מוצר פג תוקף: מותר להשתמש בקוטג' שעבר לו התאריך?

כולנו עמדנו בפני הדילמה המטרידה, האם להשתמש בחלב שעבר לו התאריך. מדור צרכנות נבונה עם מדריך שיעשה לכם סדר במוצרים פגי תוקף, החל מחלב וכלה בירקות ופירות (צרכנות נבונה)

מותר להשתמש בקוטג' שעבר לו התאריך? עושים סדר (צילום: shutterstock)

כשזה מגיע לתאריך האחרון לשימוש (או לשיווק), כולנו סובלים מחוסר ודאות קל. 'אין מצב' שלא יצא לכם להיתקל במוצר שעבר לו התאריך, "רק ביומיים" ותהיתם האם ניתן להשתמש בו. מדור צרכנות נבונה הבין את הצורך ויצא לרכז לכם את התשובות לשאלה, מה קורה לאחר התאריך האחרון לשימוש.

לפני הכל, נתחיל בפתרון בעיית הקפה על הבוקר (בינינו, רק בגלל זה נכנסתם לכתבה. לא?!). אז ניתן להשתמש בחלב שעבר התאריך האחרון לשימוש בו או לא?

כן. ברוב המקרים אתם יכולים להשתמש גם בחלב שהתאריך האחרון שלו עבר לפני יום, יומיים או שלושה. בכלל, כשמדובר במוצרי חלב בתוך שלושה ימים מיום פקיעת התאריך, אתם יכולים לטעום מעט או להריח ובמידה וחלב עבר את מבחן הטעם והריח ניתן לשתותו ללא חשש.

פג תוקף, מה קורה אחרי?

כתבות מן הסוג שאתם קוראים עכשיו, מגיעות בעיקר בשל העובדה שיש חברות מזון שככל הנראה (על פי הערכות מומחים) מעדיפות לקצר למינימום את זמן השימוש במוצר.

(צילום: shutterstock)

השאלה המתבקשת היא מדוע היצרנים מקדימים את תאריך התפוגה? יש לכך שתי תשובות אפשריות. הראשונה היא מן הזווית המשפטית, חברות המזון אחראיות במידה ונגרם נזק לצרכן בשל צריכת מוצר מזון קלוקל או מזוהם, לכך הן לוקחות מרווח ביטחון, ומקדימים מעט את התאריך לפני התפוגה הסופית. התשובה השניה, נחמדה פחות, ישנן טענות כי יש חברות מזון רושמות תאריכים מוקדמים מן הנדרש גם כדי לגרום לצרכן לרכוש יותר מוצרים שהוא אינו צריך ולזרוק מוצרים טובים לאשפה. (התנהלות המזכירה את "ההשבתה המתוכננת" בעולם מוצרי החשמל).

למזלנו, מבדיקות שנעשו ידועים תאריכי תפוגה אמיתיים של מגוון מוצרים, ולהלן נביא לכם טבלה שתסייע לכם בהחלטה האם לצרוך מוצר פג תוקף. חשוב להדגיש, כי למרות כל האמור בכתבה, יש לפקוח עיניים, ומוצר שלא מריח, נראה או נטעם טוב יש להשליך לסל וחסל, (כמאמר הסטיקר העתיק).

"לשימוש עד" או "עדיף להשתמש לפני"

עוד רגע נגיע לטבלאות שיעשו לכם סדר במקרר, אך כדי לכם להקדיש דקה כדי להבין את ההבדלים בין סימוני התאריך האחרון במוצרים.

ישנם שני סוגי סימונים מרכזיים על מוצרי המזון והם: "לשימוש עד" ו"עדיף להשתמש לפני" .

על פי הנחיות משרד הבריאות צורת הסימון "לשימוש עד" תסומן על קבוצת המוצרים שבהם עלול להתפתח קלקול מיקרוביאלי עקב צמיחת חיידקים המהווים סכנה לבריאות.

(צילום: shutterstock)

"עדיף להשתמש לפני" יסומן על מוצרים שבהם חיידקים לא ממהרים להתרבות. והמילים "עדיף להשתמש לפני" על האריזה משמשות כהמלצה לקונה - עד מתי כדאי להשתמש במוצר, כלומר מתי כבר אבד מרקמו וטעמו של המוצר.

גם מוצרים מהמחלקה הזו שאינם בסיכון מיקרוביאלי עלולים לאחר זמן ארוך לקבל חיידקים לכן הבאנו לפניכם בטבלה המצורפת פרוט של תוחלת החיים לאחר המלצת היצרן.

לאחרונה חברות המזון החלו לסמן המלצות שימוש על יותר ויותר מוצרים לדוגמא "מומלץ לצרוך תוך שבעה ימים מיום הפתיחה", “הטריות נשמרת עד 3 ימים מהפתיחה" וכדומה כדאי לשים לב להמלצות כאלו והדומות להם. וברור שבכל מחלוקת בין הסימון על גבי המוצר לבין הטבלאות המצורפות הלכה למעשה על פי הסימון על המוצר.

אין באמור בכתבה כדי המלצה לשימוש במוצרים לאחר התאריך הרשום עליהם. המידע שלהלן הוא מידע כללי אפשרי לבדיקת הגולשים ואינו מידע מקצועי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר