סערת ההפרדה בבתי הספר בביתר עילית

האם מרן הגראי"ל נתן אישור לביה"ס של סלונים? • חשיפה

גורמים בחסידות סלונים טוענים בתגובה למתקפה של גפני כי מרן הרב שטיינמן אישר את בית הספר, ב'דגל התורה' מבהירים כי האישור ניתן רק כלפי החינוך העצמאי • וגם: מה החשש בסלונים? (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן הגראי"ל שטיינמן (צילום: שוקי לרר)

פרשת פתיחת בית הספר של חסידות סלונים בעיר ביתר עילית ממשיכה להסעיר את הציבור החרדי: האם מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן אישר את פתיחת בית הספר?

בעקבות חשיפת דבריו הבוקר (ראשון) של יו"ר תנועת 'דגל התורה' ח"כ משה גפני באירוע סגור במהלכם תקף בחריפות את יוזמת החסידות לפתוח בית ספר בית יעקב לבנות סלונים בעיר ביתר עילית בשנת הלימודים הקרובה, מגיבים בשעות האחרונות גורמים בכירים בחסידות ומשיבים מלחמה כשלטענתם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן אישר את פתיחת בית הספר הנפרד.

"מדוע גפני בא בטענות אלינו, כשמרן ראש הישיבה אישר זאת?", תוהים עסקני החסידות, "הרי החינוך העצמאי בעצמו אישר את פתיחת המוסד שנמצא בבעלותו. היעלה על הדעת שראשי החינוך העצמאי יעשו דבר שכזה ללא קבלת אישורו של מרן הגראי"ל שטיינמן שהוא הינו הסמכות הרוחנית העליונה של הרשת?".

"בעצם ההתקפה איננה נגדינו אלא נגד החינוך העצמאי שאישר זאת", אומרים הגורמים בכעס ומבהירים כי לא ייתכן שמה שמותר לכל החסידויות יהיה אסור עליהם.

"כולם יודעים שהרב חזקיהו משיקובסקי נכנס למרן ראש הישיבה וביקש ממנו אישור בשביל החינוך העצמאי להכיר במוסד שלנו, ומרן אישר לו זאת", הם מוסיפים, "אנחנו לא היינו צריכים את האישור הזה כי יש לנו את ברכת הרבי מסלונים אבל בשביל החינוך העצמאי זה היה נחוץ והם קיבלו".

"הרי גור, בעלזא וויז'ניץ כמו בויאן, קרלין וחסידויות נוספות פתחו כבר מזמן מוסדות לימוד נפרדים, מדוע שם גפני שתק? למה הוא התעורר בדיוק היום? זכותם של החסידים ללמוד במוסדות נפרדים משלהם ולא להמשיך לחנך על ברכי החינוך הליטאי", אומרים העסקנים.

לדבריהם: "יש לנו עקרונות משלנו, אידיאולוגיה משלנו, השקפת חיים משלנו ואין סיבה שלא נחנך את הבנות שלנו בצורה אחרת מהחינוך הליטאי".

מנגד ב'דגל התורה' מצידים תמונה שונה לחלוטין. לדברי בכירים בתנועה הליטאית, גפני דיבר על העניין העקרוני שלא ייתכן שכל חסידות תיפתח מוסד לימודים משלה והאחריות תיפול על כתפי הציבור הליטאי שנושא לבדו בנטל.

לדבריהם: "הגר"ח מישקובסקי הגיע למרן ראש הישיבה לקבל את אישורו אחרי שכבר הבנו שסלונים הולכים בכל מחיר על מהלך של היפרדות ופתיחת מוסד לימודים נפרד עבור בנות החסידות בעיר ביתר עילית".

"גפני תקף את עצם היוזמה אולם השאלה שהונחה לפתחו של מרן הגראי"ל היתה האם לאחר שהתקבלה ההחלטה לפתוח, הרי שיש לחינוך העצמאי להכיר בהם כדי לסיע להם מבחינה תקציבית, ועל כך מרן ראש הישיבה נתן אישור".

"מרן הגראי"ל לא נתן את ברכתו לעצם היוזמה של הקמת המוסד אלא אישר לממן אותו לאחר שהתברר כי מדובר בעובדה מוגמרת", הם שבים ומבהירים, "כמובן שגפני פעל למען מתן ההיתר זאת לאחר שהתברר שבסלונים מתכננים לפתוח מוסד לימודים פרטי וכי בכוונתם לפרוש בכל מקרה. לא היתה ברירה אלא להכיר בהם. בשביל מה שיפסידו ולא יקבלו מאה אחוזי מימון".

ברקע הם מזכירים את החשש של עסקני החסידות שבנות סלונים יתחנכו בחינוך ליטאי וייקחו לעצמם "חתנים ליטאיים" חלילה. "הסיבה להיפרדות היתה החשש בכלל שהבנות ייסחפו לשיטה הליטאית", אומרים ב'דגל התורה'.

לסיום מבהירים העסקנים הליטאיים כי ברקע עמדו גם לחצים פוליטיים מצד גורמים חרדיים שנוגעים בדבר לאשר את המהלך. "כרגע אנחנו תלויים ב"חוק הנורגבי" שנושף בעורפינו ולא היתה ברירה אלא לאשר את פתיחת המוסד החדש", הם מוסיפים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר