בעקבות חשיפת "כיכר השבת"

משרד החינוך בוועדת החינוך: האפליה באלעד תטופל ביד קשה

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה לדיון חירום על אי קבלת התלמידות באלעד ומנהל המחוז החרדי במשרד החינוך הבטיח כי אפליית התלמידות בעיר תטופל ביד קשה • סיקור מיוחד (חרדים, בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

אפליית התלמידות באלעד שנחשפה לראשונה ב"כיכר השבת" תטופל ביד קשה - כך הבטיח היום (שלישי) מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך מאיר שמעוני, בדיון החירום בוועדת החינוך של הכנסת.

בדיון שכינס יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי השתתפו גם סגן ראש עיריית ירושלים צביקה כהן, ראש עיריית אלעד ישראל פרוש ונצגי הורים מאלעד וירושלים.

את הדיון פתח יו"ר הוועדה ח"כ מרגי שדיבר קשות נגד האפליה אך נאלץ לסייג את דבריו לגבי אלעד לאחר שקיבל יעוץ משפטי האוסר עליו לדון בנושא המונח בפני בג"ץ. מדובר בעתירה שהגיש עו"ד יואב ללום נגד עירית אלעד וסמינר זלזניק האחראי, לטענתו, לאפליה.

ראשון הדוברים היה סגן ראש עיריית ירושלים וראש עירית אלעד לשעבר צביקה כהן שהציג את המתווה האזורי שיזם בבתי הספר היסודיים בית יעקב בעיר ודרש להחיל את המתווה גם על העיר אלעד. כהן קבע שאין כל פתרון אחר חוץ מזה שכל בת תמשיך עם חברותיה לפי שיוך גאוגרפי גם בסמינר.

מטעם עיריית ביתר דיבר מנהל אגף חינוך ישראל תיק שאמר כי עד סוף השבוע כל הבנות בעיר תשובצנה. תיק הוסיף ואמר שיש בעיר שבעים בתי ספר יסודיים ורק מספר מצומצם של סמינרים. למרות זאת - כך אמר, הצליחו לשבץ את כל הבנות למעט חמש שאף הם תשובצנה בתוך מספר ימים.

עורך הדין יואב ללום תקף בחריפות רבה את ראש עירית אלעד ישראל פרוש וקבע שהוא בעצם האחראי למצב בעיר. ללום האשים אותו במשחק כפול מול משרד החינוך. במהלך דבריו התפרץ פרוש עד שיו"ר הועדה איים להוציא אותו מהדיון.

העיתונאי יעקב ריבלין בדיון (צילום: באדיבות המצלם)

יו"ר הוועדה ח"כ מרגי תקף בחריפות את המצב באלעד ואמר כי "יש תחושה באלעד שנתנו למוסד מסוים לבצע רישום סגור ואחר כך נתנו לכל השאר להירשם. כך אי אפשר". פרוש בתגובה: "אם אגלה שהיה רישום לא חוקי אשרוף את העיר".

עו"ד יואב ללום שהגיש את העתירה שתידון בשבוע הבא בבית המשפט הבהיר כי סמינר זלזניק פועל בניגוד לצו סגירה ולאחר שהוכח כי הוא סמינר מפלה. "תפסיקו לדבר ותתחילו לעשות", אמר לנציגי העירייה.

מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך מאיר שמעוני, העביר את האחריות לרשויות המקומיות ואמר כי "אם יש מאה בנות לא משובצות באלעד זו אחריות הרשות המקומית. כל מה שעלה כאן זה עשירית ממה שהמשפחות מרגישות וחשות ובטח התלמידות. יש אפליה לא רק של אשכנזים וספרדים אלא כפי שנאמר כאן, גם של תתי-זרמים בתוך החינוך החרדי".

העיתונאי הבכיר יעקב ריבלין שהשתתף בדיון הצביע על מגמה חדשה של אפליה. "הטרנד החד הוא אפליית התלמידים להורים חרדים עובדים. הגזענות נגד תלמידות ספרדיות אומנם עדיין קיימת אבל לשמחתנו הרבה היא כבר לא באופנה. האפליה החמורה ביותר שקיימת כיום בגלגולה החדשה היא אפליה של חרדים עובדים.

"אם אתה עובד אתה באופן אוטומטי נחשב לסוג ב'. אומנם רוב החרדים עובדים אבל מה שקרה הוא שיש רמת מעמדות בציבור החרדי. עובד שהוא "עובד תורני" נחשב במעמד יותר גבוה מזה שיש לו חנות או נהג אוטובוס. האפליה הזאת התחילה ברגע שקמה קבוצה אליטיסטית ובני המעמד הזה רוצים שילמדו בני דמותם בלבד במגמה נפרדת שלהם.
"זה מה שקורה לצערנו באלעד עם סמינר שמראש דואג שיהיו אצלו רק בנות 'אליטיסטיות'. פלג מסוים מתבדל ומקים לעצמו בית ספר ולוקח לעצמו את האליטה, בתי ספר אחרים אומרים מה פתאום אנחנו צריכים לקבל מישהו שהפך לסוג ב'".

יו"ר הוועדה ח"כ מרגי סיכם ואמר כי "הוועדה רואה בחומרה אפליה בין אשכנזים לספרדים ובין ילדיהם שהורים עובדים לבני אברכים ועובדים במשרות תורניות. הוועדה מבקשת ממשרד החינוך להכין מתווה רישום ולהגיש מיפוי של התלמידות באלעד באופן מיידי". בהודעת הסיכום שיצאה הבהיר מרגי כי הפתרון האולטימטיבי לדעתו הוא רק רישום לפי איזורים.

עוד בנושא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר