הבד"צ מזהיר מפני בעיות כשרות קשות בענף השופרות: מומחים בענף, "אלפי שופרות פסולים הוכנסו לארץ"

'ועד הפיקוח ההלכתי' של בד"צ העדה החרדית מפרסם הודעת אזהרה מפני בעיות קשות בענף השופרות. "אלפי שופרות פסולים יובאו מסין, בהם מודבקים וסדוקים" אומרים מומחי כשרות (יהדות)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(תמונת אילוסטרציה, למצולם אין כל קשר לנאמר בכתבה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

אלפי שופרות פסולים בבתי הכנסת: בהודעה שמפרסם "ועד הפיקוח ההלכתי" של בד"צ העדה החרדית, מוזהר הציבור מפני השופרות הפסולים שמוחדרים לשוק על ידי אנשי עוולה הרואים רק את הממון לנגד עיניהם ומכשילים את הציבור.

על פי ההודעה, ישנן בעיות קשות בענף השופרות, ושופרות רבים מגיעים סדוקים ופסולים, כאשר האנשים המייבאים אותם מבצעים הדבקות של החורים והסדקים. בבד"צ מדגישים כי בשל הבעיות הרבות, נעשה קו ייצור מיוחד של שופרות בפיקוח, אך מציינים כי אין השגחה על מפעלי השופרות אלא רק על קווי הייצור, כך שחובה לבדוק כי על השופר מודבקת הולגרמה עם חותמת הבד"צ (למטה ההודעה המלאה).

גורמים בכירים בענף השופרות מזהירים מפני אלפי שופרות פסולים לחלוטין, שהוכנסו השנה לישראל. כשחלקם עוברים הדבקה שלא ניתן לזהות אותה לאחר מעשה, ואחרים מלאים בפגמים שלא ניתן לזהותם בעין בלתי מזוינת, אלא אך על ידי שיקוף (!).

"לא ניתן לזהות שופר פסול בעין בלתי מקצועית"

בשיחה עם כיכר השבת אומר הרב צבי הירש מנדלבלום, מומחה כשרות המתמחה במיוחד בענף השופרות, כי הדבר מזעזע אותו כל שנה מחדש: "לא ניתן בשום פנים ואופן להבחין בפגמים שבשופרות הללו. מחריד לחשוב שאלפי רבים של מתפללים לא יצאו ידי חובה בתקיעת השופר, גם השנה. אנשים מתכוננים כל כך הרבה ליום הדין, לרגע הרם והנישא של תקיעת שופר, ולבסוף ייתכן שבעל התוקע מחזיק בידיו קרן מחיה טמאה (!)".

"צריך להבין דבר חשוב", מסביר הרב מנדלבלום, "השנה, הביאו כמות אדירה של שופרות מסין, כאשר לא ידוע האם מדובר בשופרות של איל, או של חיה טמאה הדומה לאיל. לא רבים יודעים, אבל יש שופרות רבים שלאחר עיבוד מסיבי הופכים לשופר דמוי קרן של איל, והמכשלה חמורה.

"לא לחינם צריך להדר ולקנות שופרות מיצרנים מוכרים עם חותמת של כשרות ידועה. ישנם 'רבנים' לא מוכרים המוכנים בעבור בצע כסף להכתים את שמם (תרתי משמע) על שופרות ממקורות לא ידועים, והמחיר הזול של השופרות הללו מפתה".

מטעים את הרבנים

הרב מנדלבלום מבהיר כי, "לא כל הרבנים הנותנים הכשרים לשופרות הסיניים עושים זאת מבצע כסף", לדבריו, "ישנם רבנים חשובים החתומים על שופרות פסולים, או בגלל זיוף או בגלל הטעיה שמטעים אותם. כאמור לא ניתן להבחין בפגמים או בעיבוד הסיני בלי להגיע למקומות הייצור והעיבוד. והרבנים הללו שאינם בקיאים בהליך ייצור השופרות (דבר המצריך בקיאות גדולה) מכשירים, בלא דעת, את הפסול".

הרב גם מסביר מדוע ישנן חברות כה מועטות שהשופרות שלהן מהודרים, "ישנם שניים או שלושה יצרנים שניתן לסמוך על כשרות השופרות שלהם. הסיבה לכך היא פשוטה, כדי להוציא שופר מהודר צריך להקים מערך לוגסטי אדיר". הרב צבי הירש מעיד על עצמו, כי בשנים בהם הוא עוסק בכשרות השופרות, הוא נשלח על ידי החברה פעמים רבות לאורך השנה כדי לפקח על עשרות משגיחים, המדברים עם מקומיים ומסבירים להם על התהליך. "למרות זאת", אומר הרב מנדלבלום, "בסופו של דבר מתוך 10 שופרות, יתקבל אחד מהודר... אם כך, ברור מדוע מעטים העומדים בהוצאות ובלוגיסטיקה הכרוכים ביצור שופר מהודר'".

יצחק לבנזון, סיטונאי יודאיקה ותשמישי קדושה, מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' מה מוביל את אותם זייפנים לייבא שופרות פסולים, "ייצור השופרות המהודרים נעשה בצורה ידנית ומורכבת. תהליך ברירת השופרות, בחירת הקרניים, ייבושן, עיקולן, שיופן ועוד, מצריכים ידע רב מאוד, גם טכני וגם הלכתי. בשל כך, רבים המעוניינים לעשות 'כסף קל' מייבאים שופרות מסין, העשויים במכונה, ויש בהם פגמים רבים שלא ניתן להבחין בהם, גם בעין מקצועית, אלא רק על ידי שיקוף.

"סוחרי יודאיקה שאין בהם יראת שמיים, קופצים על שופרות המכונה הסיניים כמוצאי שלל רב, משום שהם יכולים להציע אותם לחנויות במחירים מצחיקים ועדיין לעשות הון רב", מסביר יצחק את הדברים מהזוית המקצועית.

צריך לדון אותם לכף זכות, אומר יצחק, "אותם יבואנים ומשווקים של השופרות הפסולים, לעתים מחשיבים את עצמם למבינים בשופרות, וייתכן שהם לא מודעים לגודל המכשלה החמורה שהם גורמים לציבור. כאמור, גם אני שעובד שנים בתחום השופרות מתקשה להבחין בשופרות שנעשתה בהם הדבקה מקצועית בסין, או בשופרות עם פגמים בלתי נראים. חובה לדון כל יהודי לכף זכות. אבל חובה גם לתור אחרי מקומות מהימנים בכשרות המהודרת ביותר. כך נצא כולנו זכאים ביום הדין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר