"עתירה מביכה"

בג"צ נענה לעתירת יש עתיד: ליצמן לא יכהן כסגן שר הבריאות

בג"צ קיבל את עתירת "יש עתיד" וקבע כי תוך 60 יום ח"כ יעקב ליצמן יפסיק לכהן כסגן שר הבריאות. ההערכה: ליצמן ימונה לראשונה לתפקיד שר, מועצת גדולי התורה צפויה לדון השבוע בנושא (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כפי שהיה צפוי בחודש האחרון, בית המשפט העליו קיבל את עתירת 'יש עתיד' נגד מינוי ח"כ יעקב ליצמן לסגן שר הבריאות וקבע כי בתוך חודשיים ליצמן יפסיק לכהן כסגן שר. ההערכה: ליצמן ימונה לשר במשרה מלאה.

השופט אליקים רובינשטיין הדגיש בהכרעה: "נפתח ונאמר, כי כל שייאמר כאן אינו בא לפסול חלילה את סגן השר ליצמן כשלעצמו או להטיל בו דופי, וכבר אתמחי גברא בכהונתו במשרד הבריאות בימי הממשלה ה-32".

השופט מתח ביקורת על החלטת ליצמן שלא להתמנות לשר ולגרום לביטול העתירה: "לא למותר לציין, כי נשגב מבינתנו מדוע לא עשה הרב ליצמן עתה מעשה וגאל את העתירה המביכה מן הצורך בהכרעה, וזאת על-ידי הצטרפות לממשלה כשר ובא לבריאות העם גואל. הכל – לרבות סיעת אגודת ישראל בהודעתה שהובאה מעלה – שמרו על שתיקה רועמת בעניין זה, שלוותה בפנים חתומות על-ידי מי שטרחו להופיע בפנינו, קרי נציגי המדינה ותנועת הליכוד".

"מדוע לא עשה הרב ליצמן עתה מעשה וגאל את העתירה המביכה מן הצורך בהכרעה?" השופט רובינשטיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

באשר למינוי ליצמן לסגן שר במעמד שר כותב השופט רובינשטיין: "אחר הדברים האלה ובטרם נמשיך, נציין כי לאחר העיון ושמיעת הצדדים באנו לכלל מסקנה, כי אין מחלוקת כיום שהמוסד הפוליטי ה"היסטורי" של "סגן שר במעמד שר", שלא היה לו עיגון בדין מעולם, אינו חוקי ואינו עומד בתנאי חוק יסוד: הממשלה, הן בעדשת מעמדו של שר והן בעדשת מעמדו של סגן שר. על כן אין קושי ליתן צו מוחלט, לפיו אין בנמצא יצור חוקי הקרוי סגן שר במעמד שר".

"אציע ליתן בזה צו מוחלט" כותב השופט רובינשטיין, "לפיו יחדל הרב ליצמן לכהן כסגן שר הבריאות תוך 60 יום מהיום", ומדגיש: "כמובן יוכל להתמנות לכהונת שר הבריאות ככל משפטה וחוקתה".

נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאום העירה: "חברי מבהיר כי אין כמובן מניעה שחבר הכנסת ליצמן יתמנה לכהונת שר הבריאות "ככל משפטה וחוקתה". לכך אני מסכימה. ההבדל ביני לבין חברי הוא שלא הייתי מונעת מחבר הכנסת ליצמן לכהן במתכונת של סגן שר רגיל, ושלא על פי אמות המידה שנקבעו במתווה".

ליצמן ביום כניסתו למשרד הבריאות (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"לשיטתי" הוסיפה, "אם חבר הכנסת ליצמן יבחר באופציה זו, העין הציבורית תפקח עליו לבל יהיה סגן שר במעמד מיוחד, ואין לשלול אפשרות כזו מראש. לו דעתי היתה נשמעת היינו מאפשרים לחבר הכנסת ליצמן להודיע בתוך 60 יום אם הוא בוחר להיות שר, או שהוא בוחר להיות סגן שר במובנו הרגיל – וזאת בלי מתווה המקנה לו מעמד מיוחד ביחס לסגני השרים האחרים – או שמא הוא מעדיף למשוך ידיו בכלל מזה ומזה. כל החלטה צריכה להתקבל כמובן בגדרי הדין.

השופט ניל הנדל הדגיש: "אין המטרה לבקר את סגן השר הרב ליצמן. השתלשלות הדברים מעידה על קבלת אחריות לתפקיד על ידו, ורצון לפעול ולהשפיע ישירות על משרד חשוב זה תוך הפעלת שיקול דעת עצמאי. ועדיין, אין הדבר מתיישב עם הוראות החוק".

המועצת תתיר לליצמן לכהן כשר?

משמעות הפסיקה הינה שעל ליצמן לקבל הכרעה האם ייקח על עצמו את תפקיד שר הבריאות בכפוף להוראתם של גדולי ישראל או שמא ייאלץ להתפטר מתפקידו ולהמשיך לכהן כחבר כנסת מן המניין. ביום רביעי הקרוב צפויים חברי מועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל להתכנס בירושלים לדון בנושא חילולי השבת בעיר כאשר במרכז הדיון של גדולי הדור תעמוד גם השאלה האם להתיר לח"כ ליצמן לקבל על עצמו את תפקיד שר הבריאות, זאת בניגוד לעמדת מפלגת יהדות התורה בעשרות השנים האחרונות.

במידה ו'המועצת' אכן תאשר את מינוי ליצמן לשר הרי שהוא ייכנס לתפקידו בשולחן הממשלה במקומו של השר דני דנון שיוצא לכהן כשגריר באו"ם.

בהכנת הכתבה השתתף ישראל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר