"חומרים דרמטיים הוסתרו"

דיווח: התביעה מנעה בזדון מהרב פינטו חומרי חקירה

ממסמכים שחשף "ניוז 1" עולה לכאורה שערורייה נוספת בהתנהלות התביעה במשפט הרב פינטו - התובעת מנעה מהרב חומרי חקירה. האם נמנע מהרב משפט הוגן? בפנים: התכתובת המפלילה

הרב יאשיהו פינטו בבית המשפט (צילום: Shaul Golan/POOL)

סערה נוספת סביב משפטו של הרב יאשיהו פינטו: העיתונאי יואב יצחק חושף בניוז 1, כי נמנעו מהרב יאשיהו פינטו חומרי חקירה חשובים ביותר במסגרת הסדר הטיעון שנעשה עימו, וכי ייתכן כי העובדה שחומרי חקירה אלו לא הגיעו לידיו של הרב, מנעה ממנו משפט הוגן.

על פי הפרסום מדובר בחומרי חקירה בעלי משמעות דרמטית, התומכים בטיעונים אותם משמיע הרב כבר זמן רב. כך למשל, חומרי החקירה שהוסתרו מהרב מעלים חדשות חמורים נגד שורה של בכירים ביניהם תנ"צ אפרים ברכה ז"ל.

העיתונאי יואב יצחק החתום על החשיפה טוען כי החומרים הוסתרו ולא בכדי. חומרי החקירה כללו עדויות על כספים שינתנו במשך שנים על ידי הרב פינטו לאפרים ברכה, כפי שטען הרב להגנתו כבר בתחילת הדרך. במידה והמידע הזה היה זורם אל הרב פינטו, הרי שהוא היה יכול להוכיח את גרסתו כי הכספים שהעביר לברכה לא היו שוחד אלא כמתנות שניתנו על פני לא פחות מ-17 שנים, בשל היחסים הטובים ששררו בין הרב פינטו לתלמידו לשעבר, תנ"צ ברכה.

העלימו מהרב פינטו ראיות המערערות את אמינותו של ברכה

מלבד הראיות לגרסתו של הרב פינטו בדבר הכספים שנתן לברכה, מכילים חומרי החקירה שנחסמו בפני עיונו של הרב פינטו, גם ראויות לכך שחשבונותיו של ברכה לא נחקרו, בניגוד למה שדיווחה הפרקליטות לביהמ"ש העליון (!), כמו גם עדויות וראיות לכך שהרב פינטו מסר דיווחים מוקדמים לחוקרי ה-FBI, לפני שנדרש לחקירה בישראל, אודות הכספים שנתן לברכה כמתנות ולא מתוך כוונה פלילית. חומרים אלו יחד עם טענות חמורות המפלילות את תנ"צ אפרים ברכה בעבירות המעמידות את כל מהימנותו בספק (שעליה נבנה כל התיק נגד הרב), חומרים אלו ועוד, נמנעו מהרב פינטו (!).

"התכתובת המפלילה" (מתוך ניוז 1)

מניעת חומר הראיות החשוב שהיה עשוי לסייע לרב פינטו להגן על עצמו בבית המשפט, או לכל הפחות לקבל הסדר טיעון מקל יותר, מעלה חשש, ולדבריו של יואב יצחק אף חשש ודאי כי נעשה מהלך מכוון מצד רשויות התביעה והחקירה (הפרקליטות והמשטרה), לשיבוש הליכי משפט, ולגרום בכל מחיר להרשעתו של הרב פינטו.

"היועץ המשפט השתתף בהליכים המגמתיים נגד הרב פינטו"

יואב יצחק בפרסום הנ"ל, אף מטיח האשמות חמורות ביועמ"ש וינשטיין, וטוען כי "הוא השתתף באופן פעיל ביותר בניהול 'ההליכים המגמתיים'". לדבריו, וינשטיין אף מנע את חקירתו של תנ"צ ברכה בשנים 2012-2013. חקירה שחודשה באופן סמוי, לבסוף רק ב-2015 בשל הנחייתו של פרקליט המדינה שי ניצן. החקירה נקטעה כזכור, בשל התאבדותו הטראגית של תנ"צ ברכה.

חשוב להבין, כי זכותו של הרב פינטו לעיין בחומרי החקירה היא זכות המעוגנת בחוק, כשמטרתה היא לתת את האפשרות לנאשם משפט הוגן ואת היכולת להגן על עצמו. אך זכות העיון בחומרי החקירה מוגבלת בהתאם לחוקים אחרים. כלומר, זכותו שימסרו לו חומרי החקירה בעניינו, אך זאת בכפוף להשחרת חלק מהמידע ולהסתרתו, ואף לאי מסירת חלק מהחומרים עליהם הוצאה תעודת חיסיון.

ואכן השופט עודד מודריק, בניגוד לעמדת הפרקליטות, נעתר לבקשה שהגיש הרב פינטו עוד ב-2014 וקבע כי התביעה תעביר לרב פינטו את כל חומרי החקירה, בכפוף לזמן סביר בו יוציאו תעודת חיסיון, על הנדרש חיסיון, וישחירו חלקים מן המידע המצוי בראיות בהתאם לחוק.

הפרקליטות טענה, כי במידה וידרשו להעביר את כל חומרי החקירה הרי שהסדר הטיעון עם הרב יסוכל, לאור הזמן הרב שהתארגנות כזו דורשת, למרות זאת השופט דחה את טענתם זו וקבע לפרקליטות זמן סביר להתארגן כדי להעביר את כל החומר שברשותם לידי הרב פינטו.

קנוניה חרצה את משפטו של הרב?

אלא שכאן העניין הסתבך. מן המסמך שנחשף בניוז 1, עולה כי נחתם הסכם פשרה בין עו"ד איל רוזובסקי בא כוחו של הרב פינטו לבין התביעה. על פי המסמך, עיקרי ההסכם הם, כדלהלן: חלק מחומרי החקירה יימסרו לעו"ד רוזובסקי, ולו בלבד; חומרי חקירה מפרשת חזון ישעיה - נשואת כתב האישום נגד הרב פינטו, לא יימסרו כלל וכלל; ההגנה, קרי: רוזובסקי וצוותו, לא יעבירו את חומרי החקירה לאף אחד, "כולל לא לפינטו". חמור מכך, "אף אחד", הובן - גם לא לבית המשפט, ואף לא כציטוט מתוך מסמך, לצורך הטיעונים המשפטיים בפני בית המשפט...

לטענת יצחק, "בכירי הפרקליטות - ובהם התובעת עו"ד רחלי חזן-פלדמן - הפעילו לחץ כבד על עו"ד רוזובסקי, בא-כוחו הראשי של פינטו", ובסופו של דבר הגיעו עימו בסתר להסכמות, שלא היו לטובתו של הרב, ואף שיבשו ופגעו ביכולתו להגן על עצמו.

לדברי יצחק, הרב פינטו לא ידע מאומה על ההסכמות בין עורך דינו לתביעה "שנעשו מאחורי גבו". הרב ומקורביו ביקשו מבא-כוחו עשרות פעמים לקבל את חומרי החקירה, ונדחו בתואנות שונות ומשונות - מבלי שידעו איזו קנוניה נרקחה נגד הרב. כעת, הרב פינטו שכזכור הגיש ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון, שחרר את עו"ד איל רוזובסקי מייצוגו, ושכר במקומו את שירותיו של עו"ד אביגדור פלדמן. בימים אלה נעשה מאמץ מחודש לקבל עבור הרב פינטו את חומרי החקירה, וזאת כהכנה להשמעת הטיעונים בבית המשפט העליון, ולביצוע מהלכים משפטיים נוספים, ככל שיידרשו - כולל דרישה למצות את הדין עם אותם גורמים בפרקליטות ששיבשו הליכי חקירה ומשפט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר