנסת הקודמת טענו הח"כים החרדים כי הסיבה לכך שהם מחרימים את ישיבות הוועדה היא העובדה שמי שמנהלת את הישיבה היא חברת כנסת מ'יש עתיד', עליזה לביא, מה שהיה נראה להם כרדיפה.

קראו עוד בנושא:

אך בכנסת הזו מי שעומדת בראשות הוועדה היא ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה הערבית המשותפת, וגם בכנסת הזו כנראה בוחרים חברי הכנסת החרדים שלא לשתף פעולה עם הוועדה. וכאמור, בדיון שהתקיים אתמול בנשוא הנשים החרדיות, חברי הכנסת החרדים בחרו שלא להגיע ולשתף פעולה.

באשר לסיבות להחרמת הישיבה יש מספר גרסאות בקרב הח"כים החרדים.

גורם בש"ס אומר ל"כיכר השבת" כי חברי הכנסת של ש"ס לא הספיקו להגיע בשל לו"ז עמוס, אך נציגת ש"ס שהגיעה להשתתף בדיון היא נשיאת מועצת הנשים של המפלגה הגב' עדינה בר שלום שהייתה אחת הדמויות המרכזיות בדיון.

גורם ב'יהדות התורה' מצהיר כי הסיבה להחרמת הדיון היא שיו"ר הוועדה תומא-סלימאן לא מכירה את הציבור החרדי ואין לה מושג בנושא הנשים החרדיות: "בושה ללכת לאלה שאין להם מושג, אין לה טיפה כוח לשנות, אנחנו עובדים למען הנשים החרדיות בלי עזרה של אנשים חיצוניים".

מנגד גורם אחר ב'יהות התורה' בוחר לתרץ כי הסיבה לאי השתתפות ח"כים היא בשל לחץ על שלושת חברי הכנסת ישראל אייכלר, אורי מקלב ומנחם אליעזר החברים בוועדות הכנסת.

"חייבים לעצור את שפיכות הדמים של הגננות החרדיות"

באשר לדיון עצמו בוועדה, עדינה בר שלם התייחסה לתעסוקת הנשים החרדיות ואמרה: "נשים חרדיות משקיעות חמש שנות לימוד ובסופן הן מקבלות רק 'אקוויוולנט' לתואר בחינוך. חוסר ההכרה האקדמית בלימודיהן מנציח מצב קשה".

לדבריה: "אין לאישה החרדית בחירות רבות. היא לומדת במסגרות שעומדות בפניה, משקיעה שנים רבות ובסוף יש לה תואר שיוכר רק אם תעסוק בחינוך. שוק החינוך רווי. ואם היא תתקבל לכל עבודה אחרת שכרה יהיה זעום לעומת מקבילתה שלמדה במוסד אקדמי מוכר. אני מדברת על רוב הנשים החרדיות שאינן מגיעות למכללות האקדמיות אלא לומדות בסמינרים. הן מצליחות מאד בעבודה אבל מופלות בשכר. אישה חילונית שלמדה במכללה להוראה, תואר הBEd שלהן מוכר כתואר אקדמי לכל דבר".

בדיון עלה גם נושא עושק הגננות החרדיות. יהודית קליין, יו"ר ארגון הגננות החרדיות שטחה בפני הוועדה את המצוקה גדולה: "חייבים לעצור את שפיכות הדמים. משרד החינוך לא מעסיק אותנו ישירות אלא באמצעות עמותות. אלה משלמות לגננות שכר של שוק עבדים פרימיטיבי. בחלק מהעמותות השכר הוא 3500 שקל לחודש ובחלק 1000-2000 יותר. גננות מועסקות במשרה מלאה כשבתלוש מדווח על 67% משרה. הן נתבעות להחזיר למעסיק חצי מקרן ההשתלמות".

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא סלימאן הגיבה ואמרה: "אני מזועזעת. קשה לשמוע. מדובר בעמותות מוכרות שמקבלות תקציב ממשרד החינוך שאמור לפקח. משרד החינוך ידע לסגור כספים לעמותה בעכו כי גילו שלפני 6 שנים לא העבירו תנאים סוציאליים של אחת הגננות. איך יד החוק פועלת כל כך מהר בעכו ולא פועלת בכלל בחינוך החרדי? אעשה כל מה שביכולתי בנושא ספציפי זה. ננהל את המאבק הזה אתכן".

"אי אפשר שלא לקבל תשובות ממשרד החינוך שיכול לסגור את הברז לארגונים שעושקים את הגננות. אי אפשר לקדם תעסוקת נשים על בסיס היותן כוח עבודה זול. צריך תעסוקה איכותית, שמכבדת ומבטיחה זכויות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר