בלעדי

הישיבה לבחורים: הוצאתם רישיון? שלמו 5,000 שקל קנס

ישיבת "אור ברוך" בירושלים החליטה להטיל קנסות על בחורים עם רישיונות נהיגה. הבחורים נדרשים להפקיד 5,000 שקל כערבות לכך שלא ישתמשו ברישיון ונקנסים ב-5,000 שקלים נוספים (חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
ישיבת "אור ברוך" בירושלים (צילום: אהרון והב, כיכר השבת)

בעולם הישיבות לא נהוג שבחורים מחזיקים ברשותם רישיון נהיגה, זאת על פי הוראתו של מרן הרב שך זצוק"ל. בחלק מהמקרים בחור ישיבה שנתפס עם רישיון - נזרק מהישיבה. אך נראה שיש ישיבות בהן החליטו לפעול בדרכים חריגות מעט ויש שאף יאמרו שערורייתיות.

ל"כיכר השבת" נודע כי בישיבת "אור ברוך" בירושלים, בראשותו של הרב רפאל ברוך טולדנו, החליטו לקנוס את הבחורים שברשותם רישיון נהיגה. על פי המתווה של הישיבה, על הבחורים להקפיא את רישיון הנהיגה, להפקיד 5,000 שקל במזומן כפיקדון, כך שבמידה והם יפשירו מחדש את הרישיון הכסף יילקח לקופת הישיבה.

וזה לא הכל: בישיבה לא הסתפקו בכך ודרשו מהבחורים לשלם עוד 5,000 שקל במזומן - כקנס. לדברי בחורים בישיבה עמם שוחחנו (השמות שמורים במערכת), מדובר בקנס לכל דבר ועניין. "ראשי הישיבה היו יכולים להסתפק ב-5,000 שקל פיקדון, כך שהבחורים יודעים שלא שווה להם להוציא רישיון נהיגה או למי שכבר יש ברשותו רישיון, לא שווה להפשיר אותו מאחר ואז הוא יפסיד את כספי הפיקדון".

גורמים אחרים עמם שוחחנו טענו בפנינו כי הבחורים נאלצים לעמוד בפני ברירה אכזרית - להוציא מהכיס 10,000 שקל או להיזרק מהישיבה, כאשר חלקם נמצאים כרגע בתקופת השידוכים וההשלכות לכך ברורות.

ל"כיכר השבת" נודע כי בישיבה נתפסו לאחרונה שמונה בחורים עם רישיון נהיגה. שניים מתוכם החליטו לשלם את הקנס ונשארו בישיבה. בחור נוסף קיבל אישור מיוחד מהישיבה להישאר עם הרישיון. חמישה אחרים לא שילמו את הקנס והפיקדון ונזרקו מהישיבה.

גורם מטעם הישיבה מסר כי "כל החלטה שהתקבלה בעניין זה הייתה לאחר אסיפת רבנים של עשרים ושלושה רבני הישיבה שמהם גדולי הדור, ומהם גדולי תורה מופלגים. הדברים שהוצגו למעלה, מהם אינם נכונים ומהם שאינם מדויקים כלל. מאוד לא רציני בלשון המעטה להתייחס לטענה של בחור שנשלח מהישיבה לאחר שלא עמד בכללי הישיבה בשעת צערו".

גורם משפטי עמו שוחחנו טען בפנינו כי לישיבה אין כל סמכות להטיל קנסות על הבחורים או על ההורים, אלא להגיע לסיכומים כאלה ואחרים עם הורי התלמידים בנוגע לתשלום עבור חזרתם של התלמידים לישיבה. עם זאת, לאור המצב הבעייתי אליו נקלעו הבחורים מבחינה חברתית במגזר החרדי - מאחר ומדובר ב"כתם" חברתי על בחורים שנזרקו מישיבה - ייתכן שלכאורה מדובר במעשה שאינו חוקי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר