הרה"ג רבי אברהם יגן זצ"ל • אחר מיטתו

ביום שני האחרון, נפטר אחד מיקירי קרתא דירושלם, הרה"ג רבי אברהם יגן זצ"ל, מרביץ תורה במשך עשרות בשנים ומייסד רשת כוללים לתורה והוראה. נטפי דמעה אחר מיטתו (דיין האמת)

בנימין כהן | כיכר השבת |
הרה"ג רבי אברהם יגן זצ"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

בראשות גדולי תורה רבנים ודיינים מסלתה ושמנה של עולם התורה, התקיימה הלוויתו של הרה"ג רבי אברהם יגן זצ"ל שנסתלק בחטף בדמי ימיו מתוך יסורים קשים לישיבה של מעלה למגינת לבם של משפחתו ומאות אברכי הכוללים שהקים ברחבי הארץ.

בהלווויה רווית היגון והבכי הספידוהו רבנים וגדולי תורה שעמדו על מסירות נפשו להרבצת תורה וחיזוקה, לצד מעשי חסד לאלפים שהמנוח פעל במשך שנות חייו במסירות נפש מופלאה ובאהבת התורה שפיעמה בליבו.

הגאון רבי מסעוד בן שמעון ראש ישיבת 'אור אליצור', עמד בהספדו על מסירות נפשו להחזקת התורה כפי שהכירו מקרוב, שהיה בזה אחד מהמיוחדים שבדור. והזכיר את בנו הג"ר משה המכהן כר"מ בישיבה, שזכה להו"ל קובץ תורני חדו"ת של מבני הקיבוץ 'קיבוץ נאה', שזהו מעין ביטוי עז לקיבוץ הנאה של מאות האברכים ובני התורה שבאו לחלוק למנוח את כבודו האחרון.

בהקשר לדברים אלו ציין רבי חייקל מילצקי ראש ישיבת רש"י, שסגולת אהבת התורה של המנוח באה לידי ביטוי גם בעובדה שהוא תמך וחיזק מוסדות תורה של אחרים, למרות שהיה זקוק להחזקת התורה בכוללים שהקים, בכ"ז לא נמנע מלסייע למוסדות תורה אחרים.

גיסו הג"ר ניסן כהן נשנק מבכי בהזכירו את גודל האבידה הקשה לעולם התורה ולמשפחתו הקרובה. "מתיקות התורה שהיתה בך, היתה מרוממת את כל האברכים בישיבת 'קהילת יעקב', כל סברא טובה ותירוץ טוב היה משמח אותך ובשמחה הזו היית מלהיב את כל בני החבורה".

הג"ר יוסף חיים סויסה ר"מ בישיבת 'אור אליצור', ממקורביו שכיהן כראש הכולל ערב ברמות, ציין את לבו הרחב ומסירותו לאברכים בכך שלא חיסר מהמילגה החודשית לאברכים למרות איחורים וחיסורים.

גיסו הג"ר אליהו בר שלום, עמד בדבריו על העובדה שכל מה שהיה משמח אותו זה רק הרבצת התורה ומעשי חסד.

כמו"כ הספידוהו תמרורים הגאון רבי צבי וידר רבה של שכונת קרית יובל. אחיו הג"ר דוד יגן, ידידו הרב אברהם אהרן רוזנטל, ועם סתימת הגולל הספידו אחיו הג"ר יצחק יגן שביכה את גודל האבידה הקשה לכלל ישראל.

המנוח נולד ביום כ"ב אייר בשנת תשי"ט בביתו של הגה"צ רבי יעקב יגן זצ"ל, שזכה ללמוד בחברותא עם המקובל הצדיק רבי מרדכי שרעבי זצוק"ל, שם ינק וספג מילדותו אהבת תורה ויראה טהורה.

בנערותו למד והתחנך בישיבת 'אור תורה' בבני ברק, ובעלותו לישיבה גדולה הסתופף בצילה של ישיבת 'איתרי' שם דבק ברבותיו והתאבק בעפר רגליהם של ראש הישיבה הג"ר יצחק ברטלר והג"ר מנחם כהן.

בהגיעו לפרק הנישואין נלקח לחתן בביתו של הג"ר יוסף בר שלום רבה של בת ים. בפיו המפיק מרגליות בדברי אגדה ודרוש, סבב בבתי הכנסת בבת ים וזיכה את הרבים.

לגודל כשרונו המיוחד בכושר הבנתו ובהירותו העיונית ובחדוותא דשמעתתא שהיתה טבועה בנפשו, ביקש ממנו אחיו הג"ר ניסים יגן לקבוע את סדר לימודו בכולל 'קהילת יעקב' שם הגה התורה בהתמדה עצומה במשך שנים רבות והיה כמגדלור רוחני לכל לומדי הישיבה באהבת תורה ובהתמדתה.

כבר משחר נערותו נתגלו בו ניצנים של חסד ועזרה לפרט ולכלל, כשבביתו פתח מספר גמחי"ם שתכליתן סיוע ועזרה לפרט ולכלל. לבו הרחב נשאו לרדת לפרטי פרטים של עשיית החסד, ובתחום זה של עשיית חסד גילה גאונות של ממש.

צדקת פזרונו היתה מהמיוחדות שבדור, לבו היה פתוח ורחב לכל נצרך ומבקש. במהלך השנה היה מחלק מוצרי מזון למשפחות אברכים ונזקקים שפנו אליו, ולקראת החגים היה מקיים מערך חלוקה של תלושי קניות, מצרכי בשר ומוצרי מזון בריוח בסכום כולל של עשרות אלפי ש"ח.

בעצתו של מרן הגר"ח קנייבסקי הקים כולל אברכים מצויינים, ותוך תקופה קצרה החזיק למעלה ממאה ועשרים אברכים למעלה מעשור שנים, במספר מסגרות לימוד שבהן התעלו מאות אברכים בלימוד בעיון ואסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.

קשר אמיץ היה לו עם הג"ר אברהם גניחובסקי זצ"ל במשך עשרות שנים, עמו היה מתייעץ על כל דבר בהנהגת הכוללים בסדרי הלימוד ומעשי החסד הרבים שפעל ועשה. הג"ר אברהם גניחובסקי זצ"ל שחיבבו עד מאוד, היה מגיע תמידין כסדרן לכולל האברכים ומוסר שם שיעורים בעיון.

לאחר הסלתקותו של הגר"א גניחובסקי זצ"ל, הקים ישיבה על קברו בבני ברק "כולל יום שישי שבת הליכות אברהם". שמו של הכולל יצאה לתפארה כאשר גדולי התורה הגיעו למסור שם שיעורים בהלכה ובמוסר.

בנוסף הקים כולל ערב בשכונת רמות בירושלים בביה"כ 'שומרי החומות' לאברכים מופלגים בתורה במסגרתו סיימו את רוב הש"ס. כמו כן הקים כוללי יום שישי בשכונת בוכרים ובשכונת גאולה בירושלים, שבו למדו על שו"ע אורח חיים עם המשנ"ב בעיון הלכה למעשה.

בשנים האחרונות עם התחרדותה של שכונת קרית יובל פנו אליו מספר אברכים ותינו את צערם על החסרון של מקום תורה בשכנותם. באהבת התורה שפיעמה בליבו, נטל על כתפיו את החזקת כולל שבת כשבמשך הזמן התרחב הכולל ליום שלם הכולל עשרות אברכים הלומדים ושוקדים על התורה ומאירים את השכונה באור התורה.

בזמן האחרון התייסר במסכת יסורים קשים ומרים, ולמרות חולשותו המשיך במפעליו החשובים בהחזקת התורה ומעשה הצדקה. חרף בקשות בני משפחתו וידידיו שיחדל מפעולותיו המכבידות על תפקודו ובריאותו, אך הוא המשיך בכל עוז וראה בכך את עיקר חיותו ותפקידו בעולם.

בש"ק האחרונה הדרדר מצבו, וביום שני השיב את נשמתו ליוצרה כשהוא מוקף בבני משפחתו שקראו ק"ש מסביב מיטתו ויצאה נפשו בקדושה ובטהרה.

הותיר אחריו את אשתו הרבנית שתחי' ובניו אברכים מופלגים המכהנים פאר בהיכלי התורה והישיבות, כשבביתו נותרו שני יתומים שעדיין לא זכה להכניסם מתחת לחופה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר