"...אלה בסוסים ואנחנו בשם ה'"

העמידה האיתנה נדרשת לא רק מול המוסלמי המחייך מפרס, היא נחוצה כל כך גם עתה, מול אותם מתקוממים הקמים עלינו לכלותינו מתוך ערינו ומדינתנו בעילת חילול הקודש והתייהדות הארץ (מאמר)

מנחם מן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

וילהלם פון-אוסטן (1885) היה מורה גרמני למתמטיקה, שלא הסתפק בהכוונת בני נוער במסלולי וברזי סודות החשבון אלא שאף ליותר. מלבד תוארו ומקצועו כמורה, היה אוסטן אף בעל חוות סוסים עשירה והתמקצע בתחום אילוף בעלי חיים.

ביום בהיר החליט המורה המלומד לשלב בין שני תפקידיו, והודיע לחוקרי הנפש וליודעי סודות הטבע כי בעתיד הקרוב הוא יחל ללמד את סוסו 'הנס' את רזי תורת החשבון. ואם היה מי שגיחך וצחק בליבו על תעוזתו של אוסטן, הרי שלא עשה זאת בקול. יש לזכור כי באותן שנים היו חוקרי הטבע נתפסים לכל טענה שעולה על ליבם, והיו אף מוכנים להוכיח את דבריהם באותות ובמופתים.

ואכן, מאמציו של המורה נשאו פרי, וחוקרים מלומדים שהגיעו לחוותו של אוסטן לתהות על קנקנו של הסוס המלומד, יצאו משם נפעמים. - הסוס המוכשר 'הנס' ידע חשבון בצורה בלתי רגילה. כאשר היה מורהו משמיע באזניו תרגיל חשבון פשוט היה הסוסון רוקע ברגליו פעם אחר פעם ברקיעות מדודות ומחושבות עד שהיה מגיע לתוצאה המדויקת ושם נעצר.

המורה לא הסתפק בזאת, והיה מלמד את סוסו החביב תרגילי חשבון מסובכים אף יותר. בכל פעם שהיה 'הנס' עונה תשובה נכונה, היה מקבל מיידית קוביית סוכר ממורהו המשכיל.

אט אט 'החכים' הסוס הצעיר והיה בקיא בתורת החישובים כתלמיד צעיר ורענן. ניסיונות התחכמות שנעשו על ידי קהילת המדענים ברחבי העולם, שטרחו להפריך את טענתו של אוסטן וסברו כי אין אמת בדבריו של המורה וכי תרמית יש כאן, נחלו כישלון חרוץ. אוסטן היה מוכן להעמיד את סוסו לכל מבחן ולכל בדיקה שדרשו חבריו המדענים. תרגילים קשים, כמו כפל וחילוק שהיה נשאל הסוס על ידי אנשים זרים ולאו דווקא ממורהו, נפתרו בתשובתו המדויקת של 'הנס' פעם אחר פעם.

הכל כבר הגיעו למסקנה כי דעתו ומסקנתו של מר אוסטן, שלסוסים מוח כשל בני האדם, הינה נכונה ומדויקת ולא היה מי שההין להפריך את התאוריה שגובתה במבחנים חוזרים ונשנים שנחלו הצלחה מרבית של תשעים אחוזים. - 'הנס' הסוסון ידע חשבון.

תאבונו של אוסטן גדל והוא החל ללמד את סוסו לחשב שני מהלכים קדימה ואף יותר. לאחר כל אימון משמעותי היה המורה מציג את סוסו לפני כל יודעי דת ודין ושואל: "אם ביום שני הוא הראשון לחודש. איזה תאריך יהיה ביום שלישי בשבוע שאחריו?" הסוס המלומד היה מביט במורהו המשכיל והיה רוקע תשעה פעמים ועוצר.

שמעו של הסוס החכם והמוכשר נפוץ והתפשט ואף הגיע לרחבי ארצות הברית. עיתון ה'ניו יורק טיימס' (שיצא ברביעי לספטמבר 1904) הקדיש לתופעה המוזרה את כל עמודו הראשון תחת הכותרת: "הסוס המדהים מברלין". המורה אוסטן הבין כי בידיו מכרה זהב, והיה מופיע עם סוסו ברחבי העולם. קהל של מאות ואלפים היה מגיע לצפות בסוס החכם שידע לרקוע ברגליו ולהציג את מספר הכרטיסים שנמכרו באותו יום להופעותיו הוא. המוני הצופים בקהל היו מכוונים את שעוניהם על פי תפיפותיו המדויקות כשנשאל מפי מורהו מהי השעה כעת בעולם. הסוס המוכשר היה יודע לזהות ולהבדיל בין סוגי מטבעות ואף ידע להבחין בין תווים. הכל סברו כי מלבד לדבר, הסוס יודע לעשות הכל.

• • •

קהילת המדעים הייתה המומה מהגילוי המופלא של מר אוסטן, עד שקם הפסיכולוג הנודע 'אוסקר פונגסט' וביקש לחקור את הסוס. הרשות ניתנה ואוסקר הקדיש ימים ולילות לתהות על קנקנו של הסוס ולבדוק את מקור השראתו במתן תשובותיו הנכונות.

וביום בהיר אחד נרשמה תהפוכה דרמטית בפרשיית 'הנס המלומד'. אוסקר גילה כי שני תנאים מוכרחים להתקיים על מנת ש'הנס' יענה תשובות מדויקות. התנאי הראשון וההכרחי הוא, שהשואל יעמוד מול הסוס בלי הפסק מחיצה או וילון שיסתירו את פניו וגופו מעיניו. והתנאי השני, והחשוב לא פחות, שהשואל יידע את התשובה הנכונה לשאלה אותה נשאל הסוס.

שני התנאים הוכיחו לפסיכולוג פונגסט כי מוחו של הסוס אמנם מבריק ומצוחצח, אך לא יותר מכל סוס אחר. במחקרו ותגובתו שהשתרעו על עמודי כתב רבים, פרך אוסקר מכל וכל את טענתו של אוסטן, וקבע כי כשרונו היחיד של 'הנס' הינו קריאה נכונה ומדויקת של שפת גוף. לטענתו 'הנס' אולף בכדי שיוכל להבחין בעיניו ובגופו של העומד מולו ולקרוא את התרגשותו המואצת לקראת סוף הרקיעות.

מסתבר שהסוס היה רוקע בלי הבחנה ובלי ידע בסיסי, אלא שמטבע הדברים כאשר היה מתקרב לתוצאה הנכונה, היה העומד מולו מתרגש עד הרקיעה האחרונה. ו'הנס' כסוס הבקיא בשפת גוף ראה זאת.

• • •

העם היהודי, עומד ועמד כבר אלפי שנים, כנגד רבים הקמים עלינו לכלותינו. גם עתה, כשכבר ברור לכל מהי עמדתה של ידידתנו הגדולה בעולם, בסדרי העדיפויות שבין נפט לעם היהודי. וכשיצא המרצע מהשק ואירן מוגדרת כבר כמדינה של שלום, אנחנו עומדים במצב סכנה ולא פחותה מפעמים עברו.

העולם, ובפרט זה המוסלמי, מומחה עד למאד בקריאת שפת הגוף. עמידה נחשלת וכפופה, תמיד תעניק ליריב יתרון של ממש, ובמקרה שלנו על אחת כמה וכמה. טוב עושה ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, שבעוז ובתעצומות רוח עומד איתן כנגד ההסכם שנרקם בין המעצמות וחוזר ומתריע על חומרת המצב. העמידה האיתנה נדרשת לא רק מול המוסלמי המחייך מפרס, היא נחוצה כל כך גם עתה, מול אותם מתקוממים הקמים עלינו לכלותינו מתוך ערינו ומדינתנו בעילת חילול הקודש והתייהדות הארץ. מכובדי ראש הממשלה, אדוני שר הביטחון, רק עמידה איתנה ויציבה בנחישות ובקור רוח מול אויבנו היא זו שתחזיר את ההרתעה ותייצב את הכח ואת החוסן הלאומי הנדרשים לנו כל כך.

גם 'הנס' אגב, היה סוס ערבי.

מנחם מן הוא עיתונאי ופובליציסט חרדי Yoredea.man@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר