המהפכה בבדיקות ה-MRI: לא יותר משלושה ימי המתנה

בהוראת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, כל בתי החולים יצטיידו במכשיר MRI ויבצעו בדיקות לאורך כל שעות היממה, במטרה לקצר את משך ההמתנה בתור ללא יותר משלושה ימים ולאפשר נגישות גבוהה יותר לבדיקה (בריאות)

כל בתי החולים חויבו להצטייד במכשיר MRI (צילום: shutterstock)

לא עוד המתנה אינסופית והיטלטלות הרחק מהבית: סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מוביל מהפכה בבדיקות ה-MRI, במסגרתה כל בתי החולים בארץ נדרשים להצטייד במכשיר MRI ('דימות תהודה מגנטית' בעברית) ולבצע בדיקות לאורך כל שעות היממה, כפי שנחשף הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

ה-MRI עורך סריקה בלתי פולשנית לאיברים פנימיים ומסייע לאבחונים רפואיים רבים, כמו איתור בעיות במערכת השמיעה, במפרקים ומציאת גידולים סרטניים. מסיבה זו, רופאים מפנים את מטופליהם לסריקת MRI בתדירות גבוהה.

אך מפת מכשירי ה-MRI הפרושים ברחבי הארץ, מצומצמת מאוד, וכוללת רק 20 מכשירים עבור כלל האוכלוסייה בישראל, ועוד ארבעה שנמצאים במשאיות המתניידות ברחבי הארץ. מצב זה יוצר עומס רב, גורם לתורים ארוכים ומאלץ את החולים לעבור את הבדיקות הרחק מהבית.

במספרים, מדובר ב3.1 מכשירי MRI על כל מיליון תושבים. מה שממקם את ישראל בתחתית טבלת המדינות המפותחות (OECD), כאשר הממוצע עומד על 13.1 מכשירים לכל מיליון איש. לשם השוואה, בארה"ב (העומדת בראש הטבלה) יש 35.5 מכשירים לכל מיליון תושבים, בפינלנד - 22.1 ובטורקיה - 10.5. מתחת לישראל נמצאות רק שתי מדינות: הונגריה עם 3 מכשירים על כל מיליון תושבים ומקסיקו עם 2.1 מכשירי MRI.

המדינה תעניק תקציב ושעות העבודה יתארכו

כעת עומדת ישראל בפני מהפכה בתחום שתחל לאחר החגים ותשנה משמעותית את פני הדברים. "נתתי הוראה לחייב את את כל בתי החולים בישראל להכניס מכשירי MRI בהקדם האפשרי" אמר ליצמן, "בשבוע שעבר הייתי נוכח בחנוכת מכשיר MRI בבית חולים פוריה בטבריה ובבית חולים זיו שבצפת, ומיד אחרי החגים יהיה מכשיר גם בבית החולים לניאדו בנתניה, ובהמשך, בכל יתר בתי החולים שאין בידיהם מכשיר. בנוסף, אני דורש קיצור משמעותי של משך ההמתנה לתורים. לא יכול להיות שיהיו מכונים שיעבדו רק שמונה שעות ביום, אני מתכוון לדרוש מהם לעבוד 24 שעות ביממה".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עלות מכשיר MRI נעה בין 7.5 מיליון שקל ועד 13.5 מיליון שקל, בלי לחשב את עלויות הבינוי. אך במסגרת הרפורמה הצפויה, המדינה, באישור משרד האוצר, תממן לכל בית חולים מחצית מעלות המכשיר, ואת המחצית הנותרת בית החולים יצליח לכסות במהירות, בשל עלות הבדיקות היקרה, כשבדיקת MRI עולה בממוצע 2,600 שקל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר